צהוב עולה: הסיפור של פקמן
בדיוק אתמול (ש') מלאו 30 שנה לצאתו של פקמן לאולמות משחקי הווידאו ביפן - והשאר היסטוריה. הסיפור על עלייתו ועלייתו של הכדור הצהוב זולל הנקודות
ב-1979 יצא תורו איווטני, אז מעצב משחקים צעיר בחברת נאמקו, לאכול פיצה עם חברים. כשנטל חתיכה ובהה בפיצה העגולה חסרת המשולש, הכה במוחו רעיון חדש למשחק פשוט המבוסס על אותו חזיון שחווה בפיצריה השכונתית. הרעיון, אותו אתם מכירים כיום בשם פק-מן, הפך מאז לאחד ממותגי הגיימינג המוכרים והאהובים ביותר בעולם, עם אינספור גרסאות לכמעט כל פלטפורמת משחקים אפשרית. שלושים שנה בדיוק עברו מאז שהופיע פקמן, והאהבה עדיין קיימת.
משולש נולד
השנה היתה 1980. אולמות משחקי הווידאו עמוסי נורות הניאון, המצויידים במכונות המפיקות קול, תמונה ובעיקר כיף גדול החלו לצבור פופולריות גדולה ונשלטו
בעיקר על-ידי משחקי יריות חלליים כמו Space Invaders ו-Asteroids.
- עוד ב-Games.co.il: ביקורת על סופר מאריו החדש
המשחק Pac-Man הוצג לראשונה באולמות הארקייד היפניים ב-22 למאי 1980 והציג ז'אנר חדש ושונה ממה שהיה פופולרי עד כה. הרעיון היה מאוד פשוט: השחקן צריך לצבור כמה שיותר נקודות על-ידי אכילת נקודות המפוזרות במבוך, תוך-כדי בריחה מאוייבים המנסים לצוד אותו. פירות מיוחדים המופיעים לעיתים במבוך העניקו נקודות בונוס וחיזוקים נוספים הפכו את הניצוד לצייד, ואיפשרו בצורה רגעית לאכול את האוייבים, ארבע רוחות-רפאים חמודות, הרודפות אחרינו.
המשחקיות הפשוטה והמהנה, בצירוף תזמון מושלם רגע לפני תור הזהב של אולמות מכונות משחקי הווידאו שנמשכה עד אמצע שמות השמונים, הפכה את פק-מן ללהיט עולמי, לא רק בעולם הגיימינג.
סמל תרבות
פק-מן היה לכל כך פופולרי, עד שהפך לשם נרדף לתרבות הפופ של שנות ה-80. כמו דגלי ישראל ביום העצמאות, כל מקום אליו היינו מפנים את מבטינו, היינו רואים את הפרצוף הצהוב המוכר. פוסטרים, חולצות, דגני בוקר ואפילו קמפיין לשיווק כדורי בשר
בקופסאות שימורים, סייעו להפיכת המותג לאייקון מוכר בכל העולם בין אם אצל גיימרים או לאו.
חברת האנימציה האנה-ברברה אף הפיקה שתי עונות של The Pac-Man Show, סדרת טלויזיה מצויירת לילדים ששודרה בשבתות בבוקר והפכה ללהיט בעצמה.
גם למסך הגדול הגיע ידידינו הצהוב למספר הופעות אורח. הופעה בלתי נשכחת אפשר לראות בסרט Man on the Moon משנת 1999, בו משחק ג'ים קארי את אנדי קאופמן. באחת הסצינות, המתרחשות בשנות השבעים, אנדי משחק להנאתו פק-מן במכונת ארקייד ובכך יוצר בעצם טעות כרונולוגית בתסריט, שכן פקמן יצא כאמור לשוק בתחילת שנות השמונים.
3,333,360
מספר שחקנים הגיעו להיכל התהילה של המשחק הממכר. קבלת כרטיס הכניסה מתאפשר על-ידי צבירת מקסימום הניקוד, שעומד על 3,333,360 נקודות. השגת משחק מושלם אינו דבר פשוט כלל,
וכרוך באכילת כל הנקודות, המפלצות, החיזוקים והפירות לכל אורך 256 השלבים במשחק.
כיאה למשחק אגדי והסטורי, את השלב האחרון במשחק לא תוכלו לסיים כלל. בעקבות באג לא מתוכנן בתכנות המשחק, חצי ממסך השלב האחרון מוצג בצורה מעוותת ואינו מאפשר משחק רגיל.
בשנת 1999, 19 שנה לאחר צאת המשחק, השיג לראשונה בילי מיטשל מפלורידה, ארה"ב, תוצאה מושלמת. מאז שנכבשה פסגת הניקוד, התווספה לשיא פסגת הזמן - כלומר תצטרכו לעשות זאת בצורה המהירה ביותר. בספטמבר 2009, 10 שנים אחרי אותו בילי מיטשל, דייויד רייס (גם כן מארה"ב) הפך לאדם הששי שמגיע לתוצאה מושלמת אך בצורה המהירה ביותר, קצת פחות מארבע שעות, תוצאה שנשמרה עד היום.
- עוד ב-Games.co.il: מדוע אנשים קונים PS3?
הפנים אל העתיד
את ההערצה למשחק אפשר לראות בכל פינה באינטרנט. ענקית החיפוש גוגל, שינתה את פני דף הבית שלה, שנצפה בכל יום כמה מיליארדי פעמים, וכללה גירסה פעילה של הפקמן המקורי, עם שינויים קלים בתצורת השלב. מספר דיווחים ברחבי הרשת אף מדברים על הפקתו של סרט הוליוודי מלא אודות גיבורנו הצהוב, בבימויו של אבי ארד.
פקמן יצא אמנם לכל פלטפורמה וקונסולה אפשרית, אך הגירסה המקורית, גירסת המכונות היא זו שתיחקק בלב לעד.
הידעת?
- פקמן רץ 20% מהר יותר כשהוא לא עסוק באכילת נקודות. אם רודפים אחריכם רוחות רפאים- קפצו לאיזור שכבר ביקרתם.
- פקמן היא מכונת הארקייד הנמכרת ביותר בכל הזמנים. 100,000 מכונות שווקו רק בשנה הראשונה לצאתו.
- פיתוח המשחק כלל צוות של שמונה אנשים, עם זמן פיתוח של 15 חודשים
- זכויות הפצת המשחק באמריקה הוצעו לראשונה לחברת Atari, שדחתה אותן בטענה שהמשחק קל מדי. Midway קפצה על המציאה במקום.
- שמו המקורי של פקמן הוא "Puck Man". אתם יכולים לשער מדוע שונה השם.
- Ms. Pac Man, גרסה נשית של פקמן, פותח כדי למשוך קהל נשי - והצליח במידה רבה.
לחצו כאן כדי לשחק בגירסה של פקמן ברשת