פייסבוק מכפרת על הפרת הפרטיות: משנה הגדרות
הרשת החברתית מציגה מדיניות פרטיות חדשה ושליטה ידידותית יותר ברמת חשיפת המידע, לאחר לחץ משמעותי שהיתה נתונה לו מצד רגולטורים ומשתמשים. האם עכשיו יהיה המידע האישי באמת שלכם בלבד?
פייסבוק חשפה היום (ד') נהלי פרטיות חדשים ופשוטים יותר, להגדרתה, במסיבת עיתונאים שכונסה במטה החברה בפאלו אלטו, ארצות הברית. השינויים הגיעו לאחר לחץ כבד שהופעל
על הנהלת הרשת החברתית - מצד מאות מיליוני משתמשיה, ומצד רגולטורים באירופה ובארה"ב.
מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, פתח ואמר "כאשר יש סביבה נוחה ובטוחה, אנשים מרגישים בנוח לשתף מידע". הוא הוסיף ואמר כי כלי השליטה בפרטיות דורשים עדכון. "נושא הפרטיות נהיה חשוב מאוד, ומפתחים ומהנדסים עבדו כדי לתקן את הנושא".
שליטה פשוטה ונוחה במידע שלכם
מעתה, יהיה כלי שליטה בודד עבור כל תוכן שתעלו לפייסבוק, אשר הגדרתו תהיה רלוונטית גם בצורה רטרואקטיבית, על תכנים שכבר הועלו.
אם למשל, הגדרתם את חשיפה תמונה מסויימת רק עבור "חברים של חברים" - זו תהיה רמת החשיפה הקבועה עבור תוכן זה. כלי זה מסייע בבקרת החשיפה בין משתמשי פייסבוק.
משתמשים יוכלו להגדיר שלוש רמות חשיפה – התאמה אוטומטית (instant personalizanion), בקרה פרטנית של תכנים או סגירה מוחלטת של גישה למידע אישי.
צמצום דרמטי
בהתאמה, הגדרות השליטה בפרטיות פושטו משמעותית: במקום לעבור על יותר מחמישים אפשרויות ותפריטי משנה כדי להגדיר את המידע שלכם כפרטי לחלוטין – ניתן לעשות זאת כעת בפחות מ- 15.
בנוסף, הגישה של אפליקציות וגורמים מצד שלישי למידע אישי תצומצם "באופן דרמטי", לדברי צוקרברג - אפליקציות ואתרים יוכלו לצפות רק במידע אשר הוגדר כפתוח לכולם. השינויים ייכנסו לתוקף "בימים או בשבועות הקרובים", אמר.
הנהלת פייסבוק תעלה גם סרטון הדרכה, הנחיות ידידותיות ופשוטות לשימוש בכלי החדש, ותודיע עליו בעמוד הבית של משתמשיה ובבלוג הרשמי של האתר.
בקרה מבלבלת בכוונה?
מקורם של השינויים הוא גל של תלונות ודרישות לשינוי נהלי הפרטיות ברשת החברתית - אשר הגיעו ממשתמשים ומרגולטורים כאחד. רשויות לאכיפת פרטיות מידע ברשת רואות בפייסבוק גוף דורסני הניזון ממידע אישי, ועושה בו שימוש ללא הגבלה כדי למשוך יותר מפרסמים וגופים אחרים.
היות והנהלת פייסבוק מעדיפה שמשתמשי האתר יחשפו כמה שיותר מידע אישי, נבנו במקור הגדרות הפרטיות בצורה מורכבת ומסובכת, אשר הקשתה על משתמשים רבים.
גם השליטה ברמת החשיפה תוכננה להיות מסובכת, עם כ-40 תתי תפריטים ו- 170 אפשרויות שונות, דבר שמשתמשים רבים מצאו כמבלבל ובעייתי, כפי שמראה ניתוח זה, של הניו יורק טיימס.
בנוסף, הנהלת פייסבוק עידכנה ושינתה מהותית את מדיניות הפרטיות של האתר מפעם לפעם - שש פעמים מאז שהוקמה, דבר שגרר חשיפה לא מבוקרת של מידע אישי ברשת.
עוד בנושא: סנאף ושנאה בפייסבוק - ברוכים הבאים לאינטרנט
ההנהלה מקבלת את טענות הגולשים
לאור הפגיעה המתמשכת בפרטיות המשתמשים, בוצעו מהלכים משמעותיים נגד פייסבוק בכל החזיתות: רגולטורים באיחוד האירופי העבירו מכתב הדורש מההנהלה להפוך את הגדרות הפרטיות לנגישות יותר, ולחדול מהפגיעה בפרטיות, בלוגרים בארצות הברית קראו להתנתק מהרשת החברתית.
ראש הרשות הישראלית למשפט, מידע וטכנולוגיה האמון על פרטיות ברשת, אף טען כי פייסבוק אוספת מידע בדומה למשטרים אפלים בהיסטוריה.
כל אלו הובילו את ההנהלה להעריך מחדש את המצב, ולבצע שינויים. בתחילה, הוספו שכבות אבטחה חדשות, אשר נועדו למנוע חדירה לא מאושרת לפרופילים.
מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, פרסם השבוע מאמר בנושא בניו יורק טיימס. צוקרברג כותב כי לראייתו, עולם בו יש שיתוף של מידע אישי הוא טוב יותר - ושהדבר תורם לכולם - אך גם הבטיח שהרשת החברתית תשנה את הגדרות הפרטיות כפי שדורשים משתמשיה.
ועתה, הודות לכלים החדשים שהציגה הנהלת פייסבוק, עשויה הפגיעה בפרטיות המשתמשים להצטמצם.
עוד בנושא: מה יודעים עליכם דרך פייסבוק? בואו לבדוק
האם הפרופיל שלכם בטוח?
הדעה הרווחת היא עדיין, שפייסבוק היא כלי שימושי ומרכזי בחיי המשתמש הממוצע, ולא תחנת מפגש בין משתמשים תמימים ומפרסמים - במסווה של רשת חברתית.
מארק צוקרברג אמר כי פייסבוק דווקא מאמינה בפרטיות ובכך שעל המשתמשים להיות בעלי שליטה על המידע שלהם, אולם המוטיב המרכזי ברשת החברתית הוא שיתוף של מידע אישי. מאידך, אמר גם כי לפייסבוק קרוב לחצי מיליארד משתמשים, וגם כאשר מיליונים מהם מתלוננים על דבר מה, מדובר באחוז זעום.
הגדרות הפרטיות החדשות עשויות לשפר במידת מה את המצב, אולם עדיין, אין שום בקרה על העברת מידע שעשויה פיסבוק לבצע באופן יזום מהפרופיל שלכם - אל המפרסם. בנוסף, פייסבוק מהווה קרקע פורה לניסיונות פישינג והונאה מקוונת, במהלכם מרומים הגולשים ונותנים את פרטי הפרופיל שלהם לגורמים לא ידועים כדי לצפות בסרטונים ובתמונות.
עוד בנושא: צ'אט חשוף - תקלה בפייסבוק מאפשרת לאחרים לצפות בצ'אטים שלכם