שתף קטע נבחר

לא תבצעו ריקול - הרכב יושבת

תקנות חדשות של משרד התחבורה קובעות: יבואני הרכב יחויבו לפרסם קריאות לתיקון של כלי רכב מתוצרתם, בכל כלי התקשורת המרכזיים. בנוסף, בעל רכב שלא יביא את רכבו לביצוע התיקון המתחייב, יאבד את רישיון הרכב. יהודה רודד, יו"ר איגוד יבואני הרכב: מברכים אך מזהירים מבעיות

הוזמנתם לתקן ליקוי בטיחותי במכונית - והתעלמתם? רישיון הרכב שלכם לא יחודש. משרד התחבורה העביר היום (א') לאישור ועדת הכלכלה בכנסת תקנה חדשה, המאפשרת את שלילת רישיון הרכב מנהגים שלא יענו בתוך שישה חודשים לקריאה יזומה לתיקון ("ריקול"), הנשלחת אליהם מיבואנית הרכב. מדובר באישור פורמלי בלבד, שכן לא צפויה התנגדות כלשהי בוועדה להחמרת התקנות הקיימות.

 

יש לציין כי עד היום, שלילת רישיון הרכב ממי שלא ביצע קריאה לתיקון, התאפשרה רק במקרים חריגים, ולאחר זימון לבדיקת כלי הרכב על-ידי משרד התחבורה. על-פי נוהל חדש שיפיץ המשרד בעוד כחודש, יבואנית המקבלת הודעה על "קריאה לתיקון" מהיצרנית אותה היא מייצגת, תחויב להודיע למשרד תוך שבוע ימים על התיקון הנדרש. עוד יחויבו היבואניות לפרסם הודעה בשני עיתונים יומיים, וכן הודעה לכל כלי התקשורת המרכזיים.

 

בנוסף, כל הקריאות לתיקון - של כל כלי הרכב הנמכרים בישראל - יפורסמו בקרוב גם באתר האינטרנט של משרד התחבורה. לטענת המשרד, מערכת כזו תוכנס לשימוש לאחר שתסתיים הטמעת מערכת מחשוב ייעודית, שנועדה לייעל את הקשר בין המשרד והיבואניות. במשרד התחבורה מעריכים כי המערכת תהפוך פעילה תוך כחודשיים.

 

"ייעול המעקב והבקרה"

במשרד התחבורה מסבירים היום כי מטרת התקנה החדשה, היא הבטחת ביצוע תיקון בכלי רכב שנמצאו בהם ליקויים בטיחותיים - שיכולים במקרים מסוימים לגרום לתאונות. "התקנה החדשה תאפשר לאגף הרכב לאגף הרכב לייעל את המעקב והבקרה אחר ביצוע הקריאות לתיקון", אומר שר התחבורה, ישראל כץ. "התקנה גם תבטיח שבכבישי ישראל לא ינוע כלי רכב שבעליהם התעלמו מהוראות לבצע בהם את התיקון".

 

במשרד אומרים עוד כי "עד כה לא היה מנגנון אוטומטי שאיפשר לשלול רישיון רכב מנהג שלא ביצע את הקריאה לתיקון, והיה צורך לזמן את בעל הרכב לבדיקה כדי לשלול לו את רישיון הרכב". יש לציין כי רישיון הרכב לא יחודש במקרים שבהם חלפו יותר משישה חודשים מיום שנמסרה לנהג ההודעה הראשונה על הקריאה לתיקון.

 

ראוי להזכיר כי בתחילת השנה, נאלצה טויוטה לקרוא לתיקון כ-9 מיליון כלי רכב מתוצרתה, מהם כמה עשרות אלפים בישראל. התיקון נדרש בדוושת המצערת ("גז"), שעלולה הייתה להיתקע, ולגרום להאצה בלתי-מכוונת של המכונית. בארה"ב דווחו מספר תאונות קטלניות, שלכאורה אירעו כתוצאה מהתקלה. במקרים דומים, כך מזהירים מומחי בטיחות, תקופה של שישה חודשים לתיקון הליקוי עלולה להתברר כארוכה מדי.

 

מה יעשו היבואניות החדשות?

נקודה נוספת בנוהל החדש עוסקת ביבואניות חדשות, הפועלות מתוקף תקנות "יבוא מקביל", ואינן בעלות קשר ישיר עם יצרנית רכב. יבואניות אלה יחויבו לנהוג בהתאם לנוהל החדש לאחר קבלת הודעה על קריאה לתיקון, מסוכן מורשה בחו"ל איתו הן קשורות בהסכם.

 

ראוי להזכיר כי בכירים בשוק הרכב הזהירו בעבר כי פתיחת שוק הרכב ל"יבוא מקביל" תפגע ברמת הבטיחות של כלי הרכב הנעים בכבישים, וזאת בין השאר מאחר שהדרישות בפני יבואניות חדשות אינן מחמירות מספיק, ועלולות לאפשר להן להימנע מביצוע קריאות לתיקון בהתאם לנוהלי משרד התחבורה.

 

במשרד התחבורה דוחים טענות אלה, ואומרים כי הדרישות בעניין קריאות לתיקון זהות ליבואניות ותיקות וחדשות. במשרד מבהירים כי כל יבואנית רכב שלא תמלא אחר הוראות הנוהל החדש, תהיה חשופה להליכים משפטיים - שיוכלו להביא לחילוט סכום של לפחות שני מיליון שקל מתוך הערבות הבנקאית שהפקידה.

 

עוד נושא שעלול להתברר כבעייתי, הוא זימון בעלים של כלי רכב שהגיעו לישראל בייבוא אישי. ניסיון השנים האחרונות מלמד כי משרד התחבורה מתקשה בפיקוח ומעקב אחר כלי רכב אלה, ולכן עלול שלא לאתר אותם בזמן. במשרד מסבירים היום כי הודעה על הקריאה לתיקון תישלח מטעמם, ורישיון הרכב יישלל מנהגים שלא יתקנו את רכבם בתוך שישה חודשים.

 

ומה אפשר לעשות בשבוע?

באיגוד יבואני הרכב מברכים על התקנות החדשות, אך מציינים כי בחלק מהמקרים עשויות להיגרם בעיות. "זה יוצר קושי מסוים", מסביר ל-ynet יהודה רודד, מנכ"ל האיגוד. "שבוע מיום קבלת ההודעה מהיצרנית, לא תמיד מאפשרת לעשות את כל מה שנדרש. ביצוע קריאה לתיקון מחייבת קבלת הוראות טכניות, חלפים, והנחיות מהיצרנית. גם אם יעמיסו את החלפים מיד עם שליחת הקריאה לתיקון, לא בטוח שהם יגיעו לישראל בזמן".

 

בהתייחסו לשלילת רישיון רכב ממי שלא מבצע את הקריאה לתיקון, אומר רודד כי "זה מהלך נכון. 'ריקול' של ליקוי בטיחותי, יכול לסכן את הנהג או את משתמשי הדרך האחרים, אם נהג בוחר שלא להיענות, הוא למעשה בוחר לסכן את עצמו ואחרים, ולנסוע במכונית בעלת ליקויים חמורים. לכן, יש להוריד אותו מהכביש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: להוריד מהכביש כלי רכב לא בטיחותיים
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים