מורים: השאלון החלופי בבגרות היה קשה מהרגיל
טופס 004 בבגרות במתמטיקה, שהחליף את המבחן שהודלף, הכיל שאלות קשות מהממוצע, ארוכות מהרגיל ומסוג שונה מהמקובל. כך קובע רכז מתמטיקה. תלמיד י"ב: "המורה אמר שזה השאלון הקשה שראה ב-15 השנים שהוא מלמד. משרד החינוך נקם בנו בגלל ההדלפה". בפנים: השאלונים המלאים
למשרד החינוך לקח שעות ספורות להכין מבחן בגרות חדש במקום זה שהודלף. התוצאה: המבחן החלופי היה קשה מהממוצע והכיל שאלות מסוג שונה מזה שהתלמידים מכירים. כך קבע אמש (יום ג') מורה בכיר למתמטיקה, אחרי הבחינה שהסעירה את המדינה.
שאלון מספר 004, שנחשד כי הודלף ובמקומו הוכן שאלון חדש במהירות שיא, עמד במוקד התלונות של המורים ושל התלמידים שניגשו למבחן ב-4 יחידות לימוד. גם למייל האדום של ynet הגיעו מאות תלונות של תלמידים, שהתלוננו כי השאלות בשאלון זה ובאחרים היו קשות באופן מיוחד.
"שלוש שאלות מתוך החמש היו ברמת קושי גבוהה מהממוצע ושונות ממה שהתלמידים מכירים", אמר שלמה שמש, רכז מתמטיקה בבית הספר לבגרות "לחמן" ובתיכון "מרחבים", על שאלון 004.
שמש המשיך וניתח את המבחן ואמר כי "בשאלה 2 נדרשו נגזרת ואסימפטוטה ברמה שלא נהוגה ברמת 4 יחידות. בשאלה 3 ניתנו שלוש פונקציות בתרגיל אחד, במקום פונקציה אחת כמקובל, מה שהאריך את משך פיתרון השאלה. גם בשאלה 3 וגם בשאלה 4 נדרשה התייחסות לתכונות של הנגזרת. מבדיקתנו זהו דבר שטרם נשאל ברמת 4 יחידות בעבר. כמו כן, נראה כי השאלות במבחן הן ארוכות יותר מהממוצע שהיה נהוג עד כה".
אחד מתלמידי י"ב בבית הספר "כפר גלים" ליד חיפה, אמר כי לדברי המורה שלו, זהו "השאלון הכי קשה שראיתי ב-15 השנים בהם אני מלמד". לטענתו, השאלון היה קשה במיוחד בגלל הדלפת הטופס הקודם: "משרד החינוך נקם בנו על ההדלפה, זו בושה. תלמיד אחד עשה את זה, אז למה דפקו את כולם? זה לא הוגן".
"אני פתרתי שני סעיפים מתוך כל הבגרות, וחבריי לכיתה פתרו רק תרגיל אחד", אמר. "אני מאוד מקווה שמועד ב' יהיה הרבה יותר קל מהשאלון הלא אנושי שקיבלנו הפעם. המבחן היה ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שציפינו לו כל השנה. 12 שנה אנחנו מתכוננים לבחינה הזו וככה הורסים לנו".
קשה מהממוצע. קורעים את הדפים אחרי הבגרות (צילום: צפריר אביוב)
תלמידים רבים שניגשו למבחן ב-5 יחידות התלוננו כי שאלון 007 היה אף הוא ברמת קושי גבוהה מהרגיל, אך לדברי שמש הוא היה הוגן. "רוב השאלון היה סביר והוגן ברמתו, ובוחן את ידיעות התלמידים ברמה טובה וקשה מאוד, כנדרש בחמש יחידות. ייתכן ששאלה מספר היתה מבלבלת למראית עין, מאחר והתלמידים טעו לחשוב שמדובר באינטגרלים לוגריתמיים - חומר אשר לא נכלל במיקוד - אך השאלה לא עסקה בפועל בנושא זה".
שר החינוך גדעון סער ומנכ"ל משרדו שמשון שושני אמרו, עם זאת, שהם מרוצים מאוד מתפקוד המשרד - על אף הדליפה, קריסת אתר האינטרנט, האיחורים בפתיחת המבחנים ותלונות התלמידים על השאלונים הקשים.
סער אמר כי "המשרד עבר בגרות ערכית. יכולנו לעצום את העיניים ולקיים את הבגרות כסדרה, אבל להישגים שמושגים ברמאות אין כל ערך". המנכ"ל שושני אמר ש"היה מעניק ציון 10 למשרד על תפקודו" והתייחס גם לטענות התיכוניסטים: "זו בגרות, לא בחינה כבקשתך".