שתף קטע נבחר
 

האופנוענים הורגים את עצמם? לא לפי הנתונים

גל תאונות קטלניות של רוכבי אופנועים מתחילת השנה, שחררה אין ספור קריאות ל"הוריד אותם מהכביש", "להעלות להם את הביטוח", ולמנוע מרוכבים צעירים אפשרות לרכב. בדיקת ynet מעלה כי במקרה הטוב מדובר בנתונים חלקיים, במקרה הגרוע בנתונים לא נכונים

רוכבי האופנועים מתאבדים בכבישים? סטטיסטיקת הבטיחות הלא-מחמיאה של רוכבי דו-גלגלי בישראל, הפכה השנה לגרועה במיוחד. מאז תחילת השנה, עלה מספר רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו בתאונות דרכים ב-155%: 23 הרוגים ב-22 תאונות השנה, לעומת תשעה הרוגים בתשע תאונות בתקופה המקבילה אשתקד.

 

העלייה הדרמטית הביאה עמה מתקפה חסרת-תקדים נגד רוכבי דו-גלגלי כמעט מכל כיוון. חברי כנסת ומומחי בטיחות שונים הבהירו כי הסיבה לכך היא חוסר זהירות שמפגינים הרוכבים, או חוסר ניסיונם של רוכבים צעירים שאינם מבינים את הסיכונים בכביש.

 

כך למשל, ח"כ נסים זאב מש"ס הגדיר לאחרונה במליאת הכנסת את כל הרוכבים כ"מתאבדים": "פשוט מתאבדים... אסור להוריד להם שקל אחד בביטוח. אם אפשר להעלות את הביטוחים שלהם - (צריך) להעלות. אתה בכל פעם מופתע מאיזה כיוון מגיע אופנוע, או מימין, או משמאל, או מעליך, או מתחתיך. וברוב התאונות, אתה רואה שאופנוע נכנס או בעמוד או בקיר, או נכנס פה, נכנס שם".

 

אלא שהסטטיסטיקה הרשמית חושפת כי נהגי מכוניות ותנאי כביש בעייתיים, הם הגורמים לחלק משמעותי מתאונות הדרכים הקטלניות ב-2010 בהן היו מעורבים רוכבי דו-גלגלי.


תאונת קטנוע קטלנית בירושלים (צילום: גיל יוחנן) 

 

חמש תאונות, חמישה הרוגים

על-פי דיווחי הרשות הלאומית לבטיחות, רק בשבע תאונות קטלניות מתוך 22 נמצא קשר מידי לכאורה בין טעות או עבירת תנועה של הרוכב ותאונת הדרכים. בארבע תאונות, הגורם המרכזי היה לכאורה כלי הרכב המעורב - ולא רוכב האופנוע - ובתאונה נוספת החמירו כנראה תנאי הכביש את תוצאות התאונה. בשבע תאונות נוספות, סיבת התאונה לא התבררה במלואה, ובתאונה אחת היה מעורב בעל חיים, שהתפרץ לכביש וגרם לרוכב לאבד שליטה. 

 

קחו למשל את חמש התאונות הבאות, המעידות על פגיעות הרוכב - ללא קשר לאשמתו:

 

