המונדיאל של הרשת: ראיון עם מפיק World Cup
סיימון האמבר הוא המפיק של משחק הכדורגל הממוחשב הפופולרי ביותר בעולם - פיפא. תפסנו אותו לשיחה על החידושים הצפויים בגירסת הגביע העולמי המתקרבת, כולל האפשרות לשחק את המונדיאל ברשת
לרגל השקתו של כותר הכדורגל FIFA World Cup 2010, ערכנו ראיון מיוחד עם מפיק המשחק, סיימון האמבר. פיפא 2010 הולך להציג כמה חידושים כמו שלב המוקדמות, מנגנון שליטה נוסף ופשוט יותר ומערכת בעיטות עונשין או בעגה של הכדורגל - פנדלים. האמבר מרחיב ומספר על כל אחד מהחידושים הללו.
ליגת הרוקיז
מנגנון השליטה החדש שיבוסס על שימוש בשני מקשים בלבד, כך שרצינו לדעת: אלו צעדים ננקטו במהלך הפיתוח על מנת להבטיח שהאינטליגנציה המלאכותית תדע לדעת מתי למסור כדור עומק, ומדי למסור מסירה רגילה?
סיימון מסביר: "אחד הנתונים המעניינים שהגיעו אלינו במהלך המחקר שערכנו, הוא שמשחק אשר מבוסס על טורניר בסדר גודל של גביע העולם, הוא מוצר בעל חשיפה
אדירה. הכוונה היא שמכל משחקי הכדורגל הקיימים, המשחק של המונדיאל, הוא המשחק בעל החשיפה הגדולה ביותר לשחקנים מזדמנים".
"למרות ההתלהבות הרבה של קהל השחקנים החדש, אחת הבעיות שמלווה אותם מאז ומעולם, היא שהם נרתעים ממנגנון השליטה הקיים. לכן הוספנו (במקביל לאפשרות השליטה הרגילה), את מנגנון השליטה בשני מקשים בלבד.
מנגנון שליטה זה יאפשר לשחקנים מתחילים להיכנס מיד למשחק בזכות ההתמקדות במקש לבעיטה ומקש למסירה, תוספת זאת אמורה לאפשר להם להתחרות גם עם שחקנים וותיקים באופן שיהיה הרבה יותר נגיש מפיפא.
המערכת מתבססת על כך שהמחשב (האינטליגנציה המלאכותית), מזהה את הסיטואציה על המגרש ועל פיה מתרגמת את לחיצות השחקן, למעשה זה מוריד מהשחקן את הצורך לזכור צירופי מקשים רבים", אומר האמבר.
מצפצפים על השופט
עוד מספר האמבר על הגרפיקה והרקע החדשים שיתווספו למשחק, כתוצאה מהוספת שלב המוקדמות. "המשחק השנה הולך להציג את כל עשרת אצטדיוני הטורניר שבהם ישחקו השחקנים בקיץ הקרוב, כאשר המטרה המרכזית שלנו היא ליצור הדמיה וירטואלית של האווירה המיוחדת של משחקי הגביע העולמי", הוא אומר.
"הכוונה שלי היא, שמאחר ומדובר באירוע היסטורי (המונדיאל הראשון שנערך ביבשת אפריקה), עשינו כל שביכולתנו להעביר את אווירת הטורניר אל המגרש הווירטואלי.
אם אחד מכם היה באחד מטורנירי הגמר, הוא יידע בדיוק על מה אני מדבר: מדובר בקהל ססגוני של נבחרות רבות מרחבי העולם במה שיוצר חוויה צבעונית למדי".
האמבר מתאר זאת לפרטים ומסביר כי במשחק ניתן יהיה לראות זאת בתותחי הקונפטי ביציעים, פריסת הדגלים של הקהל, המנג'רים על הקווים ואפילו בהוספה של צפצפות הבובוזלה המיוחדות.
"צפצפות אלו מהוות חלק בלתי נפרד מחווית המשחק באפריקה, וכדי להעביר את החוויה במלואה למגרש שלחנו צוות הקלטה מיוחד שידגום את הקול המיוחד של הצפצפות למשחק", הוא מספר בגאווה.
ומה עם אצטדיוני הבית של הקבוצות המוכרות? במקביל לעשרת אצטדיוני הטורניר, המשחק אמור לכלול את מיטב האצטדיונים המובילים בהם וומבלי, אמסטרדם ארנה, הסנטיאגו ברנאבו ועוד. לצערנו בגרסת המשחק לא יהיה ניתן למצוא את הקאמפ-נואו והמונומנטאל.
ולמה לעצור רק באצטדיונים? מה עם שחקנים מוכרים חדשים? "אני שמח לבשר שדייגו מארדונה, אכן הולך להופיע במשחק, אומנם הוא יופיע בתור מנג'ר אבל ניתן יהיה לראות את דייגו בכל סצנות המעבר הייחודיות שמזוהות עם המנג'רים במשחק החדש", אומר האמבר.
- עוד ב-Games.co.il: פקמן בגוגל - מלקקים את הפצעים
"בנוסף הכנסנו 35 שחקנים קלאסיים למאגר השחקנים במשחק (שיהיו זמינים לאחר שהשחקן יזכה בגביע העולם), בין השחקנים ניתן למצוא את פיטר שילטון, פרנץ בקנבאואר, זיקו, אמיליו בוטרגניו, רוזה מילה, קלאודיו טאפארל, ז'אן-פייר פאפן, לאונרדו, עבדי פלה ווינטון רופר". הוא מפרט.
מונדיאל רשת
מצבי הרשת ב FIFA 10 היוו חלק מרכזי בחווית המשחק. בגרסת הגביע העולמי, מתכוונת EA לקחת את החוויה לשלב הבא ולאפשר לשחקנים לערוך טורניר מונדיאל שלם על גבי הרשת. שאלנו את האמבר איך זה יעבוד בפועל.
"בכל זמן נתון (גם בשעות הלילה או הבוקר), תמיד יהיו משחקים זמינים. השחקן יתחיל בשלב הבתים, שם ינסה לסיים בשני המקומות הראשונים, כל זאת במטרה לעלות לשלב הנוק-אאוט שבהם מוכרע טורניר הגביע העולמי."
"עבורנו מדובר, ללא צל של ספק, בתוספת הכי מלהיבה מבין כל מצבי הרשת במשחק, והיא אף יכול לתרום לשחקן בהתכוננות לדבר האמיתי ובניסיון לשחזר משחקים מהטורניר עצמו", הוא מתלהב.
"מצב המונדיאל הוירטואלי יעבוד באופן זהה לחלוטין למצב המונדיאל הרגיל, רק שבמקום שחקנים ממחושבים, ישחק השחקן מול שחקנים בשר ודם. השחקן יבחר את נבחרתו לפי רמת האתגר שבה ירצה לשחק ולאחר מכן ייכנס לתחרות.
רמת הנבחרת - לשון המאזניים
דאגנו כמובן לשמור על היגיון ולוגיקה כאשר השחקן לא יפגוש נבחרת זהה לשלו, ואפילו לא יוצלב עם הנבחרות שהיו איתו בבית המוקדם (עד לשלבי הנוק-אאוט המתקדמים, בדומה למציאות). למרות זאת, במקרה והשחקן היחיד שיהיה זמין למשחק, אכן יחזיק בנבחרת זהה לשלכם, המשחק יאפשר לכם לשחק נגדו, מאחר והמתנה רבה ליריב פוגעת בחווית הרשת לאורך זמן (למרות זאת הסיכוי שדבר כזה ייקרה הוא כמעט בלתי אפשרי).
השנה למעשה, יכולותיו של השחקן לא יהוו פקטור בכל הקשור להגדרת המשחקים ברשת, לשון המאזניים תהיה רמת הנבחרות (המשחק יציג תחרות דירוג עולמית לנבחרות).
- עוד ב-Games.co.il: הדמו של Split/Second
כל זאת נעשה במטרה לעודד שחקנים טובים להשתמש בנבחרות נחותות על מנת שיכולו להרוויח יותר נקודות דירוג בטבלאות השונות. מה שתראו בפועל במשחק הוא גיוון הרבה יותר גדול - בטח בהשוואה לשנים הקודמות, שם אנשים לקחו רק את הקבוצות והנבחרות הגדולות, כאן אני לא אהיה מופתע אם אנשים יבחרו את אנדורה או טהיטי", מבטיח האמבר.
לבעוט פנדל בשלווה
החידוש האחרון שהחלטנו לשוחח עליו עם מפיק המשחק, הוא מערכת הפנדלים, או בעיטות העונשין, שתשלב את "מד השלווה" שאמור לדמות את הלחץ שחווה השחקן הבועט על המגרש.
האמבר מרחיב: "מד "השלווה" של השחקן בשעת הבעיטה, מהווה חלק מרכזי ברצון שלנו להדגיש את הלחץ שבא לידי ביטוי במשחק האמיתי ,כאשר שחקן ניגש לבעוט פנדל. מד השלווה מתבסס למעשה על יכולותיו האישיות של כל שחקן ושחקן במשחק, בנוסף לסיטואציה במשחק עצמו.
לדוגמה, אם מדובר בפנדל במשחק ידידות אין על השחקן כמעט לחץ בעוד שאם מדובר בפנדל מכריע בגמר המונדיאל, רמת הלחץ תעלה באופן דרמטי. נכון לעכשיו רוב הביקורות שקיבלנו לגבי המערכת החדשה היו טובות, צוות הפיתוח המרכזי של המשחק, יעבור אחר כל התוספות החדשות למנוע המשחק, ולאחר מכן יחליט האם להוסיף אותן גם לפיפא 2011".
הנקודה הישראלית
ומה הסיכוי לראות את ליגת העל הישראלית בפיפא 2011? האמבר שומר על דיפלומטיות זהירה: "אנחנו עוקבים תמיד אחר זיכיונות של ליגות מרחבי העולם במטרה לזהות פוטנציאל עסקי, ובהחלט יכול להיות שבעתיד נוסיף את ליגת העל הישראלית לסדרת משחקי פיפא".
הראיון נערך על-ידי אורן נתן מאתר OGELive