הקלות במעבר לעזה? השר כץ יגבש תוכנית
ראש הממשלה הטיל על שר התחבורה כץ לגבש, יחד עם גורמי ביטחון ותוך תיאום עם מצרים, תוכנית שתסדיר מחדש את הפעילות במעברי הסחורות שבין ישראל לרצועה
הלחץ הבינלאומי עשה את שלו - וההתקפלות הופכת למציאות. בהמשך לדיווחים שלפיהם הסכימה ישראל להקל את תנאי המצור על הרצועה, הטיל היום (א') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על שר התחבורה, ישראל כץ, לגבש תוכנית שבה תוסדר הפעילות במעברי הסחורות לרצועת עזה, בהתאם למדיניות החדשה שתקבע הממשלה בנושא.
על-פי הודעה מלשכתו של כץ, חולשת הפעילות המדוברת על כל המעברים לשטח הרצועה, לרבות אלו שביבשה, בים ובאוויר. אותה תוכנית תגובש בתיאום עם גורמים ביטחוניים ובשיתוף פעולה עם מצרים. בניגוד לתדמית בעולם, מתירה ישראל מדי יום את כניסתן של כ-100 משאיות המעבירות סחורות לעזה. עם זאת, נותרו כמה מהמעברים כמעט סגורים לחלוטין, ובהם ארז וקרני - שהפעלתם כעת תישקל שוב.
כץ, מצדו, הביע התנגדות למהלך והבהיר כי הוא דורש להותיר את כל המעברים לרצועה סגורים, זולת זה שברפיח - המפריד בין שטח עזה למצרים. כץ קרא גם להסדיר את העברת הסחורה הימית לרצועה מנמל פורט סעיד שבמצרים, ואת האווירית - דרך נמל התעופה של קהיר.
הוא אף קיווה כי באמצעות התיאום עם מצרים, תוכל ישראל בתוך שנה להפסיק סופית את אספקת החשמל והמים לרצועה.
עוד אמר השר, כי פקע תוקפם של הסכמי אוסלו שבהם הוטלה על ישראל האחריות לאפשר מעבר סחורות לרצועה. "נכתב שם כי עד להסכם הקבע בינינו לא יפונה אף יישוב יהודי, כולל נצרים. לאחר ההתנתקות אין להם עוד תוקף".
ביום רביעי האחרון ובצל הלחץ הבינלאומי של אירועי המשט, הקלה ישראל את תנאי הסגר והותירה להכניס לרצועה כמה מוצרי מזון שהיו אסורים. גורם ביטחוני בכיר בישראל דחה אז על הסף את טענות הפלסטינים להקלות נוספות.