  • 13 בפברואר - רוכב אופנוע בן 24 נהרג בתאונה בכניסה לעוספיה. החקירה הראשונית של המשטרה העלתה כי נהגת של כלי רכב מסחרי נסעה מכיוון חיפה לעוספיה, וחסמה את דרכו של הרוכב. לרוכב, כנראה, לא נותר זמן להתחמק, והוא התנגש בכלי הרכב המסחרי.
  • 25 בפברואר - רוכב קטנוע נהרג בתאונה ברחוב ריינס בתל-אביב. מדיווח רשמי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה כי "רכב פרטי נסע מכיוון רחוב פרישמן, ממזרח למערב. בהגיעו לצומת מרומזר ברחוב ריינס, חסם את דרכו של קטנוע, שנסע מכיוון דרום לצפון. כתוצאה מהתאונה רוכב הקטנוע נהרג".
  • 8 במרץ - רוכב אופנוע נהרג בתאונה בצומת המוסכים בנצרת. בחקירה הראשונית של המשטרה, התברר כי הרמזורים בצומת לא פעלו. נהג של כלי רכב מסחרי לא ציית לתמרור עצור המוצב במקום, ונכנס לצומת במהירות. כתוצאה מכך, פגע רוכב האופנוע בכלי הרכב המסחרי, ונפצע באורח קשה. מאוחר יותר, נקבע מותו בבית החולים "העמק" בעפולה.
  • 6 באפריל - רוכב אופנוע נהרג בתאונה בדרך המחברת בין כביש 7079 וכביש 6078, באזור בית שאן. התאונה אירעה בעיקול חד, כאשר הרוכב פגע בכלי רכב מסחרי, והועף אל תעלת מים בחלקה המזרחי של הדרך. למרות שלכאורה מדובר בתאונה שנגרמה כתוצאה מטעות של הרוכב, על-פי מידע שהגיע לידי ynet, לתנאי הדרך הייתה כנראה תרומה מכריעה: הדרך אינה מסומנת ומשולטת כראוי, ובמקום התאונה יש צמחיה גבוהה שמגבילה את הראות.
  • 28 באפריל - רוכב קטנוע נהרג בגשר "עוזי נרקיס" בירושלים. בתחילה סברו במשטרה כי שני נהגים צעירים ערכו ביניהם תחרות, ואחד מהם פגע ברוכב. מאוחר יותר "תיקנה" המשטרה את גרסתה, והעריכה כי השניים "רק" נסעו מהר, ופגעו ברוכב. סנגורו של הנהג הפוגע, אמר ל-ynet כי "נהג הקטנוע עמד על הכביש ללא אפוד זוהר בנתיב הימני, במקום שבו אין שוליים. הנהגים נסעו ככל הנראה במהירות מופרזת, אך גם אם מרשי היה נוסע במהירות 30 קמ"ש, הפגיעה בהרוג לא הייתה נמנעת".

 

רוכבים צעירים מסוכנים? לא בדיוק

מבדיקת ynet עולה גם כי טענות בדבר מעורבות-יתר של רוכבים צעירים, אינן מדויקות: על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אף לא באחת מ-12 תאונות קטלניות שאירעו בין ינואר ומרץ 2010, היה מעורב רוכב שגילו צעיר מ-20 שנה. רק ארבעה מהם היו בגילאי 20-24, חמישה היו בגילאי 25-34, שלושה בגילאי 55-69. איך זה מתקשר עם הטענה המייחסת קטלניות לרוכבים צעירים וחסר ניסיון? זה לא. 

 

למרות האמור לעיל, יש לזכור כי מעורבות-יתר של צעירים בתאונות אינה מגמה יוצאת דופן - לא בקרב רוכבי דו-גלגלי, אך גם לא בקרב נהגי מכוניות. מומחי בטיחות בכל העולם מייחסים לנהגים ורוכבים צעירים חוסר בשלות נפשית ומעט מדי ניסיון בשימוש בכלי רכב. שתי סיבות מוכרות הגורמות לתאונות דרכים.

 

גם לנתוני אגף התנועה במשטרה בעניין מעורבות הרוכבים בתאונות, יש להתייחס בזהירות: לפי נתוני המשטרה, כלי רכב דו-גלגליים מעורבים ב-8% מהתאונות הקטלניות, בעוד שחלקם במצבת כלי הרכב הוא 4%, וחלקם בסך הנסועה (קילומטראז') הוא 2% בלבד. מה שהמשטרה אינה מציינת, היא העובדה שרוכבי דו-גלגלי פגיעים הרבה יותר מנהגי ונוסעי מכונית. במרבית המקרים, מפגש בין רכב דו-גלגלי ומכונית יסתיים בפגיעה קשה הרבה יותר לרוכב, ללא קשר לאשם בתאונה.

 

נתונים חלקיים, מסקנות ברורות

חשוב לציין כי הסקת מסקנות "לטובת" הרוכבים או "נגדם", מוקדמת מדי וחשופה לטעויות. מכיוון שמדובר בנתונים חלקיים בלבד, קשה להעריך אם העלייה הניכרת מתחילת השנה במספר הרוכבים שנהרגו בתאונות, מצביעה על החמרה במצב הבטיחות השנה.

 

בכל מקרה, דרכי הפעולה המומלצות על-ידי הרשות לבטיחות להקטנת מספר הנפגעים בקרב הרוכבים, מוכרות מזה זמן רב, אך זוכות למידה קטנה (אם בכלל) של התייחסות ממסדית: שיפור מיומנויות הרוכבים באמצעות רפורמה בלימודי הרכיבה והנהגת רישיון מדורג, הגדלת המודעות לרוכבים בקרב נהגי כלי רכב אחרים, והגברת הנראות של רוכבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
ח"כ נסים זאב: לייקר את הביטוח לרוכבים
צילום: זום 77
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים