כבישים באפלה: "גנבי המתכת הם כמו מחבלים"
בחברת החשמל מתקשים להתמודד עם תופעת גניבות כבלי הנחושת, שהותירה בעלטה את הצומת שבו התרחשה אמש תאונת האוטובוס. "פעם זה קרה בצמתים בודדים, אבל כעת זה הופך לסכנת חיים אמיתית", אמרו בחברה הלאומית לדרכים
ב"בזק", שנאלצת גם היא להיאבק בגניבות, הגדירו כבר את התופעה כמכת מדינה, אבל כפי שפורסם אמש ב-ynet, זמן קצר לאחר תאונת הדרכים אמש בצומת בית הערבה, כבר האשימו תושבי בקעת-הירדן כי הכביש באזור שרוי בעלטה זה שבועיים, בשל גניבת כבלי החשמל של עמודי התאורה בידי פלסטינים.
זירת התאונה, אמש. גניבות חוזרות ונשנות (צילום: שמוליק גרוסמן)
47 בני אדם נפצעו בתאונה, שלמרבה המזל לא גבתה חיים. אבל בחברה הלאומית לדרכים ובחברת החשמל מזהירים כי אם יימשך המצב יהיה האסון רק עניין של זמן, ודורשים פעולה דחופה של הממשלה כדי לעצור את גל הגניבות והשחתת התשתיות בגדה, שרק הולך וצובר תאוצה במקביל להתייקרות הנחושת והברזל בשוק.
משחקי חתול ועכבר עם הגנבים
רק ביום שלישי שעבר התבצעו סמוך לצומת עבודות להטמנת כבלי חשמל חדשים, במקום אלה שנגנבו ממקום התאונה זמן קצר קודם לכן. "בשבת האחרונה, ארבעה ימים בלבד לאחר שחודשה אספקת החשמל, ביקרו במקום גנבים שגרמו שוב נזק כבד. ממש למחרת התרחשה התאונה. הגנבים האלה הם מחבלים לכל דבר ועניין", הסביר בשיחה עם ynet אלכס ויז'ניצר, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים.
ויז'ניצר סיפר כי גנבי המתכות "מפרקים לא רק כבלי נחושת, אלא גם מעקות בטיחות ושלטים. מעבר לנזק כספי של מיליוני שקלים בכל שנה, התופעה הזאת יוצרת סכנת חיים אמיתית עבור משתמשי הדרכים".
הנתונים מצביעים על כך שעיקר הפעילות הפלילית בתחום גניבת הכבלים והמתכות נרשמה בשטחי הגדה והנגב. רק לפני כמה חודשים הפילו בזה אחר זה גנבים לא פחות מ-25 עמודי תאורה בכביש באזור דימונה, כל זאת כדי לשלוף מתוך הקרקע את כבלי הנחושת.
שיא הגניבות: בשטחים
מקרים דומים התרחשו גם בכבישים "אדומים" שגובים מדי שנה קורבנות לא מעטים, ביניהם כביש הערבה - ניתקו גנבים את זרם החשמל מעמודי התאורה באזור מחלף אילות שמצפון לאילת.
המצב בכבישי הגדה חמור בהרבה, שם הצליחו הגנבים לשים את ידם על כבלי נחושת שאותם נתקו מעמודי תאורת הדרכים לאורך קטעים באורך של כ-10 קילומטרים באזור רמאללה ובכביש חוצה שומרון, בין אריאל לשערי תקווה.
"פעם הגנבים היו מתמקדים בצמתים בודדים, אבל כעת זה התפשט גם לכבישים ראשיים
וגורם נזק של עשרות מיליוני שקלים לכיסו של משלם המיסים", הסביר משה כהן, סגן מנהל לנושאים טכניים במחוז ירושלים של חברת החשמל. "רק החלפה של שנאי מגיעה לעיתים לסכום של 80 אלף שקלים. בתקופה האחרונה יש גל שפוגע גם ב"מקורות" ובחברות הסלולר, אך הסכנה החמורה ביותר נותרה כאן, בגלל הפוטנציאל לתאונות הדרכים".
במחוז ש"י במשטרה מסרו כי הם "רואים בחומרה כל פגיעה בתשתיות לאומיות, והנושא זוכה לטיפול תוך השקעת מאמצים חקירתיים ומודיעיניים. כל תלונה בנושא גניבת תשתיות מטופלת במלוא חומרת הדין, ואף יחידות המחוז מבצעות פעילות מבצעית לצמצום היקף האירועים".