המעודדת, טימושנקו והאפוקליפסה של הצמה
רויטל מדר על מעשי השזירה והקליעה שנראו בעולם האופנה בעונה הנוכחית, מצמות הפוטבול של אלכסנדר וואנג ועד לבגדים השזורים ברוח סוף העולם של רודארטה
צמה, בעיניי, היא פריט מעולמן של ילדות. משהו ששוזרת האם לילדתה בשיער בניסיון אחרון לשמור עליה. מדוע, אם כן, הפך המעצב אלכסנדר וואנג את הצמה לגורם המרכזי בתצוגת אביב קיץ 2010 שלו? סיבה אחת היא מקור ההשראה שלו: לבוש ספורטיבי עם דגש על עולם הפוטבול של התיכוניסטים האמריקאים. וואנג ראה בהם שילוב של מיניות פתיינית ושל ילדותיות, שני מאפיינים מרכזיים של סקס אפיל בימינו. הצמה של וואנג הייתה משוחררת בחלקה העליון ונחה על הכתף, ובכך שידרה התנערות מאותם נעורים שמורים.
פתיינות לצד ילדותיות. הצמות של אלכסנדר וואנג (צילום: AP)
לעומת וואנג, אוסקר דה לה רנטה השתמש במוטיב המקלעת בלי להיפרד מהאסוציאציות הרומנטיות המקובלות שלה. נראה כאילו הוא נשען על דמותה של ראש ממשלת אוקראינה לשעבר, יוליה טימושנקו, שנודעה בצמה האוקראינית המסורתית שלה. המראה שלה, כמו של הדוגמניות של דה לה רנטה, היווה תזכורת מתמשכת לכפריות ולתמימות, וגם לחשיפה והיעדר מסתורין, שכן הצמה המגולגלת חושפת את כל הפנים, ולא מסתירה דבר.
ומבעד לנקודת המבט הזו, התצוגה של דה לה רנטה מתמזגת לכאורה ברוח הרומנטית והרכה של העונה. בפועל יש לזכור שבזמן כהונתה טימושנקו היתה אחת הנשים החזקות בעולם, וכי גם מאחורי הצמה הצמודה ביותר, עומדת אפשרות פרימתה ורגע השחרור. רגע פרימה ששווה לתהליך התפשטות, כמו
גם להתחלתה של מרידה. וואנג זיהה את הפרימה הזו, שאצלו הצטיירה כתוצאתה של פעילות ספורטיבית שהוציאה את הדברים מסדרם. בהמשך לו,
מיוצ'יה פראדה למיו מיו, הציגה תמונה אפלה הרבה יותר. הדוגמניות שלה נשאו על כתפיהן, כמו נסיכות מהאגדות, צמה ארוכה ומאסיבית, שהתלוותה איפור במראה של בובת חרסינה. לכאורה מראה מהוגן, אלא שהצמה שלה הייתה פרועה במידה רבה, וייצרה מראה מרהיב ששילב תמימות עם התפרעות, ושידר בובתיות שכרוכה באימה ומייצרת אי נחת.
צמה, שכורכת שלוש קבוצות של שיער זו בזו, היא גם סוג של סבך, שדומה לו נראה בחצאיות בקולקציה של ברברי לעונה זו. החצאיות, בצבעי פסטל חיוורים, נעשו ממלאכת מחשבת של קשרים שמהם גם קיבלו נפח. כך נוצר ניגוד בין הקלילות הלא מורגשת של צבעי הפסטל לנוכחות של הבגדים הנפוחים.
תמונה קיצונית יותר של שזירה, בתצוגה באווירת סוף העולם, יצרו האחיות לבית רודארטה, עם קצוות שרופים ופריטים שמורכבים משזירות של פיסות טקסטיל. המראה האפוקליפטי של השזירה שלהן עמדה בניגוד חד לקצוות הפרומים של המותג בוטגה ונטה, שהשתמש בטכניקה דומה כדי לשדר מותרות. המותג, שהעור הקלוע הוא סימן ההיכר שלו, שכלל לקראת העונה הנוכחית את התיקים האיקוניים שמלווים אותו לאורך השנים. התיקים של קולקציית קיץ 2010 אופיינו בגימור פרום שחשף את עבודת היד המאפיינת את המותג ובו זמנית העלה שוב את הקשר בין הסדר שמייצגת השזירה לאפוקליפסה שמייצגת הפרימה.
התיקים האיקוניים נפרמו. בוטגה ונטה (צילום: Gettyimages Imagebank)
צמות כמו של טימושנקו. אוסקר דה לה רנטה (צילום: Gettyimages Imagebank)
שוזרות אל סוף העולם. רודארטה (צילום: AP)