פייסבוק: חברים, מי בסביבה?
הנה זה בא: בקרוב מאוד תוכל גם פייסבוק לדווח על מיקומכם בכל רגע נתון. כך תוכלו לאתר חברים באירוע, לקבל המלצות לקניות בזמן-אמת, ולקבל מידע על דייט פוטנציאלי. מצד שני, כל תקלה תוכל לחשוף אתכם בפני העולם כולו
גם אם הצלחתם להימנע מכניסה למגה-רשת חברתית הפופולרית הזו, פייסבוק אפשרה באחרונה לבעלי אתרים חיצוניים להתחבר אליה במגוון דרכים חדשות, ובין השאר להוסיף את הLike- (כפתור שמאפשר לנו לבטא בקליק אחד את אהדתנו למאמר או לדף מסוים ולדווח גם לחברינו בפייסבוק על אהדה זו) לכל אתר חיצוני.
כמו כן, פייסבוק החלה ניסוי עם מספר אתרים, בהם שירות המוזיקהPandora ושירות הביקורות ,Yelp שמאפשרים לגולשים באתרים אלה לקבל תכנים המותאמים אישית עבורם על-פי הרגלי השימוש שלהם בפייסבוק. המהלך האחרון ספג ביקורת רבה על פגיעה בפרטיות אך זה לא מונע מפייסבוק להמשיך לדהור קדימה.
עכשיו, אחרי שגם השיקה דפים קהילתיים תואמי וויקיפדיה, פייסבוק מתכוננת לכיבוש הבא שלה: המרחב הפיזי.
פייסבוק יודעת הרבה מאוד עלינו כבר היום: מה אנחנו אומרים, מתי ועם מי. שאלה אחת נשארה עד היום פתוחה, והתשובה עליה עשויה להיות שווה מיליארדים: היכן. הוספת "שכבה" של מיקום תאפשר לפייסבוק ליצור סיבה נוספת להעמקת השימוש בפלטפורמה שלה, לעודד שימוש ברשת החברתית בשוק העצום של מכשירים ניידים, ולהציע חיבורים רלוונטיים בין חברים ובין חברים לבתי עסק על בסיס קרבה פיזית.
לכבוש את ניו-יורק
כדי להבין איך זה עובד כדאי להציץ על .Foursquare החולשה הגדולה מכל של רשתות מבוססות מיקום עד היום הייתה העדר אינטרס: למה שארצה לגלות לעולם שאני יושב עכשיו בבית קפה מסוים? ואת מי זה מעניין בכלל? אם מידע אודות המיקום שלי יישלח באופן אוטומטי, זה יהיה פולשני מדי ואנשים יחרדו מפני ניצולו לרעה. שירותים מבוססי מיקום (LBS) קמו על בסיס הניסיון לייצר את האינטרס הזה, שאינו טבעי להתנהגות האנושית.
שירותים חברתיים מבוססי מיקום קיימים כבר כמה שנים רבות Loopt ,Google Latitude, Brightkite) והאב הרוחני (Dodgeball אך מעולם לא הפכו ליישום פופולרי במיוחד בשל סיבות שונות, בהן יכולות האיכון של תשתיות הסלולר,העדר תוכנות תומכות, ממשקים לא ידידותיים וחשש המשתמשים לפרטיותם.
Foursquare היא פלטפורמה של עדכונים קצרים - ממש כמו טוויטר - אך נוסף לה מרכיב של מיקום ושל משחק חברתי. בדומה למשחק ששאל ממנה את שמו, היא מתייחסת לעולם הפיזי כטריטוריות שיש לכבוש אותן. ניו-יורק, סן פרנציסקו, לוס אנג‘לס, בוסטון וערים נוספות הן מגרש המשחקים של משתמשי .Foursquare
זהו משחק אורבני המתגבר בהצלחה על העובדה, שכלל לא טבעי לנו לגלות לזרים גמורים היכן אנחנו, לא כל שכן לפגוש אותם. Foursquare מצליח לעשות בדיוק את זה. הוא מלהיב מסיבה נוספת: במשך שנים שאלו אותנו "מתי כבר תעזבו את המחשב – יש עולם שלם בחוץFoursquare ." יכפה על כל עכברי המחשב הלבנבנים לצאת החוצה ולספוג קצת ויטמין D או גשם.
גם גוגל לוטשת עיניים למרחב הפיזי, עד כה ללא הצלחה גדולה. Google Latitude מאפשר לראות על גבי מפה היכן החברים שלכם נמצאים בכל רגע נתון. ,Google Buzz שעוררה תרעומת רבה בשל פגיעה בפרטיותם של משתמשי ,Gmail היא רשת חברתית המשדרת את המיקום של כל אדם השולח עדכון סטטוס דרכה דרך סמרטפונים, אלא אם כן ניטרל אפשרות זו.
,Loopt לעומת זאת היא רשת חברתית קטנה וותיקה, המציעה לחבריה עדכונים מבוססי מיקום. רוב השירותים הקטנים ייסגרו או יישארו בשוליים של השוק, מהסיבה הפשוטה שאין היום עוד הצדקה לבניית רשתות חברתיות חדשות בהן יש לצבור את רשימת החברים מאפס. נכון והגיוני יותר להתממשק לרשתות הקיימות.
מקדונלדס ראשונה
הנה כמה יישומים אפשריים לשירותים חברתיים מבוססי מיקום :(LBS)
איתור. אתם נמצאים בכנס, מסיבת רחוב, אירוע ספורט - רוצים לדעת מי ממכריכם נמצא באזור? שולפים את המכשיר הנייד וצופים בעדכונים האחרונים של חברים בקרבת מקום. זאת ועוד: אתם נמצאים במרכז עיר ומעוניינים לדעת אם יש מישהו בסביבה שישמח לספק לכם המלצות על בילויים על-פי מילות מפתח? - בינגו, יש לכם את זה.
המלצות בזמן אמת. נכון שזה יהיה נחמד לקבל המלצות על מקומות בקרבתכם אשר חברים שלכם ביקרו בהם בעבר? ולא רק בעבר אלא גם בזמן אמת - היכן האירועים הכי חמים כרגע? באמצעות יישום כזה תוכלו לנוע ממסיבה לתערוכה ולפתיחה.
היכרויות. אתם נמצאים במועדון ורואים מישהו/מישהי אטרקטיבי. סביר להניח שיש לו פרופיל בפייסבוק ובכלל יסתבר שבת-דודה שלכם היא חברה שלו/ה ועבדתם יחד בהסתדרות החדשה לפני 20 שנים.
כל הרעיונות שהוזכרו כאן אינם חדשים - יש אין-ספור דוגמאות ליישומים שלהם בשנים האחרונות. החידוש הוא בעליית הרשתות החברתיות והאפליקציות הסלולריות, שמקרבת אותנו לנקודה בה רשתות חברתיות יחשפו היכן כולם נמצאים ולא רק מה הם עושים או חושבים.
בעוד Foursquare היא רשת חברתית קטנה יחסית המושכת בעיקר גיקים, המשמעות של תוספת המיקום לפרופילים של חברי פייסבוק גדולה בהרבה: עשרות מיליוני חברים שמשתמשים בפייסבוק דרך טלפונים ניידים חכמים כמו אייפון וסמארטפונים מבוססי אנדרואיד יוכלו להיעזר בתכונת הGPS- במכשיר כדי לעדכן על מיקומם, בנוסף על מעשיהם ומחשבותיהם.
על-פי ידיעה בAdvertising Age- שאושרה בשבוע שעבר על-ידי פייסבוק, תכונת המיקום תתווסף לרשת החברתית כבר החודש. מקדונלדס תהיה בין המפרסמות הראשונות לקפוץ על עגלת המיקום של פייסבוק, והיא תאפשר ללקוחות לבצע צ‘ק-אין (כלומר לשדר את נוכחותם בסניף של מקדונלדס לפיד החברתי שלהם.( מקדונלדס תשתמש בעדכונים ששולחים החברים מהסניפים כדי לפרסם את מוצריה בפיד של אותם חברים.
על פניו, הקמפיין החדש של מקדונלדס לא נשמע מפתה במיוחד. לאחר התלהבות ראשונית, לא ברור מה האינטרס של החברים לדווח על הימצאותם בסניפי מקדונלדס. רשתות חברתיות מבוססות מיקום כמו Foursquare משלבות אלמנט של משחק, שמעודד חברים לבצע צ‘ק- אין במקומות מסחריים כדי לזכות בתפקיד הנכסף של "ראש עיר“ המקום, אך מה מציעה מקדונלדס לחברי פייסבוק?
