שתף קטע נבחר
 

כץ הציע לבטל חינוך תעבורתי, נתניהו סירב

ראש הממשלה החליט לדחות את הצעת שרי התחבורה, האוצר והחינוך, להפוך את לימודי הבטיחות למקצוע רשות. זאת לאחר ביקורת חריפה על ההצעה המשותפת

בעקבות הביקורת: ראש הממשלה דחה החלטה להפוך את החינוך לבטיחות בבתי הספר למקצוע רשות. בישיבת הממשלה שנערכה היום (א'), נדחתה הצעת שרי התחבורה והחינוך להפוך את לימודי הבטיחות - "חינוך תעבורתי" - למקצוע רשות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לדחות את ההצבעה בעניין הצעת השרים, וזאת לאור ביקורת חריפה שהעלה כנגד ההצעה השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

 

  • בגלל 20 מיליון - החינוך לבטיחות בתיכון יבוטל

 

ההצעה שהעלו שרי התחבורה והחינוך, ישראל כץ וגדעון סער, אמורה הייתה לבטל החלטת ממשלה מ-1993, לפיה לימודי בטיחות מגיל הגן ועד כיתה י"ב הם חובה. לפי הצעת השרים, לימודי הבטיחות יהפכו לרשות בלבד, כאשר התקציב לקיומם יגיע במלואו מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. עם זאת, השימוש בתקציב יהיה על-פי שיקול דעתו הבלעדי של משרד החינוך.


ראש הממשלה דחה את הצעת שרי התחבורה והחינוך (צילום: רויטרס) 

 

יש לציין כי המאבק סביב לימודי הבטיחות נמשך מזה תקופה ארוכה, ומקורו בחילוקי דעות בין משרדי החינוך והתחבורה באשר למימון הלימודים. במשרד החינוך סבורים כי המימון צריך להגיע במלואו ממשרד התחבורה - באמצעות תקציב הרשות הלאומית לבטיחות - בעוד משרד התחבורה דרש ממשרד החינוך להשתתף במימון תוכנית הלימודים.

 

לאכיפה דווקא יש תקציב

בדיון שנערך היום בממשלה, התנגד ארדן להצעתם של כץ וסער, בטענה כי הטמעת נושא הבטיחות במערכת החינוך הוא צורך חיוני במדינה שבה מספר הילדים הנפגעים בתאונות גבוה מחלקם היחסי באוכלוסיה. עוד טען ארדן, כי לאור חשיבות הנושא, אין לאפשר לוויכוחים בין-משרדיים בעניין סכום כסף פעוט יחסית - כ-10 עד 15 מיליון שקל בשנה בלבד - לפגוע משמעותית בלימודי הבטיחות.

 

ראוי להזכיר כי לארדן ניסיון מר עם נושא לימודי הבטיחות במערכת החינוך: בזמן היותו יו"ר ועדת הכלכלה, ניסה ארדן לקדם הצעת חוק פרטית, לפיה יהפכו לימודי הבטיחות לחלק מדרישות החובה לקבלת תעודת בגרות. אלא שהתנגדות נמרצת של משרד החינוך, מנעה את אישור הצעת החוק.

 

יש לציין כי דווקא היום, הודיע משרד התחבורה כי השר כץ החליט להעביר סכום של שלושה מיליון שקל לתגבור מערך האכיפה של המשטרה בשלושת חודשי הקיץ. אין זו הפעם הראשונה בה מעביר השר תקציבים לתגבור מערך האכיפה: מאז נכנס לתפקיד, לפני כשנה, העביר כץ מיליוני שקלים מתקציב הרשות לבטיחות לאגף התנועה במשטרה.

 

בניגוד לדעת מומחים

ההחלטה שהעלו שרי התחבורה והחינוך מנוגדת להמלצות ועדת שיינין, שקבעה תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים, והמליצה להפוך את לימודי הבטיחות לחלק מדרישות החובה לקבלת בגרות: "חינוך לנהיגה ובטיחות יתקיים במסגרת שעה שבועית, בממוצע, לאורך כל שנת הלימודים, מגיל הגן עד סוף כתה י'... בסוף כתה י' יתקיים מבחן עיוני ארצי בתורת הנהיגה והבטיחות בדרכים. הצלחה במבחן תהיה תנאי הכרחי לקבלת תעודת בגרות ותנאי ללימוד נהיגה מעשי מכל סוג שהוא, לרבות בקטנוע וטרקטור".

 

גם ועדת חקירה פרלמנטרית, בראשות ח"כ נחום לנגנטל, קבעה כי יש להפוך את לימודי הבטיחות למקצוע שחובה להיבחן בו, כחלק מהדרישות לקבלת תעודת בגרות. הוועדה, שפרסמה את מסקנותיה ב-2003, גם מתחה ביקורת חריפה על אי-יישומה של החלטת הממשלה מ-1993, לפיה יש להפוך את לימודי הבטיחות לשיעורי חובה בבתי הספר. "לו הייתה מיושמת החלטת הממשלה, נושא הבטיחות בדרכים היה נחשב היום (2003, ש.ה) במערכת החינוך כמקצוע לכל דבר, כמו למשל מקצוע החינוך הגופני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר גלעד ארדן: התנגד ושכנע את רה"מ
צילום: אביגיל עוזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים