הניסוי הצליח: כביש 1 יסגר לתנועת משאיות
לאחר ניסוי מוצלח של שישה חודשים בהסטת משאיות כבדות מכביש מספר 1 ל-443 בשעות הבוקר, החליט משרד התחבורה - הכביש ישאר סגור לתנועת משאיות גם בעתיד
זה סופי: איסור מוחלט על תנועת משאיות בכביש מספר 1 בשעות הבוקר. בעקבות הצלחת ניסוי שהחל בדצמבר 2009, מודיע היום (א') משרד התחבורה כי לא תהיה יותר תנועת משאיות בקטע שבין שער הגיא וירושלים על כביש 1, בין השעות 06:30 ו-09:30. במהלך הניסוי נבדקה השפעת הסגירה על מהירות הנסיעה הממוצעת, ולפי נתונים שמפרסם היום המשרד, התקצר הזמן הממוצע בין מחלף ענבה וגינות סחרוב ב-30%.
- משרד התחבורה: הנסיעה בכביש 1 הואצה
בענף ההובלה מברכים היום על ההחלטה, אך מזהירים מפני הרחבת איסור תנועת המשאיות לכבישים נוספים. "אנחנו משתפים פעולה בכל יוזמה שיכולה להקל על הציבור הרחב", אומר ל-ynet יו"ר ארגון המובילים, גבי בן-הרוש. "אבל צריך להבין שזה לא הפתרון לכל בעיות התחבורה של ישראל. צריך טיפול מערכתי אמיתי לכל נושא ההובלה בארץ, וסגירת כביש מספר 1 היא רק פתרון נקודתי".
בעיריית מודיעין, שהזהירה מפני השפעת הניסוי על מצב התחבורה בשטחה, לא מתנגדים היום להחלטת משרד התחבורה. "על-פי הנתונים שנמסרו לנו, אין האטה בתנועה בכביש 443, המשמש חלופה לכביש 1", אומר ל-ynet בכיר בעירייה, "ובתוך מודיעין עצמה אף יש שיפור - בעקבות הגבלת תנועת המשאיות בשעות הבוקר". עם זאת, לדברי הבכיר יש לבחון את האיסור לאור החלטת בג"צ לאפשר תנועת כלי רכב פלסטינים בכביש 443.
יותר נוסעים, יותר מהר
על-פי נתוני משרד התחבורה, זמני הנסיעה בכביש מספר 1 התקצרו כתוצאה מאיסור תנועת המשאיות. כך למשל, זמן הנסיעה הממוצע משער הגיא עד מחלף שורש התקצר ב-45% - מ-8.5 דקות לפני הניסוי ל-5.5 דקות במהלך הניסוי. זמן הנסיעה בין מחלף שורש ומחלף חמד התקצר ב-27%, מ- 4.38 דקות ל-3.24 דקות, וזמן הנסיעה ממחלף חמד עד מחלף הראל התקצר ב-28% - מ-2.27 דקות ל-1.47 דקות.
עוד עולה מהנתונים שמפרסם היום משרד התחבורה, כי מספר המשתמשים בכביש מספר 1 עלה משמעותית בזמן הניסוי. במהלך הניסוי נסעו בין שער הגיא ומחלף שורש 3,700 כלי רכב בשעה, בהשוואה ל-1,950 כלי רכב בשעה לפני הניסוי. עליה מתונה יותר במספר המשתמשים נצפתה בקטע בין מחלף חמד ומחלף הראל: 2,890 כלי רכב בשעה לפני הניסוי, לעומת 3,800 כלי רכב בתקופת הניסוי.
כתוצאה מאיסור תנועת המשאיות בכביש מספר 1, הוכפל מספר המשאיות שנסעו בכביש 443. לפי נתוני משרד התחבורה, בין מחלף בן-שמן ואזור התעשייה במודיעין עברו 174 משאיות לפני הניסוי, לעומת 326 משאיות במהלך הניסוי. בקטע הכביש בין שילת ומכבים-רעות נסעו לפני הניסוי 207 משאיות, לעומת 327 משאיות במהלך הניסוי.
במשרד התחבורה אומרים היום כי למרות הסטת תנועת המשאיות מכביש מספר 1, לא ניכרה האטה במהירות הממוצעת בכביש מספר 443. זאת, בניגוד לנתוני-ביניים שפרסם המשרד בפברואר האחרון, אז נטען כי זמן הנסיעה הממוצע בכביש התקצר ב-7%.
"דרוש פתרון מערכתי"
"לא נתקלנו בבעיות מיוחדות", אומר בן-הרוש מארגון המובילים. "הנהגים שלנו התרגלו לצאת חצי שעה או שעה לפני המועד הרגיל. אבל יש כמה דברים תמוהים בעניין הניסוי. אם מספר המכוניות שעברו לכביש מספר 1 עלה באופן כל-כך דרמטי, לאן הן נעלמות? ומה קורה עם זיהום האוויר?".
בן-הרוש סבור כי על משרד התחבורה סגירת כביש 1 לתנועת משאיות, לא תפתור את בעיית התחבורה במדינת ישראל. " אנחנו צריכים פתרון מערכתי, כמו שינוי שעות קבלת מטענים במפעלים, או התאמה של התשתיות לתנועת משאיות כבדות. הפתרון הזה, של סגירת כביש, הוא פתרון נקודתי בלבד".