העימות הבא? חשש ממשבר תעופה עם רוסיה
ל-ynet נודע כי בישראל קיבלו עוד דרישות ביטחון ממוסקבה - בראשן התנגדות לנוכחות מאבטחים חמושים בשדות תעופה - שעלולות להוביל להקפאת הטיסות ולמשבר תיירותי וכלכלי
האם בצל אירועי המשט מתפתח מיני-משבר מדיני נוסף, הפעם עם רוסיה? ל-ynet נודע כי משרד החוץ קיבל לידיו הנחיות חדשות ממוסקבה, ובהן דרישות מחמירות באשר לסידורי האבטחה במטוסי חברות התעופה הישראליות.
במשרד החוץ החלו לבחון את הנושא, ונמסר כי "אנו פועלים מול כל הרשויות כדי להסדיר את העניין ומקווים שהוא יגיע לידי פתרון". בירושלים עדיין לא ברור האם מדובר בספיחי תקרית ההשתלטות על ספינות המשט לעזה, ובמשרדי החוץ והתחבורה משקיעים מאמצים רבים למנוע מהמצב להתפתח לכדי משבר בין שתי המדינות.
תקרית התעופה האחרונה בין ישראל לבין רוסיה התרחשה אך לפני כחודש, אז סירבו השלטונות לאפשר למטוס "ארקיע" להמריא מסנט-פטרסבורג לכיוון מוסקבה, בטענת סרק כי אנשי הצוות לא הצטיידו באשרות כניסה (ויזות), אף כי הצורך להחזיק בהן בוטל כבר לפני יותר משנה. בעקבות כך ובצעד חריג, הוחלט בתגובה לקרקע מטוס נוסעים רוסי בנמל התעופה בן-גוריון עד לקבלת "אור ירוק" ממוסקבה להמראתו של המטוס הישראלי.
עיקר החשש בדרג המדיני ובמשרדי החוץ והתחבורה הוא מפני מצב שבו יוקפאו הטיסות בין שתי המדינות, מה שעלול להוליד משבר נוסף - תיירותי וכלכלי באופיו - רגע לפני תחילת עונת התיירות הרוסית בארץ, המתרכזת בחודשי הקיץ.
לאחר ביטול הצורך באשרות כניסה, נסקה כמות התיירים הרוסיים המגיעים לארץ במימדים חסרי תקדים, ובמשרד החוץ אף העריכו כי עם ביטול הויזות לפני יותר משנה בין המדינות נסקה כמות התיירים מרוסיה לישראל, ובמשרד התיירות אף העריכו כי בשנה הנוכחית היא תשבור שיא של כחצי מיליון מבקרים.
המשבר הקודם הביא לביטול טיסות רבות של חברות התעופה הישראליות ליעדים שונים בדרום רוסיה, ובהן סוצ'י ורוסטוב, בשל סירובה של מוסקבה לאפשר את הצבתם של מאבטחים חמושים בנמל התעופה. למרות החשש כי מדובר ב"גרורות" של אירועי המשט, סבורים גורמים שונים כי הסיבה להתקרית נובעת דווקא מהתחרות הגואה בענף הטיסות ומפתיחתם של קווי תעופה חדשים בין המדינות, שהביאה לפגיעה ברווחיהן של חברות התעופה הרוסיות.