קמפיין רשות ההגבלים: דווח על קרטל וקבל חסינות
רשות ההגבלים העסקיים השיקה קמפיין במסגרתו תינתן למעורבים בקרטל חסינות מפני העמדה לדין פלילי; זאת, אם אותו אדם או תאגיד פנו לרשות במטרה לחשוף את הקרטל. גורמים ברשות טוענים: כבר יש פניות
אתה עושק צרכנים בתיאום עם שאר החברות בענף ומרגיש רע עם זה? רשות ההגבלים העסקיים נותנת לך אפיק מילוט. הרשות השיקה אתמול (ה') קמפיין על מתן חסינות מפני העמדה לדין פלילי למי שהייתה לו או יש לו מעורבות בקרטל; זאת, אם אותו אדם או תאגיד פנה לרשות במטרה לחשוף את הקרטל.
תכנית החסינות מתייחסת לעדים משתפי פעולה שפנו ביוזמתם לרשות בנוגע למעורבותם בקרטל, והיו הראשונים מבין החברות השותפות לפשע לעשו כך. הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, מסרה ש"תוכנית החסינות היא אמצעי נוסף בהתמודדות עם קרטלים הפוגעים בתחרות ובצרכנים".
מלבד התנאים לקבלת החסינות המצויינים לעיל היא תחול על מוסר המידע רק אם פנה לרשות ההגבלים העסקיים לפני פתיחת חקירה גלויה בעניין - והמבקש אינו המנהיג המובהק של הקרטל.
אם מדובר בתאגיד, החסינות תחול על התאגיד עצמו ועל כל מנהליו ועובדיו בהווה ובעבר, אשר ישתפו פעולה עם הרשות בצורה מלאה. עוד מציינים ברשות שאם בקשתו של פונה מסוים לקבלת חסינות נדחית, המידע שמסר לא ישמש כראיה נגדו.
קמפיין רשות ההגבלים העסקיים המציע חסינות תמורת חשיפת מידע.
ברשות הסבירו שהטריגר שהביא לקמפיין הוא רצונה למצות את הפוטנציאל הקיים לחשיפת קרטלים נוספים באמצעות תוכנית החסינות. נראה שהתוכנית אכן עובדת כי עד עתה התקבלו כבר מספר פניות בעקבותיה, כמו כן, הסבירו שכבר היו מקרים בעבר בהם פנה אדם או תאגיד המעורב בקרטל לרשות. כמו כן, נטען שהאפקט של הקמפיין צפוי להיות ארוך טווח ולזכות להיענות גבוהה בהתססס על הניסיון של רשויות מקבילות בחו"ל.
חסינות - תמריץ הכרחי
וכיצד מסבירים את הנכונות למתן חסינות לפושע תמורת המידע שמסר? גורם ברשות אמר ל-ynet שאי מתן חסינות במקרים המתאימים מקטין את התמריץ של פונים פוטנציאליים למסור מידע לרשות שיוביל לחשיפת קרטלים. כך שמבחינת עלות מול תועלת, יש לחסינות הצדקה.
חשוב להדגיש שמתן החסינות אינה גורעת מזכותם של צרכנים לנקוט בצעדי אכיפה פרטית נגד המעורבים בקרטל, כולל האדם או התאגיד שקיבל חסינות מפני דין פלילי. המשמעות - על אף החסינות זה עשוי לעלות לו הרבה כסף, אותו גזל מהצרכנים עם חבריו לקרטל.
החשד האחרון לקרטל שפרץ לתקשורת הוא של מאפיות הלחם, אנג'ל, מאפיית מרחב השייכת למאפיית דוידוביץ', ומאפיית ברמן. בכירי חברות אלו נחשדים בתיאום מחירים, תיאום מכרזים וחלוקת שווקים, במה שהגדירו חוקרי הרשות להגבלים עסקיים כקרטל מהחמורים שנחקרו "על גבם של החלשים והנזקקים".
מהו קרטל?
קרטל, נציין, הוא הסדר כובל בין מתחרים, שבמסגרתו הם מתאמים ביניהם את המחירים, קובעים מכסות או מחלקים את השוק בינהם לפי אזורים, לקוחות או סוגי מוצרים. בכך נפגעת התחרותיות בענף והסובלים הישירים מכך הם הלקוחות שנאלצים לשלם יותר בעוד החברות משלשלות לכיסיהן סכומים גבוהים בשל מניעת התחרות.
גם תיאום מכרזים בין מתחרים, כגון הסדר בו מתאמים המתחרים את זהותו של הזוכה, את זהות המציעים או את גובה ההצעות, נמנה על הסדרים מסוג קרטל.