שוק המשומשות: ירידות מחירים
הצניחה בשווי מכוניות משומשות הואצה בחודש האחרון. מחירון חודש יוני של השמאי לוי יצחק המתפרסם היום, מציג ירידה של עד 4% בחודש אחד בלבד
לאחר חודש של התאוששות בפעילות בשוק המשומשות ועליה בהיקף העיסקות בשוק, נקלע שוק הרכב המשומש בשבועיים האחרונים להאטה, וכתוצאה מכך נרשמו ירידות מחירים חזקות. במחירון הרכב החדש של לוי יצחק שיוצא היום לדוכנים, נרשמת רמת מחיר נמוכה ב-2% עד 4% ממחירי חודש אפריל.
לוי יצחק מסביר את ירידות המחירים, שמאפיינות בעיקר את הדגמים משלוש שנות הייצור האחרונות (2007-2009) בהוזלות מחירים ומבצעים של יבואני הרכב - בעיקר האירופים - על רקע היחלשות שערו של היורו.
גם במכוני הבדיקה מדווחים על ירידה של 20%-30% בכניסות רכב לבדיקות קניה, מגמה שהחלה בשבועיים-שלושה האחרונים, והתחזקה לקראת סוף החודש. אהרון רוזנברג, הבעלים של רשת מכוני מ.מ.מ, מתקשה להסביר מה גרם לשינוי הקיצוני בשוק. "היו לנו כמה שבועות של פעילות ערה, וקיווינו שהפעילות חוזרת לממדיה הטבעיים. אבל פתאום היה שינוי חד בפעילות. יתכן שמצבו של שוק ההון הישראלי, והעובדה שהחסכונות של רבים נשחקו, השפיעה על היקף הרכישות של מכוניות משומשות", הוא אומר.
לוי יצחק אומר כי ירידות מחיר של כ-4% שנרשמו בחלק מדגמי מכוניות היוקרה, מגלמות הפסד של עשרות אלפי שקלים לבעלי מכוניות אלה. בדגמים העממיים יותר, כמו טויוטה קורולה, מאזדה 3, יונדאי i30, הונדה סיוויק, פולקסווגן ג'טה, גולף ופולו, סוזוקי ודגמי ניסאן, היו ירידות קלות יותר של 1%-2%. במיצובישי, פורד, פיז'ו, סקודה, קיה ורנו, הגיעו הירידות ל-3% - 2%.
תומר דותן, מבעלי חברת הטרייד-אין אוטודיל, אמר אתמול: "למיטב ידיעתי תהיה ירידת מחירים בעיקר במכוניות היוקרה. מדובר בהתאמה של מחירי המכוניות הללו למחירים הריאליים בשוק. גם היום אי אפשר למכור מכוניות יוקרה במחיר המחירון, ואנו נותנים הנחות משמעותיות בעת ביצוע העיסקות. מה שלוי עושה במחירון החדש, הוא התאמת המחירון למצב השוק, כך שלהערכתי לא תהיה ירידת מחירים נוספת. במכוניות הזולות יותר תהיה ירידת מחירים מתונה, כנגזרת של מבצעי המכירות לרכב חדש.