תפיחה קלה: מותג אפייה חדש על המדפים
סוף לחנויות המתמחות? מותג אפייה חדש מאיים להשתלט על המרכולים, עם 186 מוצרים שונים באריזות אטרקטיביות. יעל גרטי ניסתה, טעמה ושבה עם מסקנות לא חד משמעיות
אפשר שנתקלתם בימים האחרונים במוצרי אפייה חינניים במיוחד במרכול, ארוזים באריזות חדשות, בוהקות ומעוצבות להפליא. השם המתנוסס על אותן אריזות הוא maimon's (ולא חלילה מיימון, בעברית), עליו חתומה חברת "תבליני מיימון", הקיימת מאז שנת 1922.
למי מכם שמכיר את חנות הענק "תבליני מיימון" במרכז "ביג" בבאר שבע, שהיא למעשה חנות המתמחה בבישול ואפייה, יצויין כי אין קשר בין חנות זו ובין מותג זה, שכן פלג אחד של משפחת מיימון עוסק בחנויות, והאחר בתבלינים.
כעת מתברר כי דווקא הפלג העוסק בתבלינים זיהה את הפוטנציאל העצום הגלום בשוק מוצרי האפייה, המגלגל, לפי נתוני חברת "סטורנקסט", למעלה מ-480 מיליון שקלים בשנה, במרכולים ובחנויות המכולת.
זיהו את הפוטנציאל. מוצרי האפייה של maimon's (צילום: עזר ליפשיץ)
לאור הנתונים הפיננסיים המרשימים, הוחלט בחברת "תבליני מיימון" להקים מותג של מוצרי אפייה, שיכלול את כל המוצרים שממילא נרכשו עד כה במרכולים - לצד עשרות מוצרים שעבורם נאלצנו עד כה לכתת רגלינו לחנויות המתמחות באפייה ולחנויות התבלינים. כך הוקם מותג maimon's, הכולל 186 מוצרים שונים, בשאיפה לספק לצרכן פתרון מושלם לאפייה, החל בחומרי גלם וכלים, וכלה בתמיכה מקצועית, באתר האינטרנט - שהקמתו תושלם בעוד כחודשיים.
"קטגוריית האפייה היתה עד כה מוזנחת במרכולים", אומר כפיר מיימון, סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי של maimon's. "מדפי האפייה הכילו עשרות מוצרים שונים, מה שאילץ את רשתות השיווק לעבוד מול ספקים רבים. כיום נהנה הקמעונאי מעבודה מול ספק אחד, שמספק לו 186 מוצרי אפייה, והצרכן נהנה ממוצרים מסודרים באריזות מרשימות לפי תתי-קטגוריות, מלווים במידע מקצועי - שחלקם לא נמכרו עד היום במרכולים. אי אפשר לומר שהמרכולים מציעים כעת את כל הסחורה שיש בחנויות המתמחות, אך הפתרון המוצע כעת לחובבי האפייה רחב פי-כמה ממה שהוצע עד כה".
בצק סוכר ומלית דובדבנים
את רוב מוצרי הקטלוג ניתן היה להשיג עד כה במרכולים הגדולים, ביניהם קמח לחם, שוקולד מריר 70%-86%, סירופ מייפל אמיתי, תערובות לעוגות, ממרחים ומליות, קישוטים לעוגות, תבלינים, שקדים ואגוזים. אליהם מצטרפים מוצרים שלא ניתן היה להשיג עד כה במרכולים, דוגמת: תערובת להכנת עוגת שיש, פלאן קרמל, מלבי, קרם פטיסייר, אבקת סוכר חום, גליליות ופל למילוי בקרם, מלית דובדבנים, תמצית תפוז, בצק סוכר, גלזורה, תמצית פטל, קוקוס לבן מתוק קראנצ'י ומרציפן לאפייה - 52% שקדים ועוד. על האריזות מופיעות המלצות לשימוש, דוגמת ההצעה למלא את גלילי הוופל בקרם פטיסייר.
(צילום: עזר ליפשיץ)
בין החידושים גם אריזות נוחות יותר לשימוש: מארז של אבקת אפייה או סוכר וניל בצורת קופסה קטנה, ממנה שולפים שקיקים לפי הצורך; בקבוק סירופ שוקולד או מייפל, מצוייד בפקק סיליקון המונע לכלוך. מבזקת אבקת סוכר/קקאו – לפיזור אחיד ללא גושים וללא לכלוך מיותר. בנוסף, יתווספו למדפים גם כלי אפייה, החל בתבניות סיליקון וכלה בשקי זילוף, כמו גם ספרי אפייה שיצאו לאור בארץ.
כיצד נבחרו המוצרים?
"המוצרים נבחרו ונבדקו על-ידי קונדיטור ידוע", עונה מיימון, "שבדק לאילו מוצרים זקוקים הצרכנים כדי להצליח באפייה".
ואיך המחירים?
"המחירים כמעט זהים למחירים של המוצרים המקבילים אליהם", אומר מיימון. "כשמדובר במוצר בעל ערך מוסף, כגון חומר גלם איכותי במיוחד או אריזה מהפכנית, המוצר שלנו מעט יותר יקר מהמוצר שהיה עד כה במרכולים. כשמדובר במוצר זהה למוצר שהיה עד כה בשוק, המחיר שלנו זהה".
ולא נראה לך ששפע המוצרים יבלבל את הצרכן, לכשיתקל במותג בפעם הראשונה?
