שתף קטע נבחר
 
צילום: גבי מנשה רון פלד

חרמש קוצר תחרות במחירי הדלק

ח"כ שי חרמש יכול לזקוף לזכותו הישג: בקרוב תאשר הכנסת מעבר לדלקן אחיד בכל תחנות הדלק, לעומת דלקני החברות הנהוגים בהן היום. איך קרה שחרמש הצליח היכן שאריאל שרון כשל, למרות מכבש לחצים אדיר שהפעילו חברות הדלק?

אם הכל ילך למישרין תתחיל בשבוע הבא מהפכה במשק הדלק. הכנסת אמורה לאשר סופית חוק שיוציא מהמחזור את דלקני החברות הגדולות ויחייב מעבר לדלקן אחיד שיתאים לכל התחנות. התקשרות בעלי הרכב עם החברות אמנם תישאר במתכונת הקיימת והמנוי של חברה מסוימת יתדלק רק בתחנות המסונפות אליה. היתרון שביישום החוק החדש יאפשר החלפת ספק בשיחת טלפון, וגם להיות קשור בו זמנית עם מספר ספקים, וכאן המהפכה.

 

זהו שינוי משמעותי לטובת הצרכן שעשוי לקדם תחרות אמיתית בין החברות על המחיר והשירות. הדלקנים הקיימים כובלים את בעלי הרכב לתחנות של חברה אחת לטווח ארוך והופכים אותם לבני ערובה של החברות. החלפת החברה מחייבת להחליף את הדלקן. משימה טרחנית ויקרה בעיקר לגופים ציבוריים ומוסדיים שמחזיקים ציי רכב. הדלקן האחיד יסיר את החסם הזה המונע תחרות.

 

החוק הוא יוזמה פרטית של חבר ועדת הכספים ח"כ שי חרמש (קדימה). הממשלה תומכת בה למרות שיוכו הפוליטי. המאמץ של חברות הדלק לטרפד אותה לא עזר להן כמו לפני 12 שנה. אז הן חסמו חוק דומה שיזם אריאל שרון, שר התשתיות בממשלת נתניהו הראשונה. מרכז הליכוד היה אז מגרש המשחקים של חברות הדלק. היום נראה כי יחסי הון ושלטון אינם כמו שהיו.

 

בכל זאת, נאלץ חרמש לרדת מהצעתו המקורית, לאפשר תדלוק בכל תחנה של כל חברה, כמו משיכת מזומנים מהכספומטים של הבנקים, ולהתפשר במחצית הדרך. הפשרה נבעה יותר מסירוב החברות הקטנות לשתף פעולה, ככל שהחוק נועד לשפר את מעמדן התחרותי מול הגדולות. "יצאתי עם חצי תאוותי בידי", הוא הודה השבוע לאחר אישור הפשרה בחוק בוועדת הכלכלה לקריאה שניה ושלישית.

 

איפה דור אלון ואיפה אני הקטן

"הרעיון עלה לי לפני שנה בחצי הלילה בכביש 6. נגמר לי הדלק והתחנה היחידה בכביש, של דור-אלון, לא התאימה לרכב החכור של הכנסת שמצויד בדלקן של פז. שאלתי את עצמי מדוע אין לנו דלקן כספומטי אחיד, עם תג זיהוי ממוחשב, כמו כרטיס אשראי, וחברות הדלק יתחשבנו ביניהם כמו במסלקה של הבנקים"?

 

חרמש הציע את הרעיון בתיקון חוק התחרות במשק הדלק. "חברות הדלק יצאו מיד למלחמת חרמה. למחרת חטפתי כותרת שאני מגיש את החוק בידיים לא נקיות, כבעלים של חברת דור-אלון. התנועה הקיבוצית אמנם שותפה בדור-אלון ואני חבר קיבוץ כפר עזה. אבל איפה החברה ואיפה אני הקטן. הכותרת הבאה התעקשה שאני מקדם את דור אלון כי אין לה פריסת דלקנים כמו לגדולות".

 

הכחשותיו לא הועילו. החברות טענו שהחלפת הדלקנים תעלה עשרות מיליוני שקלים ותביא לסגירת תחנות דלק. "בדקתי וגיליתי בארץ היצע גדול וזול של המודל האחיד. רק תקנה. מחירו 200 שקל, עלות 30 ליטר דלק בסך הכל". השפן הבא ששלפו היה בעיית ההתחשבנות בין החברות. "שאלתי, במה אתם שונים הבנקים? והם אמרו, אנחנו לא יודעים לעשות סליקה. לכל חברה המחיר שלה ולא כל התחנות שייכות לחברות. מי יבטיח שתחנה של פז תעביר כסף לחברת סונול"?

 

חרמש יצא למסע שכנוע בין החברות. "פז דלק וסונול, השולטות ב-94% מהשוק, דחו אותי אולי מחשש שהחוק יגנוב לקוחות מהגדולות לקטנות. אבל גם הקטנות סירבו. אמרו לי שדלקנים הם עסק של הגדולות הקשורות עם הגופים שמחזיקים ציי רכב. הם לא יכולים להתקשר עם חברה שברשותה פחות מ-200 תחנות דלק.

 

"אמרתי לקטנות שילכו אתי כי החוק יסיר את המגבלה הזאת ויעזור קודם כל להן, אבל ראיתי שאין עם מי לדבר. כך נאלצתי להתפשר כדי להציל את לב החוק. הוא יסמיך את שר התשתיות לחייב מעבר לדלקן האחיד שיאפשר תדלוק בכל תחנה של כל חברה, אבל לא בשיטת הכספומט של הבנקים. כלומר התדלוק יתבצע גם להבא בתחנות של הספק אתו התקשרת, וגם ההתחשבנות תהיה ישירה אתו".

 

חברות הדלק מפעילות לחצים

חרמש מתנחם בכך שהפשרה דומה להסרת חסמי המעבר של מנויי הסלולר בין החברות, ללא החלפת המכשיר והמספר, שאמורה להיות מאיץ לתחרות. משום מה נבט בו הרושם שחברות הדלק הסכימו בלית ברירה לפשרה. בקטע הזה נשאר חרמש הקיבוצניק התמים. כי החברות לא הסכימו לבלוע אפילו את חצי הצפרדע שלו. הם פתחו במסע לחצים נמרץ על הדרג הפוליטי להרוג את החוק. האוצר דחה אותן. רשות המסים בנתה רפורמה על המעבר לדלקן האחיד, כדי לחסל את מכת הדיווחים הכוזבים שגורמים להפסדי מס של כ-800 מיליון שקל בשנה. אם יתקבל החוק, רק בעלי דלקנים יהיו זכאים לבקש החזרי מס על הוצאות עסקיות על דלק.

 

חברות הדלק נתבו את הלחצים על סביבת שר התשתיות עוזי לנדאו, הממונה על תחום האנרגיה. כאן נצחו בסיבוב הראשון. השר הפתיע בהתנגדותו לחוק כשעלה בוועדת השרים לחקיקה. אישור הממשלה לחוק נדחה עד שהאוצר לחץ ולנדאו שוכנע בטעותו והצטרף לתומכים.

 

חוק הדלקנים עבר לאישור כנסת. מאמצי החברות לטרפד את הפשרה, נמשכו מאחורי הקלעים עד לרגע האחרון השבוע. הטלפון בביתו של חרמש לא הפסיק לצלצל ערב ההצבעה המכרעת בוועדת הכלכלה. מוקד הלחץ האחרון חזר אליו הפעם במטרה להתפשר על הפשרה. החברות הציעו דיל. נתמוך בדלקן האחיד בתנאי שתינתן לצרכנים הברירה לעבור אליו או להמשיך את ההתקשרויות הכובלות בדלקנים הקיימים. חרמש ניער אותם. "אתם רוצים לרוקן לי את החוק"?, צעק על לוביסט של אחת החברות שלא הרפה ממנו באישון לילה. אבל זה התעלק עליו, "מה אכפת לך? תן להם (לחברות) והם יתנו לך", אמר, וחרמש טרק את הטלפון בלי לשאול לאיזה מתת התכוון.

 

ביום ההצבעה עשו החברות מאמץ נואש לגייס חברי כנסת. אחד מהם, רוברט אילטוב מישראל ביתנו, התפתה לקנות את הצעת הברירה וביקש להוסיף אותה לחוק. לחץ נגדי מהקואליציה אילץ אותו לסגת. החוק אושר פה אחד. היו"ר אופיר אקוניס מהליכוד, חשב שעשה פריצת דרך "אחרי 12 שנה שהחוק היה תקוע". הוא לא דייק. אחרי קבורת החוק של שרון ועד יוזמת חרמש, איש לא העז למחזר אותו.

 

התועלת

איזו תועלת יפיק הצרכן מהדלקן האחיד במגבלות החוק החדש? בעיקר משינוי האקלים התחרותי הודות לדרך הקלה והמהירה להחליף בשיחת טלפון את הספק הלא רצוי באחד ממתחריו או בכמה מהם. מהיתרון הזה ירוויחו החברות הקטנות וייהנו המנהלים של ציי רכב גדולים. אחרי החלפה חד-פעמית של הדלקן הקיים במודל האחיד, די בהודעת smsלנהגים, כי ממחר הם מתדלקים ברשת תחנות אחרת.

 

הקלות שבהחלפת הספק ללא החלפת הדלקן תעודד תחרות מואצת וקשה על הלקוחות הכבדים. הם יוכלו לערוך מכרזים טובים ותכופים יותר בין החברות על שיפור תנאי ההתקשרות. לתחרות שתתפתח יהיו השלכות דומות גם על תוכן הקשרים עם העסקים הבינוניים והקטנים המתדלקים היום בכרטיסי אשראי של חברות הדלק, ולא באמצעות דלקן.

 

האקלים התחרותי לא יפסח גם על התייחסות החברות לצרכני הדלק הפרטיים המשלמים בכרטיסי אשראי של חברות האשראי. גם אם כניסת הדלקן האחיד כשלעצמה לא תיטיב אתם יותר מהשיטה הזאת. היום היא מאפשרת להם לתדלק ללא דלקן בכל תחנה של כל חברה אשר מוכנה לכבד את כרטיס האשראי שלהם.

לגביהם, יתבטא השינוי באקלים קודם כל בהוזלת מחירים ובאיכות השירותים.

 

חרמש מאמין כי גם אם אילצו אותו לצאת עם "חצי תאוותו בידו" בחוק שאמור לקבל את אישור הכנסת בשבוע הבא, הפשרה היא פריצת דרך ולא יהיה המלה האחרונה. בוא תבוא גם שעת הדלקן האחיד במהדורת הכספומט, אליה התכוון בהצעתו המקורית, שתאפשר לכל נהג לתדלק בכל תחנה של כל חברה, כאילו היה כרטיס אשראי.

פורסם לראשונה 11/06/2010 15:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרעיון עלה כשנתקע בכביש 6. חרמש
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: רויטרס
ניסה ניסיון דומה לפני 12 שנה. שרון
צילום: רויטרס
בזכות חרמש. אקוניס
צילום: גיל יוחנן
מומלצים