"צמיחה או לא צמיחה - העניים יהיו עניים יותר"
אם הממשלה לא תגדיל את תקציבי הרווחה גם בתרחיש הצמיחה האופטימי - העניים יהיו עניים יותר, כך עולה מדו"ח מרכז מאקרו לכלכלה מדינית. מנכ"ל המרכז: "לבחון התייעלות וצמצום תקציב הביטחון והגדלת תקציב הרווחה או החינוך"
דו"ח מרכז מאקרו לכלכלה מדינית קובע שאם הממשלה לא תגדיל את תקציבי הרווחה גם בתרחיש האופטימי ביותר של צמיחה - העניים יהיו עניים יותר. הדו"ח מנסה לנער את הממשלה בההתבשמות והאופוריה מקבלת ישראל ל-OECD וקובע שלא רק שבלי תוספת של 40 מיליארד דולר לרווחה ישראל לא תגיע לרמת ההוצאה של מדינות הארגון - אלא גם שבלי תוספת של 2.06 מיליארד שקלים - תידרדר רמת הרווחה הקיימת.
"הפצצות המתקתקות העומדות בפני הממשלה בתחום המדיני, אינן לבד. יש פצצה בתחום החברתי שמחייבת טיפול דחוף. בלי תוספת תקציבית ייעודית - העניים יהיו עניים יותר; צמיחה או לא צמיחה",
הזהיר מנכ"ל מרכז מאקרו לכלכלה-מדינית, ד"ר רובי נתנזון, את מקבלי ההחלטות, בשיחתו עם ynet.
מהדו"ח עולה שכדי לשמור על רמת הרווחה הנוכחית, מבלי לשפרה, יש להגדיל את תקציב תשלומי העברה ב-2010 בכ-2.06 מיליארד שקל.הסיבה גידול האוכלוסייה המהיר, 1.8%, שוחק את הרווחה לנפש. המצב יכול להיות גרוע אף יותר, כיוון שלדברי המרכז, "תחזיות הצמיחה בארץ ובעולם אינן לוקחות בחשבון את אפשרות החמרת משבר החובות של האיחוד האירופי". כיצד למנוע זאת? "התקציב החדש חייב להתמקד ביעדים חברתיים ובשכבות החלשות", נמסר מהמרכז.
מאירופה תיפתח הרעה?
בצד נבואות הזעם, החוקרים כותבים שמגמת ההתאוששות הכלכלית שהחלה באמצע שנת 2009 ממשיכה גם לאורך 2010: הכנסות המדינה ממיסים עלו ב-7.2%, חל גידול בפעילות הכלכלית המקומית, שיעור האבטלה ירד, שיעור העצמאים מכלל המועסקים הוא הגבוה ביותר מאז 1995 (12.5%), והשכר הממוצע במשק עלה בחישוב שנתי. כמו כן, מציינים בדו"ח לטובה שדירוג האשראי של S&P נותר יציב ומצביע על איתנות המשק הישראלי.
עם זאת, מבהירים במרכז שעקב אכילס מצוי בסכנה של התגברות המשבר הכלכלי באירופה, וכתוצאה מכך הקטנת היצוא, כיוון שהאיחוד האירופי הינו יעד היצוא המרכזי של ישראל (33% מהיצוא הישראלי). אם החששות יתממשו, נמסר, הצמיחה ותסכן את המשך ההתאוששות של המשק הישראלי".
בדו"ח מציינים שב-2002-2008 הוקטנו תקציבי הרווחה והקפאה של תשלומי העברה.
וכך גם תקציב תשלומי העברה בין שנת 2009 לשנת 2010, שקטן בכ-0.5%. הצורך האסטרטגי בשמירה על תקציב הביטחון לא נעלם מיניו של נתנזון, אך הוא טוען ש "נדרש להמשיך ולבחון אפשרות של התייעלות וצמצום תקציב הביטחון על מנת לאפשר גמישות רבה יותר ובחלוקת התקציב והגדלתם של תקציבים אחרים כגון תקציב הרווחה או החינוך".