שתף קטע נבחר

מקדונלדס משיבה אש: רופאי הילדים צריכים לברך אותנו

איגוד רופאי הילדים תקף את הקמפיין הבריאותי החדש של מקדונלד'ס. עומרי פדן, מנכ"ל הרשת, שוטח במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" את תגובתו לכל הטענות

בשבוע שעבר יצאה רשת מקדונלד'ס בקמפיין ענק תחת הכותרת: "מקדונלד'ס, לא מה שחשבתם". מטרת הקמפיין: לשנות את התדמית השלילית של מוצרי הרשת ולהראות לציבור, כי החברה – לפחות הישראלית – עושה תפנית לכיוון תזונה נבונה יותר. "הכי טעים – יותר בריא", מכריזות המודעות, כשהן מציגות את ארוחות ההמבורגר כשוות ערך קלורי לארוחות שניצל ואפילו לפריכיות אורז.

 

הקמפיין העלה את חמתם של רופאים בישראל, שהחליטו, שלא כמנהגם, לצאת נגדו. במכתב לשרי הבריאות והתמ"ת דורש איגוד רופאי הילדים להוריד את הקמפיין בטענה שמדובר ב"פרסום שקרי, מטעה, חסר אחריות ומסוכן". במכתב אומרים הרופאים כי חברת מקדונלד'ס מציגה מציאות

 מסולפת ומעוותת "ממנה משתמע כי המזון המהיר של החברה הינו בריא לפחות כמו פריכיית אורז עם גבינה לבנה דלת שומן או שניצל צמחי ובעל ערך קלורי זהה".

 

המכתב, שהתפרסם כאן לראשונה, העלה את חמתו של עמרי פדן, מנכ"ל רשת מקדולנד'ס ישראל. "הרופאים היו צריכים לברך אותנו על הצעדים שאנחנו נוקטים למען השיפורים בתחום הבריאות", הוא אומר. "מהלך דרמטי כזה של הורדת כמויות השומן בבשר והכנסת מוצרים בריאים לא נעשה באף רשת המבורגרים בעולם, כולל במקדונלד'ס העולמית". לדברי פדן, הרשת הפחיתה לאחרונה את כמות השומן בבשר מ-17.5% ל-9% בלבד, תוך שימוש בבשר רזה ולא מעובד, והכניסה לשימוש רטבים שרובם קטשופ, חרדל ומיונז מופחת קלוריות. "הצלחנו לעשות את המהלך בגלל דרישות הכשרות, שכן המלח שמוכנס בתהליך ההכשרה הוא אויב השומן. כך הגענו להפחתה בכמות השומן בלי לפגוע בטעם. הגענו ל-380 קלוריות בביג מק, לעומת 540 קלוריות בביק מק האמריקאי".

 

"אין אף מילה שקרית בקמפיין"

פדן ביקש להתעמת עם כל טענות הרופאים, אך ראשי איגוד רופאי הילדים סירבו להיכנס לעימות, בטענה שתפקידם הוא להזהיר את הציבור ואת הרשויות ולא להיגרר לחילופי מילים עם גורמים מסחריים. למרות זאת, ביקש פדן להגיב לטענות, ואלו הם דבריו.

 

טענת הרופאים: "מדובר בפרסום שקרי, מטעה, חסר אחריות ומסוכן, אשר עלול להוביל לצריכה מרובה של מזון תעשייתי, בעל ערך תזונתי דל ובעל אחוזי שומן, סוכר ומלח גבוהים עד כדי סיכון ממשי לבריאות".

 

פדן: "אחוזי השומן וכמות הקלוריות ב-100 גרם של כל מוצר במודעות הינם מדוייקים, כפי שמצהירים עליהם היצרנים על גבי האריזות. הנתונים לגבי המוצרים שלנו מגובים בתעודות מעבדה. לכן אין אף מילה שקרית בקמפיין".

 

טענת הרופאים: "לכאורה מקדונלד'ס מוצגת כרשת בריאה, אך זו רשת שמוכרת מזון מהיר עם המון שמן ושומן רווי".

 

פדן: "ארוחת מקרויאל עם צ'יפס כולל בסך הכל 7.5% שומן, מתוכם 1.8% שומן רווי. ארוחת המבורגר וצ'יפס לילדים כוללת 8.7% שומן, ומתוכם 1.9% שומן רווי. האם כמויות אלה נחשבות רוויות שומן? כפי שתיארנו במודעות, בשניצלים הצמחיים ערכי השומן גבוהים בהרבה, שלא לדבר על חטיפים, שכמות השומן בהם מגיעה גם לפי עשרה מהארוחות שלנו".

 

טענת הרופאים: "אדם נורמלי רואה המבורגר ושלוש פריכיות אורז ועלול בטעות להבין שזה אותו הדבר וכדאי לאכול ארוחת ילדים. זו אשליה".

 

פדן: "בקמפיין אנו משווים קלוריות ל-100 גרם ולא למוצר הכולל, ועובדה זו מבולטת באותיות קידוש לבנה, ומקובלת על משרדי הבריאות והתמ"ת".

 

טענת הרופאים: "בשביל להגיע למסה הקלורית של המבורגר וצ'יפס צריך לאכול כמעט 20 פריכיות. זו פטה מורגנה קלורית".

 

פדן: "אם כבר לדייק במספרים, צריך לאכול 15 פריכיות אורז עם גבינה במקום המבורגר, אבל זו ארוחה בלתי טעימה בעליל. ובכלל, הפריכיות מובאות כהשוואה לנישנוש חטיפים ולא כארוחה. ממילא איש לא מעלה על דעתו שמשקל שלוש פריכיות אורז שקול למשקל המבורגר וצ'יפס".


עומרי פדן. "הצגנו כמויות מדוייקות" (צילום: גלעד קוולרציק)

 

טענת הרופאים: "יש הטעיה בכמויות המצולמות במודעה, משום שההמבורגר שבמודעה שוקל יותר מ-100 גרם ומכיל יותר קלוריות מהכתוב ואילו פריכיות או מנת השניצל עם הפסטה במודעות מוצגות בכמות קטנה במכוון".

 

פדן: "הצגנו את הכמויות המדויקות. כך נראה שניצל צמחי דק וזו כמות הקלוריות ל-100 גרם, כפי שהיצרנית מצהירה. גודל ארוחת השניצל בתמונה מתאים ל-177 גרם, כמשקל ארוחת מקדונלד'ס שמתחתיה".

 

טענת הרופאים: "כדי להגיע לערך הקלורי של ההמבורגר מהמודעה צריך לאכול שתיים-שלוש חתיכות שניצל, אבל בפרסומת יש רק שניצל אחד".

 

פדן: "טעות. אכילת מנה כפולה או משולשת של שניצל תגרום לארוחה להכיל פי שתיים עד שלוש קלוריות מזו שיש בארוחה של מקדונלד'ס".

 

טענת הרופאים: "בתמונה גם לא מראים את הקולה והגלידה שנלוות לרוב בארוחה ומוסיפות לה הרבה קלוריות. בחופש הגדול הילדים שורצים בקניונים ואחרי חודשיים של פסט פוד ושל גלידות זו פשוט קטסטרופה".

 

פדן: "בפרסומים שלנו ובשלטים בסניפים אנחנו מקפידים להבליט מים מינרלים עם ארוחות הילדים, במקום קולה, ואת משקאות הדיאט למבוגרים. ואם כבר קולה – היא הרבה יותר זולה בבית מאשר אצלנו". באשר לגלידה, פדן מדגיש כי יש בה רק 4.8% שומן ו-160 קלוריות, בשונה מגלידות רבות אחרות, שהן עתירות שומן.

 

טענת הרופאים: "הפרסום עלול להוביל לצריכה מרובה של מזון תעשייתי, בעל ערך תזונתי דל ובעל אחוזי שומן, סוכר ומלח גבוהים עד כדי סיכון ממשי לבריאות".

 

פדן: "כאמור, אחוזי השומן במוצרי מקדונלד'ס הם מהנמוכים שיש בשוק המזון המהיר והמזון בכלל. כך גם לגבי המלח. בשניצל צמחי דק מוכן יש 620 גרם נתרן ל-100 גרם מוצר, ואצלנו 400 מ"ג נתרן ב-100 גרם של כל ארוחת הילדים. סוכר אין בכלל, למעט כמות מזערית בלחמנייה".

 

פדן טוען גם כי המלחמה שהכריזו עליו הרופאים אינה מוצדקת לאור הצעדים שהרשת נוקטת ולאור פרסומי חברות אחרות. "אני מבין שהרופאים הוטעו ושלא היו בפניהם העובדות הנכונות. לכן אנו מצפים דווקא לברכות על פועלינו בתחום הבריאות. תמוה בעיני מדוע לא מטרידה את הרופאים העובדה שחברות גדולות מפרסמות ישירות לילדים מוצרים כמו צ'יפס, במבה ואפילו דגני בוקר בחלב, הכוללים ערכי שומן, סוכר ומלח הגבוהים עשרות מונים מארוחות מקדונלד'ס".

 

איגוד הרופאים: הקמפיין עושה שימוש ציני בארוחות מזינות

איגוד רופאי הילדים מסר בתגובה לדבריו של פדן כי "איגוד רופאי הילדים מעריך את מאמציה של חברת מקדונלד'ס ישראל לייצר מזון מהיר, אשר פחות מזיק מבחינה תזונתית. עם זאת, שיפור ערכו התזונתי של מזון מהיר ותעשייתי, אינו הופך אותו למזון בריא. כרופאי ילדים מחובתנו המקצועית לצאת כנגד השימוש הציני שמציג קמפיין פרסום, המשווה בין ארוחות מזינות לבין ארוחות המורכבות מתפריט שערכו התזונתי מוטל בספק. במקביל, עלינו לעודד תזונה נכונה ואורח חיים בריא בקרב ילדים.

הפרסום הבעייתי, בלשון המעטה, עלול להוביל לצריכה מופרזת של מזון תעשייתי, שאינו מסתכם רק בערך קלורי, אלא טומן בחובו גם ערך תזונתי ירוד, הכולל אחוזי שומן, סוכרים ומלחים ברמה גבוהה, שעלולה לסכן את ציבור הילדים בישראל.

 

"צריך להיות עיוור כדי לא להבחין בחוכמת הפרסום כאשר שמים תמונה של פריכית אורז מול לחמנייה עם המבורגר ומעניקים תחושה ויזואלית של ערך תזונתי זהה. לנו, כרופאי ילדים, אסור להישאר אדישים מול מעשה כזה. כאיגוד רופאי הילדים מוטלת עלינו האחריות המקצועית לדאוג לבריאותם של ילדי ישראל, הנמצאים במקום השלישי בעולם בדירוג השמנת ילדים".

 

ממשרד הבריאות נמסר: "אכילת מזון על בסיס עיקרון המג"א (מינון, גיוון ואיזון) הינו המתכון לתזונה בריאה, ועל בסיס זה בנויה פירמידת המזון הישראלית המפורטת באתר משרד הבריאות. בחירת המזון הנבונה של הצרכן נשארת בידיו, ולא משנה מקור המזון: אוכל ביתי, מבושל במסעדה או בקייטרינג, או אוכל מוכן ברשת מזון מהיר. כמו מסעדות ובתי קפה אחרים, גם מקדונלד'ס מפרסמת את הערך הקלורי של מוצריה ובידי הציבור נותר לעשות את הבחירה הנכונה.

 

"לגבי ילדים, יש לזכור שתקופת הילדות וההתבגרות מתאפיינת בגדילה, בהתפתחות וברכישת הרגלים לחיים. תזונה הולמת בגילאים אלו מסייעת, כחלק מגורמים נוספים, לשמור על בריאות הילדים בהווה ובחייהם הבוגרים בעתיד, וזאת באמצעות צריכה של מזון מגוון, מאוזן ובכמות נאותה, אשר

יבטיח אספקה של כל רכיבי התזונה הדרושים לילדים. המלצות אלה מופיעות במדריך להורים 'תזונת ילדים ובני נוער בבית ובבית הספר', אשר מפורסם גם הוא באתר המשרד, וניתן בהחלט לאמצו ככלי להמלצות לאכילה נבונה גם במסעדות על סוגיהן".

 

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי, מסר: "ראיתי את הפרסומת של מקדונלד'ס ואתייחס רק להיבטים של חוק הצרכן ולא למידת היותו של המוצר בריא או לא. הצגת הארוחות השלמות תוך ציון הכמות הקלוריות ל-100 גרם בלבד, וללא ציון של סך הקלוריות לארוחה המוצגת, עלולה להטעות את הצרכנים. הצרכנים אינם קונים את מוצרי מקדונלד במשקל ואינם יודעים מה משקל הארוחה, אלא הם רוכשים ארוחת ילדים כמוצג והנתון הרלוונטי מבחינתם הוא מספר הקלוריות בארוחה כולה. הצגת כמות הקלוריות רק ל-100 גרם אינה נותנת מידע מלא לצרכן ועלולה ליצור אשליה כי כמות הקלוריות בארוחה כולה פחותה. בכוונתי לפנות לחברת מקדונלדס בדרישה כי ייתנו לצרכנים מידע מלא על כמות הקלוריות".

 

 

 

.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
במשרד התמ"ת בודקים את טענות איגוד הרופאים
צילום: רויטרס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים