גוגל רוצה להשתלט גם על הטלוויזיה שלכם
סרטוני יוטיוב זוכים ליותר צפיות מכל רשתות הטלוויזיה בארה"ב. גוגל TV הוא הכלי שיאפשר לאימפריית החיפוש להפוך את האתר לרווחי - דרך חומרה מתאימה. גל מור מסביר כיצד פועל גוגל TV, מה הוא יתן לכם, ובאיזה מחיר
בשבוע שעבר צוינו חמש שנים להיווסדו של אתר Youtube. ביום החגיגי נמסר מהאתר כי מספר הסרטונים הנצפים בו ביום בממוצע עומד על כשני מיליארד – כפול מהמספר באוקטובר אשתקד. יוטיוב השיקה לאחרונה תוכנית פרסום שמאפשרת למעלי הסרטים להשתתף בהכנסות מצפיות בסרטונים שהעלו – גם בישראל.
Youtube גם הודיעה לאחרונה כי תאפשר לבעלי תכנים לגבות תשלום עבור השכרת הסרטים שלהם דרך האתר. בכך תפתח גוגל, בעלת יוטיוב, בחזית נוספת מול אפל, המפעילה את חנות המדיה iTunes, כמו גם מפעילות טלוויזיה רב ערוציות.
מצליח, אך לא רווחי
יחד עם מתיחת פנים שבוצעה לאחרונה ומספר תכונות חדשות, כמו אפשרות לצפות בסרטונים באופן אוטומטי על בסיס הרגלי הצפייה שלכם באתר, יוטיוב נראית בדרך הנכונה. הנה כמה נתונים שיחזקו את התחושה הזו:
• הסרטונים באתר זוכים בשני מיליארד צפיות ביום – רייטינג גבוה יותר מכל שלוש רשתות השידור האמריקניות ביחד.
• 24 שעות של וידאו מוטענות ליוטיוב מדי דקה. אין אף כלי תקשורת בעולם מלבד האינטרנט כולו המציע עושר תכנים כאלה.
Youtube, לצד ויקיפדיה, לינוקס והאינטרנט כולו, הוא דוגמה למוצר ותשתית שהצליחו מאוד ולמעשה, שינו את העולם מבלי להניב סנט אחד של רווח לאנשים שעומדים מאחוריהם.
כלומר, הרבה אנשים עושים כסף מיוטיוב, אך Youtube עצמו עדיין אינו רווחי, אם לשפוט מההתפתלות של אחד המייסדים, צ'אד הארלי, בראיון ל-USA Today: "אני לא יכול להגיב בעניין. עליכם לשאול את מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, שאלות בעניין רווחיות. לא אוכל לענות על כך. עברנו דרך ארוכה בחמש השנים האחרונות. תמיד התמקדנו בצופים בראש ובראשונה אך גם ההכנסות גדלו מאוד".
יוטיוב: מאתר לפלטפורמה
לא כדאי לזלזל בגודל המאמץ שמשקיעה גוגל במטרה להפוך את יוטיוב לרווחי וסביר להניח שהיא גם תצליח, במיוחד כאשר חושבים על Youtube כפלטפורמה ולא כאתר. אפשר שגוגל תפיק את מרב התועלת מיוטיוב לא באמצעות המרת הפופולריות של האתר לכסף אלא על ידי שימוש בפלטפורמה במשולב עם כלים אחרים של החברה.
דוגמה טובה לכך היא Google TV, מערכת הפעלה לטלוויזיות שנחשפה ביום חמישי ומשלבת, למעשה, את מנוע החיפוש, ביחד עם הדפדפן כרום וגם Youtube כדי לספק לצופים את הווידאו העשיר שקיים היום ב-Web – גם דרך הטלוויזיה.
בעוד חוויית הצפייה בווידאו הרבה יותר נוחה באמצעות המחשב - צופי הטלוויזיה מוגבלים כיום. אם אין לכם סטרימר כמו Apple TV, המזרים תכני וידאו מהמחשב לטלוויזיה, תוכנת מדיה כמו Boxee או כלי דומה, תהיו מוגבלים לתכני המפעיל הרב ערוצי שלכם. גוגל מנסה להפוך למרכז השליטה של כל תכני הווידאו שלכם באמצעות ממשק חיפוש פשוט בטלוויזיה.
איך זה עובד?
Google TV, שנחשפה בכנס Google I/O, תשולב בטלוויזיות חדישות שישווקו סוני ולוג’יטק מאוחר יותר השנה ותאפשר לרבים לצפות בתכני טלוויזיה מהאינטרנט ללא ממיר מיוחד, כאשר טלפונים מבוססי אנדרואיד ישמשו כשלטים רחוקים עבור המכשירים האלה ויאפשרו למשתמשים לשלוט על מערכת ההפעלה מרחוק ובהפעלה קולית.
איך פועל גוגל טי וי? למשל, אם תחפשו House בגוגל טי וי, המערכת תראה לכם מתי יוקרן הפרק הבא של הסדרה ותוכלו לתכנת את ההקלטה שלה באמצעות המקליט המשולב בטלוויזיה. תוכלו גם לצפות בפרקים ששודרו בעבר וזמינים לצפייה באמצעות הרשת – באמזון,Hulu וכמובן גם ל-Youtube.
בין אם תצפו בווידאו ביוטיוב או בכל אתר אחר, גוגל תדע במה אתם צופים ותוכל להשתמש במידע הזה: כדי להציע לכם ערוצי וידאו מותאמים אישית ביוטיוב וגם על מנת לכוון לכם פרסומות מותאמות אישית, המבוססות על הפרופיל האישי שגוגל אוספת על כל משתמש רשום. היקף המידע האישי שאוספת החברה על משתמשיה צפוי לגדול בצורה משמעותית.
כמובן שאין שום חובה להשתמש ב-Google TV ויש שפע של אלטרנטיבות, אך גוגל מקווה שהפתרון שלה יהיה הנוח ביותר ובזכות סינכרון המידע בין השירותים השונים שהיא מספקת לכם ביומיום, היא תהפוך לפלטפורמה המובילה לצפייה בתכני טלוויזיה.
כדאי לדעת ששוק הטלוויזיה שווה 26 מיליארד דולרים ואם גוגל תצליח לכבוש רק חלק מזערי מהשוק בשלב ראשון, עדיין מדובר בהרבה מאוד כסף.
בהתחשב בכך ש-26% מהצרכנים אמרו שישקלו לבטל את המנוי לחברת הכבלים או הלוויין בסקר שנערך על ידי קבוצת יאנקי ב-2010, ברור לחלוטין שגוגל טי וי היא האקדח שענקית החיפוש הניחה במערכה הראשונה לפתחן של חברות הטלוויזיה הרב ערוצית. מה שיקרה בהמשך כבר ידוע מראש - בתנאי שנמשיך להשתתף במחזה שכתבה לנו גוגל.