מייסד פייסבוק: נתפתח גם בלי סחר במידע פרטי
מארק צוקרברג טוען כי פייסבוק לא מעבירה מידע פרטי מהפרופיל שלכם אל המפרסמים, המשתמשים רוצים לשתף מידע וכי מתנגדי הרשת החברתית אינם מטרידים אותו
בסוף 2009 הוצגו נהלי בקרת חשיפה חדשים, אשר גרמו לעלייה בחשיפת המידע. בחודש שעבר, השיקה פייסבוק בועידת המפתחים שלה את כלי התאמת הפרטיות האוטומטי (instant personalization) אשחר מקשר מידע פרטי מפרופיל המשתמש אל צד שלישי – מפרסמים, מפעילי אתרים ועוד.
באותה הוועידה אמר המנכ"ל כי מפתחי היישומים יוכלו גם לשמור את המידע שאספו על המשתמשים ככל שירצו. המפתחים בקהל אולי מחאו כפיים, אבל מאותו רגע החל לחץ הולך וגובר על הרשת החברתית ועל העומד בראשה בכל הנוגע לפרטיות. שיאו בהכרזה של צוקרברג אתמול (ד') - לפיה יפושטו כלי בקרת הפרטיות, ותצומצם משמעותית הגישה של המפרסמים אל המידע האישי בפרופיל המשתמש.
האם אפשר גם בלי איסוף המידע?
פייסבוק גדלה למימדיה הנוכחיים הודות לכלי שיתוף המידע שבין המשתמשים – ולסחר של הנהלת החברה במידע האישי של המשתמשים. כשנשאל צוקרברג האם יכולה פייסבוק להמשיך לגדול ולהתפתח גם מבלי לכרות פרטים אישיים מחצי מיליארד משתמשיה – ענה שהדבר אפשרי בהחלט.
"דאגנו לשמור על מינון מינימלי של פרסומות באתר, וצמצמנו את מספרן לאחרונה. רווחינו גבוהים גם במינון הנוכחי, ואנו מצליחים לעמוד בהוצאותינו", אמר צוקרברג ל-Cnet. "אם נמשיך להציע שירותים המאפשרים שיתוף מידע, שאותם יאהבו אנשים, נוכל להרוויח יותר". מייסד פייסבוק סבור כי משתמשי הרשת רוצים לשתף מידע, ופשוט זקוקים לסביבה נוחה ובטוחה לעשות זאת.
צוקרברג טוען להגנת פייסבוק, כי היא אינה פוגעת בפרטיות המשתמשים כפי שטוענים גופים רבים ברחבי העולם: "אומרים שפייסבוק מעבירה מידע אישי מהפרופיל למפרסם. הדבר אינו נכון. אנחנו לא מוכרים אינפורמציה, אלא מסייעים למשתמשים שרוצים בכך לשתף את המידע שלהם", אמר.
אין דרך לדעת אם הנהלת פייסבוק מעבירה בעצמה מידע מהפרופיל למפרסם בצורה יזומה. מאידך, פייסבוק גרמה בעבר למשתמשים לחשוף מידע בצורה פאסיבית - הודות לנהלי בקרת חשיפה מסובכים, ולהקניית גישה למפרסם לאותו מידע שנחשף. מהלכים אלו הם שגרמו לאיחוד האירופי לתקוף את פייסבוק בחודש האחרון ולדרוש תיקון של המעוות.
יום "עזוב את פייסבוק"? מכה קלה בכנף
לאחר פרסום נהלי שיתוף המידע של פייסבוק החלה מחאה נרחבת כנגד הרשת החברתית. משתשמשים, בלוגרים וגופים פרטיים קראו לנציבות הסחר הפדראלית לחקור את פייסבוק ובעקבותיהם הצטרף גם הסנטור צ'רלס שומר לקריאה. מחאת המשתמשים באה בצורות נוספות, כדוגמת "יום עזיבת פייסבוק" ותנועה להקמת רשת חברתית אלטרנטיבית.
בנוגע למחאה נגד האתר, טען צוקרברג כי "ישנם אנשים אשר בוחרים למתוח ביקורת, ואנחנו רוצים לשמוע את הביקורת שלהם. מצד שני, לא מדובר בתנועה גדולה ומשמעותית", אמר.
"מספר המשתמשים אשר ממליצים על פייסבוק למשתמשים חדשים נותר כשהיה, וכמוהו גם מספר המנויים". לראיית צוקרברג, "יום עזיבת פייסבוק" ויתר מהלכי המחאה לא מהווים איום על הרשת החברתית.
האם נסתיימו השינויים?
משיחות עם עובדי פייסבוק עצמה, התברר ל-cnet כי התגובה השלילית של העולם למדיניות החדשה גרמה בלבול והפתעה. צוותי המפתחים והמהנדסים של האתר נאלצו לשנות את תפיסתם בנוגע לנושא הפרטיות. לפי מספר דיווחים, ההתקפות של המשתמשים על הרשת גרמו לפגיעה מוראלית חמורה בקרב עובדי פייסבוק והנהלתה.
האם הסתיימו שינויי הפרטיות באתר? צוקרברג אמר שהפרטיות הינה נושא רגיש מאוד, אשר חשוב להרבה אנשים, ולפיכך גם פייסבוק מקדישה תשומת לב לעניין. "עבדנו על השינויים האחרונים מזה חצי שנה", אמר מייסד פייסבוק. "כלי השליטה הפשוטים שהוצגו יהיו בתוקף עוד לזמן רב", הוסיף.
כלי הפרטיות החדשים ייכנסו לשימוש בשבועות הקרובים, ואז יוכלו חצי מיליארד משתמשי פייסבוק לראות האם מארק צוקרברג אכן עמד במילתו, והגן על פרטיותם - והאם פייסבוק באמת יכולה להתקיים בצורה רווחית גם כאשר מבוצע קיצוץ משמעותי בהיקף המידע שמקבלים המפרסמים.