דייט לילי: אורנוס פוגש את הירח

סדרה מרגשת של התקבצויות בשמים מצפה השבוע לחובבי הכוכבים: הראשונה מביניהן תפגיש בין כוכב הלכת אורנוס לירח. הזדמנות נהדרת להתוודע לאורנוס, כוכב לכת לא שגרתי שמתנהל בעצלתיים על פני השמים ועוטה גוון ירקרק

בשבוע הקרוב יראו כמה התקבצויות בשמים. התקבצויות בין כוכבי לכת או בין הירח לגרמי שמים, מסייעות פעמים רבות למצוא גרמי שמים חיוורים באמצעות גרם שמים מוכר החולף בסמוך להם.

ההתקבצות הראשונה תחול היום (א'), כאשר הירח שהיה ברבע האחרון שלו אמש, יחלוף 6 מעלות צפונית לכוכב הלכת אורנוס. כוכב הלכת אורנוס הוא השביעי בין כוכבי הלכת והוא התגלה רק בשנת 1781 בידי האסטרונום סר וויליאם הרשל בתחומיה של קבוצת שור.

חדי עין יוכלו להבחין באורנוס ממקום חשוך ללא עזרת טלסקופ. עובדה זו מסבירה מדוע הוא נצפה עוד לפני המאה ה-18 על ידי האסטרונום הבריטי ג'והן פלמסטיד, שעבד במקביל עם ניוטון, אך חשב שמדובר בכוכב שבת.

מי אתה אורנוס?

בתקופתו של הרשל, לא חשבו על האפשרות שקיימים כוכבי לכת נוספים מעבר לאלה הנראים לעין, ולכן הרשל סבר שמדובר בגרם שמים ערפילי או בשביט. רק לאחר תקופת מה, עקב תצפיות רבות על אורנוס, נראה היה שמדובר בכוכב לכת רחוק מאוד.

למסקנה הזו הגיע המתמטיקאי הגרמני בודה, שלאחר מכן היה שותף לניסוח החוק הקרוי על שמו – חוק טיציוס-בודה, שהביא לגילויו של האסטרואיד "קרס".

הרשל הנרגש ביקש להעניק לכוכב הלכת החדש את שמו של מלכו, מלך אנגליה ג'ורג' ה-3, אולם כאשר אסטרונומיים שהתגוררו מחוץ לממלכה הבריטית הקימו קול תרעומת, הוא ויתר על הרעיון ובסופו של דבר ניתן לכוכב הלכת החדש השם – אורנוס, על שם אל השמים.

בודה שהציע את השם נימק את הצעתו בכך שאורנוס היה סבו של יופיטר ואביו של סטורן, כך שבסופו של דבר הכל נשאר במשפחה.

אורנוס: ענק, קפוא, ירקרק

אורנוס הוא כוכב לכת ענק, המכיל בעיקר קרח, מים וגזים קפואים (אמוניה ומתאן) ובמרכזו יש ליבת סלע. האטמוספרה של אורנוס מכילה בעיקר מימן והליום.

אורנוס גדול מכדור הארץ פי 4 לערך בקוטרו אך בשל מרחקו העצום (הוא רחוק מהשמש פי 20 מאשר כדור הארץ) הוא ייראה במשקפות שדה ובטלסקופים קטנים כנקודה. רק בהגדלות של X80 ויותר אפשר יהיה להבחין שאורנוס הוא דסקה קטנטנה שצבעה ירקרק.

אורנוס משלים הקפה אחת סביב השמש ב-84 שנות כדור הארץ, כאשר מחצית מהזמן הקוטב הצפוני שלו פונה לכיוון השמש ובמחצית השניה קוטבו הדרומי. אורנוס גם סובב סביב צירו באופן שונה ממרבית כוכבי הלכת – הוא סובב בכיוון הפוך ומשלים הקפה סביב צירו בכ-17 שעות.

מנטיית הציר שלו סביב השמש ומהעובדה שסיבובו סביב צירו מנוגד לזה של מרבית כוכבי הלכת, יש הסוברים כי בעבר הרחוק של מערכת השמש אורנוס קיבל כנראה 'מכה' רצינית מגרם שמים גדול שהתנגש בו.

לאורנוס 27 ירחים, שהגדולים בהם הם אוריאל, אומריאל, טיטניה ואוברון (השמות לקוחים מהמחזה "חלום ליל קיץ" של שקספיר). ירחים אלו קטנים ביחס לירח שלנו והם מכילים בעיקר קרח ומים.