ברור לחלוטין שמדובר במהלך ראשוני בלבד. למשל, מעניין מה יקרה בעתיד, כאשר מקדונלדס תשלב בקמפיין מבוסס המיקום שלה את המטבע הווירטואלי החדש של פייסבוק, קרדיט, כאשר לקוחות שיבצעו צ‘ק-אין דרך פייסבוק יצברו סכום וירטואלי שיוכלו להמיר בשלב יותר מאוחר להטבות בסניפים. מקדונלדס, מצדה, תזכה לפרסום חינם בWall- של החברים ותהדק את הקשר עם הלקוחות שלה. נשמע כבר הרבה יותר מעניין, נכון?
חיסול או שילוב?
תוספת תכונת המיקום לפייסבוק, על 400 מיליון משתמשיה, נראית כמו איום ישיר על ,Foursquare כמו גם על .Gowalla שתי הרשתות מבוססות המיקום צברו תאוצה אצל גיקים שמשתמשים בהן כדי לעדכן על הימצאותם בברים, חנויות, בתי-קפה, מסעדות ומקומות אחרים, ולהתחרות על עיטורים וראשות ערים. ככל שחבר מדווח יותר על נוכחותו במקומות מסחריים, הוא צובר נקודות ועיטורים ומקדם עצמו ברשת החברתית. לעסקים זה משתלם במיוחד, משום שהם משתמשים בחברים כסוג של מליצי יושר הממליצים על המקום.
למרות זאת, יש מומחים הסבורים כי פייסבוק לא תתחרה ישירות ברשתות חברתיות מבוססות מיקום אלא תבקש לשלב אותן דרך הOpen Graph- שלה (המערכת הטכנית המאפשרת לאתרים חיצוניים ליישם רכיבים של פייסבוק.(
לרשתות מבוססות מיקום אלה יש תכונות שפייסבוק לא מציעה, בעיקר תמריצים עבור המשתמשים להכריז על נוכחותם במקום מסוים. בסופו של דבר מדובר בשיקול עסקי קר: היכן תימצא תועלת עסקית רבה יותר: בחיסול מתחרים ופיתוח שירותים ואפליקציות מבית, או בעידוד רשתות חברתיות נישתיות להתממשק לפייסבוק ולהציע ערך מוסף באמצעותה?
כיום פועלות כמה רשתות מבוססות מיקום בנפרד: Brightkite, Loopt ,Foursquare, Gowalla ואחרות. פייסבוק יכולה לשמש "אגרגטור חברתי“ המרכז עדכוני סטטוס מבוססי מיקום בכל הרשתות האלה באמצעות הפלטפורמה שלה.
זה לא אומר שהמתחרות יכולות להירגע: הסכסוך האחרון של פייסבוק עם מפתחת המשחקים ,Zynga שהביאה לעולם את משחק החקלאות המצליח בפייסבוק, פארמוויל, מוכיח שתלות בפייסבוק מציבה חברות במקום לא נוח, שבו הן הופכות לחלק משרשרת המזון שלה.
פייסבוק תוסיף ככל הנראה את תכונת המיקום לOpen Graph- שלה, ובכך תאפשר לעשות בה שימוש גם באתרים חיצוניים שיתמכו בכך. אבל יש מי שלא מחכה לזה: חברת LocationNet הישראלית השיקה בשבוע שעבר גירסה חדשה של תוכנת המיפוי והניווט שלה, ,GPS amAze התומכת בשיתוף מיקום עם חברי פייסבוק נבחרים.
בניגוד לתכונת המיקום העתידית של פייסבוק ולכמה מהרשתות החברתיות הקיימות, תכונת פרטיות המשולבת בתוכנה החדשה מאפשרת למשתמשים לבחור אלו מחברי פייסבוק שלהם יוכלו לראות היכן הם נמצאים. כמו כן, המשתמשים יכולים לנטרל את שיתוף המיקום בכל עת. האפליקציה ניתנת להורדה חינם.
לתוספת המיקום השלכות כבדות על נושא הפרטיות. מיליוני חברים יחשפו את מיקומם, ובשלב זה לא ברור איך מתכוונת פייסבוק למנוע ניצול לרעה במידע הזה. אם להתייחס לבעיית היציבות של פייסבוק ולגליצ‘ים התכופים, התקלה האחרונה שחשפה צ‘טים של חברים באתר לעיני אחרים היא רק משחק ילדים לעומתם מה שעלול לקרות בהמש