לראשונה מאז המהפכה: תערוכה בינ"ל באיראן
אחרי 32 שנה, איפשרו האייטולות לאוצרי המוזיאון לאמנות עכשווית בטהרן להוציא יצירות של פיקאסו, מאטיס, גוגן ועוד מהמרתפים ולהציגם לציבור
כבר 32 שנים עברו מאז המהפכה האיסלמית באיראן - 32 שנים של דיכוי דתי, וסגירות לתרבות המערב. אולם בשנתיים האחרונות משהו מבעבע מלמטה. הנשיא מחמוד אחמדינג'אד חש בצמא של התושבים לפתיחות רבה יותר לעולם, ואפילו האייטולות לא מצליחים לחסום את השטף האינטרנטי שדולף מהסדקים שנוצרו ב"פיירוול" התרבותי.
זה חיזר? זה אמן זר? זה פסל של ג'יאקומטי (צילום: רויטרס)
כנראה שבמשטר הנוקשה הבינו כי יש לשחרר קצת קיטור ולהקל על הלחץ - בין השאר באמצעות אמנות. המוזיאונים במדינה, כולל זה המתיימר להיות אכסניה לאמנות עכשווית (TMCA), הציגו עד כה אמנות איסלמית - כזו שמקדמת את הלך הרוח של השלטון, ולא חושפת יותר מדי מהעושר היצירתי של המערב. אולם השבוע לראשונה מאז 1978 נערכת בטהרן תערוכה של כמה מגדולי האמנים הבינלאומיים של המאה הקודמת.
ציור של ארנסט מהאוסף של המוזיאון האיראני (צילום: רויטרס)
יצירותיהם של פאבלו פיקאסו, הנרי מאטיס, מקס ארנסט, פול גוגן, קמיל פיסארו, הנרי מור, אלברט ג'יאקומטי, פרנאן לז'ה, אדוארד מאנה, ג'קסון פולוק, דן פלאבין, אלן שילדס, מוריס לואי ואחרים הוצגו לראשונה בתערוכה "הצגה של אמנות עכשווית בעולם". בין השאר הוצגו גם 24 פורטרטים מצולמים של פיקאסו, סלבדור דאלי ואחרים.
ציור של גוגן. לא תראו כאן את הנשים מטהיטי (צילום: רויטרס)
היצירות והצילומים שייכים לאוסף של המוזיאון שלא נחשף לציבור במשך יותר משלושה עשורים. רוב רובן של העבודות נרכשו במהלך תקופת שלטון השאה הפרסי בשנות השבעים.
מאז המהפכה נשמרו במרתפים מבלי שניתנה לציבור גישה אליהם. עתה מתגאים אוצרי התערוכה על מלאכת השימור של העבודות ועל התרומה של המוזיאון לאמנות עכשווית לטיפוח האמנים המקומיים.
"איראן גאה להחזיק באחד המוזיאונים לאמנות הטובים בעולם", אמר חאמיד שהאבדי, סגן השר במשרד התרבות האיראני, שחנך את התערוכה, "תודות לאמנים שלנו שעבדו כל כך קשה לאורך השנים ועשו אותו לכזה, ועכשיו זו האחריות שלנו להמשיך בפועלם. מה שמוצג פה הוא קמצוץ מהמורשת שלנו שצורכת תשומת לב יתרה".