שתף קטע נבחר
 

בוטלה חובת לימודי בטיחות בדרכים

הממשלה החליטה, למרות הביקורת הציבורית: חובת החינוך התעבורתי בבתי ספר תבוטל. ד"ר יעקב שיינין ל-ynet: "אם בגרות במתמטיקה היא חובה, גם לימודי בטיחות צריכים להיות חובה". ועדת שייניןם שבראשה עמד המליצה עוד ב-2005: לימודי הבטיחות יהפכו לחלק מהבגרות

הממשלה החליטה: חובת לימודי הבטיחות בדרכים בבתי הספר - תבוטל. בישיבת הממשלה שנערכה היום (א') בבוקר, הוחלט לבטל את חובת לימודי הבטיחות בבתי הספר, ולהפוך אותם ללימודי רשות, שייערכו על-פי שיקול דעתו הבלעדי של משרד החינוך. החלטה זו מבטלת החלטת ממשלה מ-1993, שקבעה כי לימודי הבטיחות יהיו חובה מגיל הגן עד כיתה י"ב. רק שלושה שרים התנגדו להחלטה אותה קידמו שרי החינוך והתחבורה: גלעד ארדן, יעקב מרגי ומשולם נהרי. שר התחבורה, ישראל כץ, שתמך בהגשת ההצעה, נמנע היום בהצבעה.


חובת לימודי בטיחות בדרכים בבתי הספר - בוטלה

 

ההצעה שאושרה היום, כוללת סעיף שלא נכלל בהצעה המקורית, שהועלתה לדיון בשבוע שעבר: לפי הסעיף החדש, משרדי החינוך, האוצר והתחבורה יפעלו להגדלת תקציב לימודי הבטיחות בשנת הלימודים תשע"א-תשע"ב. עם זאת, הסעיף אינו קובע בכמה יוגדל התקציב, או מאילו מקורות יגיע התקציב הנוסף.

 

ראוי לציין כי ב-2010 תעביר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים 15 מיליון שקל למשרד החינוך, לטובת קיום לימודי הבטיחות. סכום זה נמוך בקרוב ל-20 מיליון שקל מהתקציב המקורי שיועד ללימודי הבטיחות.

 

"לא יכול להיות שהמדינה תיתן רישיון נהיגה, שעלול להרוג, מבלי שיילמדו את הנוער על מהות הנהיגה ותרבות נהיגה", אומר היום ל-ynet ד"ר יעקב שיינין, שעמד בראש ועדה שקבעה תוכנית לאומית למאבק בתאונות ב-2005. "אם בגרות במתמטיקה היא חובה, גם לימודי בטיחות צריכים להיות חובה. צריך לזכור שיותר בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מאשר בכל מלחמות ישראל, ולכן גם לימודי הבטיחות צריכים להיות חלק מלימודי הליבה".

 

"לא הצבעתי נגד"

בהסבירו את הימנעותו בהצבעה, אומר היום שר התחבורה כץ כי "אינני יכול לתת בשעה זו יד לקיצוץ בחינוך התעבורתי, ומצד שני לא הצבעתי נגד כדי לתת למשרד החינוך אפשרות להסדיר את הנושא". בלשכת שר החינוך, גדעון סער, מבטיחים כי התקציב ללימודי הבטיחות יוגדל, וזאת כחלק מדיוני התקציב לשנים 2011 ו-2012, ולאחר שיגובשו הסכמות בין משרדי החינוך, האוצר והתחבורה. במשרד החינוך גם אומרים כי מעמדם של לימודי הבטיחות לא ייפגע, ואין כוונה לבטלם.

 

עם זאת, ראוי לציין כי חילוקי הדעות בין משרדי החינוך והתחבורה בעניין תקציב לימודי הבטיחות נמשכים כבר זמן רב. ב-2009, לא הצליחו שני המשרדים להגיע להסכמה בעניין סכום של 11 מיליון שקל, אותו אמור היה להעביר משרד החינוך, לטובת קיום לימודי הבטיחות. ראוי גם להזכיר כי החלטת הממשלה מהיום, התקבלה בעקבות שתי עתירות שהגיש לבג"צ ארגון המורים העל-יסודי, בעניין אי-יישומה של החלטת הממשלה מ-1993.

 

"תנאי לקבלת בגרות"

ההחלטה שאושרה היום הופכת את לימודי הבטיחות למקצוע רשות בלבד, שהוראתו תהיה נתונה לשיקולו הבלעדי של משרד החינוך. אמנם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תייעץ באשר לתוכן הלימודים, ואף תעביר תקציב לקיומם, אך משרד החינוך יהיה זה שייקבע את "היקף, תוכן ודרכי ההוראה של החינוך לבטיחות", לשון החלטת הממשלה מהיום.

 

ההחלטה להפוך את לימודי הבטיחות ללימודי "רשות" מנוגדת לדעת מרבית מומחי הבטיחות בישראל, שסבורים כי יש להטמיע את נושא הבטיחות במערכת החינוך. ועדת שיינין, שמסקנותיה אושרה בממשלה ב-2005, קבעה כי "יש לראות בהכשרה מקצועית בבתי הספר ובחינוך לבטיחות בדרכים אמצעי מרכזי ללמידה מקצועית ומובנית, שינוי נורמות התנהגות, שיפור הידע והמיומנות... פיתוח מודעות עמוקה ורחבה לנושא הבטיחות בדרכים".

 

יתרה מכך: הוועדה קבעה כי יש להפוך את לימודי הבטיחות לחלק מדרישות החובה לקבלת רישיון נהיגה ותעודת בגרות. בשיחה עם ynet, חוזר היום ד"ר שיינין על המלצות הוועדה שעמד בראשה: "כדי לשנות את תרבות הנהיגה, חובה לקיים את לימודי הבטיחות. זו הרי הסיבה לכך שהמלצנו להפוך את לימודי הבטיחות לחלק מהבגרות, ואף לתנאי להגשה למבחן נהיגה מעשי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים