איך בעצם המדינה המארחת מרוויחה מהמונדיאל?
אלי, בן 14, לא מבין איך אירועי ספורט, שעולים למדינה המארחת בהוצאות רבות, מכניסים לה בסופו של דבר רווחים. הוא פנה ליועץ השקעות, שהסביר לו כיצד בדיוק זה עובד
כשחברים מגיעים למסיבת יום הולדת בבית, צריך לשכנע את ההורים להכניס את היד לכיס ולממן את ההוצאות. אז איך זה שבאירועי ספורט, דוגמת המונדיאל הנוכחי, המדינה המארחת מוציאה כסף רב, אבל יוצאת לבסוף עם רווחים? פנינו ליועץ ההשקעות, בועז בנרוש, כדי שיסביר את המנגנון העומד מאחורי התופעה.
בנרוש: "ננסה להבין איך זה עובד בעזרת השלבים הבאים: בשלב הראשון, המדינה המארחת מוציאה כספים בפיתוח של תשתיות. לדוגמה, כבישים, איצטדיונים, שדות תעופה,ועוד, כדי שהתיירים שיגיעו יקבלו שירותים יותר טובים. בנוסף, משקיעים פרטיים משדרגים ומפתחים השקעות. לדוגמה, מקימים בתי מלון, מסעדות וחנויות. השקעות אלה מספקות מקום עבודה לאלפי אנשים.
"בשלב השני, האירוע נפתח והכסף מתחיל לחזור בכמה צורות: מכירת זכויות שידור (שמתחלקות עם ההתאחדות לכדורגל, הגוף המארגן), פרסומים, מכירת כרטיסי טיסה במחירים גבוהים מהרגיל ומכירת כרטיסים למשחקים. כמו כן בעלי העסקים שמודעים לכך שתיירים באים לחופשה וישלמו הרבה כדי ליהנות מהאירוע הספורטיבי, מעלים את המחירים בחדות.
"עוד דבר שתורם לתיירות, בהנחה שמדובר במדינה בעלת מטבע מקומי זול, הוא שהתיירים יכולים לשרוף כסף אפילו ביותר חופשיות. שהרי הכסף של התיירים שבאים בדרך כלל ממדינות עם מטבע חזק יותר - גם שווה יותר, והם יכולים לקנות יותר.
"בשלב הבא התיירים עוזבים את המדינה בתום אירועי הספורט, אך המדינה נשארת עם תשתיות חדשות, שעלותם כוסתה בידי התיירים. בהמשך המדינה זוכה לפרסום גדול מאוד ולחיזוק התדמית החיובית שלה, מאחר שהמדינה דואגת להראות את הצדדים הכי יפים שלה לאורחים שהגיעו מחו"ל. עובדה זו גורמת לגל נוסף של תיירים שיבואו גם בשנים הבאות לאחר שהתרשמו מהמדינה ומתכוונים לחזור אליה לביקורים נוספים.
"חשוב לזכור שכדי שכל זה יקרה על המדינה לנהל את ההוצאות נכון. הוצאות מופרזות שלא משתלמות יכולות לגרום לכך שההוצאות של המדינה לא יכוסו".
אוהדים לקראת המונדיאל
צילום: AP
בדרום אפריקה מחכים למשחקים
צילום: רויטרס
מומלצים