ב.מ.וו X6 היברידית - מיאמי נייס?
ב.מ.וו ציידה את המכונית הכי צעקנית שלה גם במנוע חשמלי, ומבטיחה שעכשיו היא בקושי מזהמת. בינינו, עם קרוב ל-500 כ"ס ו-5.6 שניות מאפס למאה, אתם באמת מצטערים לשמוע שהיא קצת יותר חזקה באיכות מאשר בסביבה?
+ ביצועים של אתלטית
- נוחות של כרכרה
אין דבר שמטריד אותי יותר בתקופה האחרונה, מאשר איכות הסביבה. האוויר שאנחנו נושמים, הירוק שנעלם מתמונת הרחוב התל אביבי שהתמכר לבטון ואספלט. הגשם שלא יורד מספיק והחרמון שלא מושלג דיו. ובעיקר הגזים הרעילים שפולטות מכוניות ויורקים אוטובוסים. באמת, ובכל פעם שאני מניע בבוקר את הריינג' 93' שלי, עם מנוע של כמעט-ארבעה ליטר וצריכת דלק של שלושה ק"מ לליטר ביום קריר, אני נזכר מחדש בעובדה המצערת שהעולם הזה, הכדור הנפלא והכחול שלנו, הופך לצהוב מרוב רעל ויובש. בגלל זה אני נוהג ממש מעט ולאט.
והיי, תתפלאו לשמוע שגם ב.מ.וו לא אדישה למה שקורה מסביב. בכלל לא. הנה, תראו כמה יפה היא מטפלת בזיהום. סדרה 7 שלה, מכונית היוקרה הטובה בעולם (כי ככה החלטנו), קיבלה לא מזמן גרסה ממש נקייה. כזאת שבקושי פולטת רעל.
נכון, היא אכן מלכלכת את האוויר כמו ארבע מכוניות קטנות נטולות-יחסי-ציבור אחרות, אבל פחות מאחותה הממש-ממש מלוכלכת עם המנוע הממש-ממש מזהם. וזה עוד כלום, כי הדגם הכי בוטה והכי לא פוליטיקלי-קורקט שלה -
ה-X6 שלשמו הרחקתי עד פלורידה - קיבל גם הוא גירסה נורא נקייה.
באמת, הוא אמור לעשות 10 קילומטר לליטר בנזין (אבל עושה רק חמישה), והוא באמת מסוגל לנסוע רק על מנוע חשמלי שפולט רק תרסיס פרי-עץ הדר רענן - אבל רק למרחק של 2.5 קילומטר ובמהירות איטית לאללה. זאת אומרת, הוא יכול לצאת מהמקום בלי שימוש במנוע בנזין, אבל כבר אחרי מעבר החצייה משחרר את כל הרעלים בעולם על הולכי הרגל שזה עתה לא דרס.
בקיצור, ברוכים הבאים לעולם הכאילו.
חסמב"ה ומחבקי העצים
כשעה ומשהו אחרי שריפרפתי קלות על המצערת בפעם הראשונה, 10 שניות אחרי שנמאס לי לא לשמוע כלום ולהזדחל מאחורי איזה ביואיק חבוטה במשעוליה הצבעוניים של מיאמי ביץ', הסביבה ואיכותה עניינו לי בדיוק את קצה הזרת. אתם צריכים להבין משהו: ל־X6, ותעזבו רגע את המנוע, יש מראה שמוציא אלמנטים די אגרסיביים מאנשים מסוימים.
מי שחושב שהיא מכוערת, ירצה להוציא לה את המיץ כעונש על הפרופורציות המוזרות, ועל התעוזה להכריז עליה כמכונית קופה-ספורט-שטח-כביש. כל האחרים - ומדובר פחות או יותר בשאר העולם, כן? - יתמכרו לנחירה המשכרת שהיא משחררת עם דריכה ראשונה על המצערת, ולזינוק המטורף מהמקום שמגיע מאית שניה אחר כך.
המנוע המדהים הזה - 4.4 ליטר, V8 עם דאבל-טורבו עצבני, שב.מ.וו ציידה בפטנטים חשמליים - לא באמת עומד לשבור שיאי חסכנות. בשום מקום, אצל אף נהג. אי אפשר לעשות את זה כשרגל ימין עובדת כמו מתג On-Off על הדוושה הימנית. במקרה הפרטי שלי, על הכביש המהיר בואכה מיאמי, פגשתי כמה שובבים עם תלתלים בחזה שניסו להתחכם. מנופי ההילוכים על ההגה - יחד עם רזרבות מומנט שלא מהעולם הזה, וגם לא מעט התעלמות מודעת מהאפשרות שאבלה לילה בתא מעצר בדאון-טאון עם כמה היספנים בלי חוש הומור - העלימה אותם במהירות שיא.
מה שנכון נכון: יחסית לגודל ולמשקל עודף של פלוס־מינוס 200 ק"ג (בגלל הרעיון ההיברידי), ה-X6 מסוגלת לזוז לצדדים ולא רק בקו ישר. אבל בעוד שינסו לשכנע אתכם לרכוש אותה בגלל היכולת הספורטיבית, בגלגול הנוכחי היא לא בדיוק המתחרה הישירה של ה-M בגרסת 3 או 5. כי היא כבדה, וכי ההגה מדויק אבל עובד בכוונון קצת עקיף.
מצד שני, זה לא שאתם צריכים לנהוג מהר במכונית הזאת כדי להיראות מהירים. אתם גם לא צריכים לצאת איתה לעקיפה כדי שיפנו לכם מקום. רבאק, אתם לא צריכים אפילו לזוז מטר כדי שיעשו לכם כבוד. אבל אם בכל זאת בא לכם לעשות רושם ולתת גז, יש סיכוי סביר ביותר שתהיו הכי מהירים על הכביש. נקיים וירוקים? זה כבר סיפור אחר.
מצטער אם אני גורם למישהו מכם שעבר את גיל 30 - שהרי לפני כן זה באמת לא מעניין - להזיז את התחת בחוסר נוחות. כל העניין ההיברידי הזה, כשאין מאחוריו נתונים אמיתיים של חיסכון באנרגיה והקטנת זיהום, מעמיד לי את השערות על העורף. יש היום בדיוק שתיים וחצי מכוניות ששמן מכיל את התואר "היברידי" והן באמת מציעות נסיעה נקייה יחסית.
ויש מספר גדול הרבה יותר של דגמים עם מנועים ממש קטנים ותיבות ממש ידניות ומשקל ממש קל, שמציעים 257 קילומטר לכל ליטר בנזין או סולר, וגם נכנסים לרשימת החברים של אל גור בפייסבוק. כל השאר - שיעשו את מה שהם יודעים הכי טוב, וזה להיות מכוניות ממש טובות.
ה-X6 היא מכונית כזאת. ממש-ממש טובה. וגם מהירה, וגם עם מנוע מהשמיים, וגם עם פוזה של מיליון דולר. זה עובד במיאמי, בעיקר באזור הבילויים היותר חביב על בני המקום ועל כל תייר מזדמן - התאום האמריקאי של בת ים. אני מתכוון לאחד מריכוזי הערסים הגדולים ביותר ביקום המוכר לנו, ככה שה-X6 ההיברידית - עם מכסה מנוע מנופח יותר, וצמיגים אחוריים שייראו מוגזמים בגודלם אפילו על מכונית פורמולה 1 - מרגישה שם בבית.
הדבר הזה, בעיקר בצבע תכלת-מתנשא שעוטף את כל מכוניות ההשקה, נראה בתוך ערמת האסקליידים-מוסטנגים בשחור עורב עם ז'אנטים בכרום צועק, כמו תלמיד אוקספורד מחונן שמצא את עצמו תקוע בכניסה לשער 5 בבלומפילד, עשר דקות לפני שריקת הפתיחה לדרבי.
יאללה תן גז חממה
אז מה אני אומר בעצם? שמבחינה פרקטית יש כאן מכונית שלא מתעלה בהרבה על דו-מושבית מרווחת, אבל מכל בחינה אחרת נותנת בראש למרבית המתחרות שמאיישות את הצד היותר שפוי של האקזוטיקה הספורטיבית. כן היברידית, לא היברידית - תכלס, כל הרעש הזה סביב המנועים החשמליים נועד בעיקר להעניק ל-X העצבני נקודת זינוק טובה יותר בשוק האמריקאי. שוק שבכל מקרה לא מתלהב מדיזלים יותר מדי, ומתעקש שכל מכוניות הבנזין צריכות פחות או יותר לעבור מהעולם. אז ניתן לו איזה היברידי בראש, שיירגע. אני הייתי נותן לו בעיטה בראש, ולוקח לעצמי את ה-X6.
ולמי שבכל זאת לא הבין:
מנוע: מפלצת. חשמל או לא חשמל, ה-X6 היא המכונית ההיברידית החזקה בעולם. למנוע (4.4 ליטר, V8, דאבל-טורבו) יש קצת יותר מ-400 כ"ס ו-60 קג"מ ב-0 סל"ד. לשני מנועים חשמליים קטנים נוספים, שלא בדיוק נחשבים כתוספת ישירה, יש עוד 91 ו-86 כ"ס רזרבה. הכל ביחד - ואל תציקו עם שאלות מיותרות - עומד על קצת פחות מ-500 כ"ס. כן, כנראה שגם מהנדסי ב.מ.וו הסתפקו בשלוש יחידות בגרות במתמטיקה. *****
ביצועים: אין בעיה. נכון שפורשה 911 טורבו תהיה מהירה יותר בקו ישר או מפותל, אבל אז - אם ממש תתעצבנו - אתם יכולים לתת לה נגיעה קטנה מאחור, או סתם לטפס עליה בשביל השעשוע. 5.6 שניות ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית מוגבלת ל-250 ופוטנציאל לעוד כמה עשרות קמ"ש. אתם יודעים, העסק הרגיל. רגוע כזה. ****
נוחות: לא נוח, אבל את מי זה מעניין לעזאזל? ה-X6 היא לא מכונית שקונים כדי לקפוץ לביקור אצל החברים מהתיכון. ועוד עדכון שהגיע זה עתה: היא גם לא מכונית להקפיץ את הילדים לחוג ג'ודו. מדובר במכונית נוקשה יחסית, ומאחור לא ממש נוח לשבת אם אתה גבוה, ויש מקום רק לשניים. מצד שני, יש לה כל אבזור שאתם יכולים להעלות על הדעת, כיאה למכונית שעולה בארצות הברית כמו רחוב בניו אורלינס לפני ההצפה. וכל המלל הזה רק כדי לומר שנוחות היא עניין יחסי. **
פוזה: אמריקה. *****
הכותב היה אורח חברת ב.מ.וו