"מסיבה זו חילקנו את המוצרים לתתי-קטגוריות: קמחים; שוקולדים לאפייה; תמציות וסירופים; ממרחים ומליות; תערובות לעוגות; קישוטים; תבלינים; חומרי תפיחה ומשפרי אפייה; שקדים ואגוזים וכו'. כך יוכל הלקוח להתמצא בקלות. בכל אופן, מי שירצה, יוכל עדיין למצוא גם את המוצרים הישנים בחלק מן המרכולים".
כל המהלך הזה לבטח פגע בספקים שעבדו עם רשתות השיווק במשך שנים ארוכות, לא? הרי הוציאו מוצרים שלהם מהמדף והכניסו מוצרים שלכם.
"יכול להיות".
(צילום: עזר ליפשיץ)
דבר האופה
"עבור האופים זהו מהלך נהדר", אומרת דנה מזור, חברתי האופה, "משום שמוצרים שלא היו נגישים עד כה יהיו זמינים ברשתות השיווק הקרובות לבית. למיטב הבנתי לא מדובר רק באבקת אפייה ובקורנפלור, כי אם במוצרים שעבורם נאלצתי עד היום לנסוע לדרום תל אביב, כמו חלבה, מקלות וניל, תבלינים, בצק סוכר, שוקולדים ועוד. האריזות מעוצבות מדהים ואין ספק שאסכים לשלם מעט יותר עבור אריזה נוחה לשימוש".
ולא היית נבהלת בסופר משפע כזה של מוצרים?
"לא, אני תמיד מתעניינת במוצרים חדשים והאריזה היפה מאוד משפיעה עלי".
שלב הניסוי
ואחרי ההקדמה הארוכה הזו, הגיעה העת לומר דבר-מה על המוצרים עצמם. מתוך 186 מוצרים שבקטלוג ביקשתי לטעום 13 מוצרים. לדאבוני קיבלתי לנסיון רק 7 מוצרים, מתוכם שניים שכלל לא ביקשתי לבדוק, כך שהמבחן האמיתי אינו משקף דיו לטעמי, ובכל זאת הנה מסקנותיי:
- גלילי ופלים למילוי: גלילי ופל גדולים, פריכים מאוד וטעימים מאוד, שמצריכים שקית זילוף כדי שניתן יהיה למלאם. לחלופין ניתן להשתמש בהם לעיטור מנות, כגון גלידה. מכילים חומרים מתחלבים, שומנים מוקשים ועוד. מחיר מומלץ לצרכן: 20 שקלים ל-18 יחידות.
פריכים וטעימים. גלילי ופלים למילוי (צילום: יעל גרטי)
- אבקת להכנת קרם פטיסייר: הייתי מעדיפה לכנות את המוצר שלהלן בשם "קרם כימיקלים", שכן התחושה שהתקבלה בעת אכילתו היתה סינטטית עד מאוד. המרקם פשוט נוראי ואליו מצטרף טעם לוואי אבקתי. למרבה הצער, אין כל קשר לקרם פטיסייר אמיתי. המוצר מכיל, בין היתר, עמילן מעובד, גלוקוזה, שומן צמחי מוקשה, חומרים מתחלבים, חומרים מייצבים, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל וחומר מונע התגבשות. אני, ברשותכם, אמשיך להכין קרם פטיסייר מחלב, חלמונים, סוכר, וניל וקורנפלור. מחיר מומלץ לצרכן: 10 שקלים לאריזה במשקל 100 גרם.
- מרציפן 52% שקדים: נראה כאילו המרציפן של "המרשלג" החליף אריזה (ואכן מדובר במרציפן של "המרשלג", אישש מיימון); צמיגי, לא טעים ורחוק מרחק אלפי מילין ממרציפנים טובים מיובאים כמו "שלוקברגר" או "ולרונה". מכיל חומר משמר. מחיר מומלץ לצרכן: 15 שקלים לאריזה במשקל 100 גרם.
- תמצית בטעם תפוז: ריחו של מוצר זה מזכיר לי יותר אצטון מאשר תפוזים. לא משהו שהייתי מכניסה לעוגה כלשהיא. מחיר מומלץ לצרכן: 9 שקלים לאריזה במשקל 50 מ"ל.
- אבקת אפייה וסוכר וניל באריזת נוחות: את המוצרים עצמם לא ניסיתי, משום שאבקת אפייה היא אבקת אפייה, אך אריזת הנוחות שלהם באמת נוחה: מדובר בקופסה ממנה ניתן לשלוף שקיקים, אחד-אחד. כמה זה יותר נוח מהמארזים המוכרים של אבקת אפייה? לא באופן שהיה גורם לי לשלם יותר על המוצר, אך כאן דווקא אין הבדל במחיר. מחיר מומלץ לצרכן: 6 שקלים ל-20 יחידות.
עושה את העבודה. סוכר וניל באריזה נוחה (צילום: יעל גרטי)
- קוקוס לבן מתוק קראנצ'י: בניגוד לשמו של מוצר זה, הקוקוס כאן אינו לבן כלל וכלל, אלא נראה קלוי, הוא אכן מתוק ואכן קראנצ'י, טעים מאוד ויכול להוות ציפוי לכדורי שוקולד או טראפלס, קישוט לעוגות קרם ועוד. מחיר מומלץ לצרכן: 5.5 שקלים לאריזה במשקל 100 גרם.
היכן משיגים?
עד כה הושקו כ-80% ממוצרי המותג, וניתן להשיגם ברשתות הבאות (כל רשת בוחרת אילו מוצרים מתוך הרפרטואר יוצעו ללקוחות): "יינות ביתן", "מחסני השוק", "ויקטורי", "טיב טעם" (באופן חלקי), "רמי לוי - שיווק השקמה" (בעוד כשבועיים), "הריבוע הכחול - מגה" (בחודש הבא).