שתף קטע נבחר

זהירות, שלט

שלטים מאירי עיניים המוצבים במקומות ציבוריים ומזהירים את הצרכן כי כל פגיעת גוף היא על אחריותו בלבד, אינם חוקיים ומהווים עבירה על חוק הגנת הצרכן. בקיץ האחרון עדיין הופיעו שלטים כאלה בסמוך למדרגות הנעות בתחנת הרכבת סבידור בת"א. פנייה שלנו למנכ"ל רכבת ישראל הניבה תוצאות חיוביות

אדם הנופל ונחבל אגב שימוש במדרגות נעות במתחמו של גוף ממלכתי, מתעשת וקם לאיטו, כולו דואב, נושא עיניו ונתקל בשלט המודיע כי "השימוש במדרגות הנעות הוא על אחריות הנוסע" – מה עליו לחשוב? סביר שיחשוב, כי הרשות הממלכתית יודעת מה היא עושה, ומן הסתם אין לו את מי לתבוע, שהרי האחריות כולה מוטלת עליו.
בדיוק את זה בא למנוע סעיף מפורש בחוק הגנת הצרכן, הקובע: "לא יציב עוסק שלט ולא יודיע בכל דרך אחרת, שאין הוא אחראי לכל נזק גוף העלול להיגרם לצרכן בתחום העסק או בחצריו". סעיף זה הוא חלק מהאיסור הכללי שקובע החוק לפרסם ולהציג מצגים אשר עלולים להטעות את הצרכנים. היות ששלטים מסוג זה עלולים להרתיע צרכן שנפגע בתחומי עסקו של סוחר או בעל עסק מלתבוע פיצוי על נזקים שנגרמו לו שם, נועד החוק למנוע מראש את הצבתם.

הסעיף אינו חדש

הסעיף הזה בחוק הגנת הצרכן אינו חדש. הוא שוכן בספר החוקים כבר שנים אחדות. ואף על פי כן, בקיץ האחרון עדיין התנוססו שלטים כאלה בשטחה של תחנת הרכבת ע"ש סבידור בתל אביב (תל אביב מרכז), בסמוך לכל המדרגות הנעות המותקנות ופועלות שם. המקום הומה אדם ובשנים האחרונות, עם השיפור בתשתיות ובמספר הרכבות, גדל עוד יותר מספר הנוסעים העוברים שם. את כולם עלולים היו השלטים האלה להטעות.
וכך, בסוף אוגוסט 2000 פנינו למנכ"ל רכבת ישראל, עמוס עוזאני, וציינו בפניו כי תוכנם של שלטים אלו מנוגד, הן לדין הכללי והן לאמור בחוק הגנת הצרכן. אי לכך, כתבנו לו, "נראה, כי יש להסיר שלטים מטעים ולא-חוקיים אלה, הן על מנת להקפיד על קיום לשון החוק והן על מנת להימנע מהטעיית ציבור הנוסעים המשתמש דבר יום ביומו במדרגות נעות אלו". את הפנייה, חשוב לציין, שלחנו לא בשם ynet, אלא כפנייה צרכנית רגילה.

זמן תגובה טעון שיפור

עברו קרוב לחודשיים – ותשובה אין. שלחנו תזכורת. כעבור כשבועיים מיום שיגור התזכורת הגיעה תשובה מעורכי הדין של רכבת ישראל: "מרשתנו (כלומר רכבת ישראל – י.א) מסכימה לאמור במכתבך, ולאור זאת מרשתנו הסירה השלטים מהסוג הנדון בתחנת סבידור".
בדקנו, ונוכחנו כי אכן כך. כל השלטים הוסרו.
על זה מגיעה מלה טובה לרכבת ישראל, וזהו גם סימן מעודד לצרכנים. מתברר, שפנייה של צרכן יכולה להניב תוצאות. עם זאת, הרכבת עדיין צריכה לשפר את זמן התגובה שלה. למעלה מחודשיים אינם זמן סביר למענה, והדבר גם מהווה הפרה של הוראות החוק בעניין זה.
חשוב להדגיש דבר נוסף בהקשר זה: שלטים כאלו מצויים במקומות שונים, כגון בתי משרדים, קניונים, חנויות כלבו ועוד – ולא רק ליד המדרגות הנעות. הם עשויים להימצא, למשל, גם באיזור של מתקני שעשועים מסוג "לונה פארק" ודומיהם. המשותף לכל השלטים הללו – שהם מנוגדים לחוק.
ראיתם שלט כזה? העתיקו את תוכנו, ציינו את מיקומו – והודיעו לנו. Ynet יעקוב – ויטפל.

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות


לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברק אוסרוביץ`
רכבת ישראל. השלטים הוסרו
ברק אוסרוביץ`
מומלצים