לאורנוס יש גם מערכת טבעות קלושה שהתגלתה בעת שחלף בינינו לבין כוכב שבת והסתיר אותו. הטבעות שלו דקות מאוד ואינן נראות בטלסקופים מכדור הארץ. בסך הכול יש לו 13 טבעות דקיקות, שהחומר בהן כהה מאוד ביחס לחומר המרכיב את הטבעות של שבתאי.

לוקח ת'זמן

אורנוס מתנהל באיטיות על פני כיפת השמים: כיוון שהוא משלים סיבוב סביב השמש ב-84 שנים, הוא שוהה בממוצע 7 שנים בכל אחד מתריסר המזלות. כעת אורנוס מצוי סמוך לגבולה הדרום-מערבי של קבוצת דגים והוא ישהה בה עד שנת 2018 (עם חניית ביניים קצרה בקבוצת לוויתן בשנת 2012).

כיוון שקבוצת דגים עניה בכוכבים, אורנוס די בולט על רקע השמים וקל לזהותו במשקפת שדה (לזיהוי קבוצת דגים בשמים אפשר להיעזר במפת כוכבים מסתובבת המראה את מיקומן של קבוצות הכוכבים בהתאם לתאריך ולשעה).

צדק בא לבקר

ב-8 ביוני יחלוף כוכב הלכת הבהיר צדק פחות ממחצית המעלה דרומית לאורנוס (מחצית המעלה היא גודלו הזוויתי של הירח). כיוון ששדה הראייה של משקפת הוא בדרך כלל כמה מעלות, לא יהיה כל קושי לראות את צדק ואורנוס באותו השדה.

צדק יהיה קרוב לאורנוס כמה ימים לפני ואחרי שיא ההתקבצות והוא ינוע לכיוון מזרח ביחס לאורנוס. התקבצות זו תהיה הראשונה בסדרה בת שלוש התקבצויות. סדרת ההתקבצויות הבאה בין צדק לאורנוס תהיה בשנת 2022, אז יחלוף צדק כ-6 דקות קשת בלבד צפונית לאורנוס, פי 5 קרוב יותר מההתקבצות הנוכחית.

בסדרה הבאה, בשנת 2038, המרחק בין שני כוכבי הלכת יהיה כדקת קשת בלבד. אגב, התקבצות זו, שנת 2038, תלווה בהתכסות כפולה של אורנוס וצדק בירח, בהפרש של כמה שעות. בהחלט שווה לחכות....

צדק עצמו, שטרם התאושש מהאובדן של חגורת העננים הדרומית שלו, הוכה על ידי גרם שמים מסתורי בשבוע שעבר ב-3 ביוני. הפגיעה נצפתה על ידי אסטרונומים חובבים במזרח הרחוק שתיעדו את כוכב הלכת צדק.

שלא כמו בפגיעות הקודמות של גרמי שמים בצדק – זו של שביט שומייקר-לוי בשנת 1994 והפגיעה אשתקד, ב-21 ביולי 2009 – פגיעה זו לא הותירה כל צלקת בפניו של צדק, מה שעשוי להעיד על כך שמדובר בגרם שמים קטן יחסית שפגע בצדק. ייתכן שצדק 'מופגז' כל הזמן בגרמי שמים קטנים שאינם מותירים צלקות, ולכן איננו מגלים אותם.

כחול ואדום

מחר, יום שני השבעה ביוני, יחלוף כוכב הלכת מאדים במרחק הקטן ממעלת קשת צפונית לכוכב רגולוס, הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת אריה. מאדים, שגונו כתום-אדמדם, בהיר מרגולוס שהוא כוכב כחול. ניגוד הצבעים בין השניים יראה היטב הן בעין והן במשקפות שדה.

למחרת, 8 ביוני (יום ג'), צפויה התקבצות נוספת, הפעם בין כוכב הלכת הבהיר ביותר – נוגה, לבין פולוקס, אחד משני הכוכבים הראשיים בקבוצת תאומים. בעת ההתקבצות נוגה יהיה כ-5 מעלות דרומית לפולוקס כך שיווצר משולש שווה שוקיים שקודקודו הוא פולוקס, הדרומי משני כוכבי התאומים, קסטור מצפון ונוגה מדרום.

את מסכת ההתקבצויות יסיימו הירח וכוכב חמה ב-11 ביוני עת יחלוף חרמש הירח, טרום המולד, 5 מעלות דרומית לכוכב חמה. מי שישכים קום לצפות בהתקבצות, יוכל לראות את חרמש הירח, מדרום לו את כוכב חמה ואת כוכב הכימה שבקבוצת שור מצפון-מערב לירח.

מפת כוכבים מסתובבת להורדה ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי.

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה ומנהל פורום אסטרונומיה ב- YNET.

כוכב הלכת אורנוס