שתף קטע נבחר
 

קיצוץ תקציב הרשות יהפוך לקבוע

מספר ההרוגים על כבישי ישראל גדל באופן מדאיג השנה, אך שר התחבורה מודיע: תקציב הרשות לבטיחות בדרכים יהיה נמוך ב-40% מהתקציב עליו החליטה ממשלת ישראל בעבר

למרות העלייה במספר ההרוגים בתאונות  - הקיצוץ החד בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הופך לקבוע. שר התחבורה הודיע כי תקציבה של הרשות יעמוד על 350 מיליון שקל בלבד ב-2011 ו-2012. זאת, בניגוד להחלטת ממשלה מ-2005, לפיה תקציב הרשות אמור להיות 550 מיליון שקל בשנה. בכך הופך למעשה הקיצוץ בתקציב הרשות, עליו החליטה ממשלת אולמרט ב-2008, לקבוע.

 

 

יש להזכיר כי הקיצוץ אותו הפך כץ לקבוע מנוגד לעמדת ועדת שיינין, שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות דרכים - תוכנית המשמשת בסיס לתוכנית העבודה הרב-שנתית של הרשות לבטיחות. התוכנית, ובכלל זאת מסגרת התקציב של הרשות, אושרה במסגרת החלטה מספר 3917 של ממשלת שרון, שהתקבלה ב-17 ביולי 2005.

 

בתגובה לפניית ynet, אומר היום (ב') היו"ר החדש של מועצת הרשות, אוריאל לין, כי הוא "מתכוון לבחון את יישום התוכנית של הרשות, ולא שולל תוספת תקציבית במידת הצורך". עם זאת, יש לציין כי לין אינו בעל סמכות בכל הנוגע לתקציב הרשות, ויכול רק לפנות לשר הממונה - שר התחבורה - בבקשה להגדיל את התקציב.


שר התחבורה, ישראל כץ: התקציב המקוצץ לא יקוצץ (צילום: הלל פוסק) 

 

"תקציבכם לא יקוצץ"

בפגישה ראשונה שערכה אתמול (א') מועצת הרשות החדשה, הבטיח שר התחבורה, ישראל כץ, כי התקציב של הרשות לא ייפגע בשנים הקרובות. "אתם צריכים לעמוד בחזית המאבק בתאונות הדרכים ולהוביל את הנושא, (ו)תקציבכם לא יקוצץ", אמר השר לחברי המועצה. "עליכם לגרום לנהגים צעירים ומבוגרים כאחד, לחשוב עוד עשירית השנייה לפני ביצוע עבירה, ואת זאת ניתן להשיג באמצעות מערכת הסברה נכונה וחינוך".

 

עם זאת, יש להקשיב היטב לדבריו של השר. באומרו כי התקציב המיועד ל-2011 ו-2012 יהיה זהה לזה שהרשות קיבלה ב-2010, הוא מקבע את הקיצוץ בתקציב - בשיעור של כ-40% - שיישומו החל ב-2009. למעשה, מאז הוקמה הרשות במתכונתה החדשה, ב-2007, הועבר לרשותה התקציב במלואו רק ב-2008.

 

"התקציב יעמוד על 550 מיליון"

במסקנות שפרסמה ועדת שיינין ב-2005, נקבע כי "(הרשות) תהיה לרשות עצמאית וחזקה, שתפקח על כל הפעילות השוטפת בתחום ותממן אותה. התקציב השנתי הכולל למימון הרשות יעמוד על סך של 550 מיליון שקל. תקציב זה יופנה לתפעול השוטף של 'הרשות', למדיניות הסברה והכשרה, למימון חינוך ילדי ישראל במערכת החינוך, ולתגבור האכיפה המשטרתית".

 

אגף התנועה, המקבל חלק משמעותי מתקציבו מהרשות, הזהיר בעבר מפני השלכות הקיצוץ. כחודשיים לאחר שהחליטה ממשלת אולמרט ב-2008 לקצץ את תקציב הרשות, הסביר ראש האגף, ניצב אבי בן-חמו, את השלכות הקיצוץ לחברי ועדת הכלכלה בכנסת: "אנחנו מורידים ‎425 שוטרים, כשרובם, ‎99% מהם, עובדים בתחום הייעודי הישיר כנגד מאבק בתאונות הדרכים... מצמצמים ‎24 תובעים מתוך ‎99... מורידים ‎24 בוחנים, מורידים כ-‎300 סיירי תנועה שלא יהיו יותר על הכבישים, (ו)מורידים ‎76 ניידות ו-‎45 אופנועים".

 

יש לציין כי למרות אזהרותיו של בן-חמו, אליהן הצטרפו רבים בתחום הבטיחות - ובכלל זאת ד"ר יעקב שיינין עצמו - דווקא שנת 2009, שבה פעלה הרשות עם תקציב מקוצץ, הסתיימה עם ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות דרכים. עם זאת, במספר התאונות הכולל, כמו גם במספר הנפגעים בתאונות, לא חלק שינוי לעומת שנת 2008.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר מועצת הרשות, אוריאל לין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים