מיומנו של מורה: יש גבול להשפלה
"במקום לתת מענה אמיתי כמו שיפור תנאי ההעסקה של כלל המורים באופן משמעותי והעלאת רמת הכשרתם, בחרו משרד האוצר החינוך בפתרון הזול והקל שלא רק שלא יפתור את הבעיה בטווח הארוך, אלא אף יגרום נזק בכך שייצור הפליה בין המורים"
חידה: שתי מורות יוצאות מחדר המורים באותו הזמן. האחת מלמדת ביולוגיה את כיתה י'-1, והשנייה מלמדת ביולוגיה את כיתה י'-2. שתיהן מורות חדשות, שתיהן עובדות מספר זהה של שעות בשבוע, שתיהן מלמדות את אותו החומר, שתיהן מתמודדות עם אותם קשיים. מי תרוויח יותר?
תשובה: החל מספטמבר 2010, זה תלוי. בחלק מהמקרים אחת המורות תרוויח כמעט פי שניים מהמורה השנייה. איך זה מתיישב עם השכל הישר? ובכן, זה לא.
משרד החינוך ומשרד האוצר בשיתוף עם המל"ג, שירות התעסוקה והתמ"ת, החליטו - "על מנת לחזק את מערך ההוראה האיכותי במקצועות מתמטיקה ומדעים" - להשיק "תוכנית להכשרת אקדמאים איכותיים להוראה".
נהדר, לא? סוף סוף מישהו התעורר בממשלתנו, והחליט לטפל באחת מבעיותיה הקשות של מערכת החינוך: מחסור הולך וגובר בכוח אדם ודלדול איכות ההוראה בישראל, שנובעים מחוסר מוטיבציה של צעירים לפנות לתחום בגלל המשכורות הנמוכות.
אלא שבמקום לנסות להתמודד עם הבעיה על ידי רפורמות כוללות - שיאפשרו משיכת כוח הוראה איכותי למערכת החינוך - העדיפה הממשלה לעשות תרגיל ביחסי ציבור. במקום לתת מענה אמיתי כמו שיפור תנאי ההעסקה של כלל המורים באופן משמעותי והעלאת רמת הכשרתם, בחרו משרד האוצר ומשרד החינוך בפתרון הזול והקל שלא רק שלא יפתור את הבעיה בטווח הארוך, אלא אף יגרום נזק בכך שייצור הפליה בין המורים.
כך, החל משנת הלימודים תשע"א, תדע כל מורה בישראל, שמשרד החינוך חושב שעבודתה לא מספיק טובה ולכן גם לא מצדיקה תשלום זהה לתשלום לו יזכו "אקדמאים איכותיים". ידע כל מורה בישראל שלצידו יעבדו מפוטרי הייטק בוגרי התוכנית, שירוויחו במשך שלוש שנים - בנוסף למשכורתם - עוד 24,000 שקל בשנה אם בחרו ללמד בחטיבת הביניים או עוד 36,000 שקל בשנה אם בחרו ללמד בתיכון.
לידיעת הקוראים גדעון סער ויובל שטייניץ, שהחליטו לעשות הבחנה בין "אקדמאים איכותיים" לבין שאר המורים, כותב שורות אלו הינו בעל תואר ראשון בפיזיקה ובכימיה, בעל תואר שני בפילוסופיה יהודית בהצטיינות ובעל תעודת הוראה שבשבילה למד חמישה ימים בשבוע במשך שנתיים. ומבחינתי, יש גבול להשפלה אותה אני מוכן לספוג.
לפיכך, הודעתי זה מכבר למנהלת בית הספר, שאם בשנה הבאה יעבוד לצידי מורה שירוויח פי שניים ממני רק מכיוון שהוא מפוטר הייטק, לא אוכל להמשיך לעבוד בבית הספר. עם כל הצער שבדבר.
חיזוק להחלטה זו קיבלתי לאחר שפניתי לאחת האחראיות על התכנית במשרד החינוך בטענה
שמדובר בהפליה. היא השיבה לי: "צר לי שלא ניתן לשלם לכלל המורים בישראל שכר יותר גבוה, אבל גם במשרה שאתה ממלא יש יתרונות שאין בתוכנית המיוחדת". לא ברור לאלו יתרונות היא התכוונה. היא לא פירטה. זה בטח בגלל שהיא בעצמה לא ממש הצליחה למצוא אותם.
ובכלל, מישהו חשב מה יקרה עוד שלוש שנים? האם אותם "אקדמאים איכותיים" יסכימו להישאר במערכת לאחר שיקצצו כמה עשרות אלפי שקלים ממשכורתם השנתית? סביר להניח שלא.
אם לשפוט לפי "הברקה" זו של משרדי החינוך והאוצר, נראה שהדרך להצלתה של מערכת החינוך בישראל על ידיהם רצופה כוונות רעות. ואם זה כך, עדיף כבר שינסו להגיע לגיהינום - לשם לפחות, כך אומרים, הם יצטרכו כוונות טובות.
- יובל סרי בן 30 מירושלים. מורה למחשבת ישראל ופיזיקה בבי"ס 'זיו' בירושלים. פעיל חברתי, ממקימי התנועה הירוקה וחבר הנהגתה.
- לכל הטורים לחצו כאן