חולי גאדג'טים? אתם פראיירים וקורבנות / דעה
אתם מקפידים תמיד לשדרג את הטלפון הסלולרי לדגם הכי חדש ברגע שהוא יוצא? בכיסכם יהיו רק אייפון או HTC מתקדם? טכנופילים יקרים, אתם קורבנות אופנה, צרכנים גרועים, ומרפדים את בטנן של חברות הסלולר. ניצן סדן יוצא להגנתם של הבלתי-משדרגים
ואז מוציא האחרון בחבורה טלפון סלולרי חבוט ומרוט, שנראה כאילו שרד בקושי קרב סכינים או תאונת-נפילה ללועו של מעבד מזון.
גבר, לא הגיע הזמן שתשדרג? יאמר מי מבעלי הסמארטפונים. ובמקרים רבים יענה בעל הטלפון העתיק "בשביל מה? הוא עובד. למה לי?". כל חובב גאדג'טים יצקצק בלשונו לשמע דברי כפירה שכאלה, אולם אם נקביל את ארבעתם לארבעת הבנים מההגדה של פסח – זהו ללא ספק, החכם.
אני קורבן אופנה? אתה סתם מקנא
חובבי הגאדג'טים, ובראשם מעריצי אפל, ימהרו לעמוד על רגליהם האחוריות ולזעוק חמס. מבחינתם, מי שלא משדרג, לא מכיר אינטימית כל דגם חדש שיוצא ולא ממלא את זיכרון הטלפון שלו באפליקציות צבעוניות הוא תינוק שנשבה - אדם שלא יודע איזה מין עולם נפלא הוא מפסיד. ומי שקורא להם "קורבנות אופנה"? סתם מקנא.
אם נסתכל לרגע על העובדות היבשות, נקבל תמונה שונה למדי. יש מי שנמצא במרדף אחר הצעצוע המצלצל הבא בכל עת, שקונה אייפון 3gs, ושמונה חודשים אחר כך (בטרם הסתיימו התשלמים על המכשיר הקודם) עולה למטוס בעיניים בורקות, כדי לקנות את המכשיר שהחליף את זה שבכיסו - או אפילו הציב לו אוהל וממתין ימים שלמים עד שתיפתח החנות.
אדם כזה הוא לראייתי, קורבן.
קחו לדוגמה את גרג פרקר, אזרח אמריקאי, שהיה הראשון בתור לקבל גם את האייפון הראשון וגם את האייפד, והקים לו מאהל שבוע לפני תחילת המכירה. כששאל אותו כתב של חדשות יאהו אותו מדוע הוא מתכנן לקנות אייפד, ענה "זה כמו אייפון גדול, ולא צריך לפתוח אותו כמו מחשב נייד".
"גרג פרקר?" ירימו הטכנופילים גבה. "מה פתאום, אני לא כמוהו". ובכן, ההבדל בינו לבינכם הוא, שלמר פרקר יש טיפה יותר מוטיבציה והרבה יותר זמן פנוי. לדעתי, אין ויכוח: אדם שגילו מעל ארבעים, ומבלה שבוע על כיסא נוח באמצע הרחוב רק כי הוא רוצה לקנות מוצר מותרות מיותר? זהו קורבן. תראו בעצמכם:
למה אתם עושים זאת לעצמכם?
ישנו מספר סיבות בגינן עדיף לשמוח בחלקכם ולא למהר ולשדרג כל אימת שיוצא טלפון חדש.
הפשוטה שבהן היא המחיר - מחירו של סמארטפון חדש גבוה מזה של מחשב נייד בסיסי. בישראל יש לא מעט משתמשים שימהרו לרכוש סלולרי חדש עוד בטרם סיימו לשלם על הקודם - בו היו מאוהבים לחלוטין באותם ימים קסומים ורחוקים בהם התחילה דרכם המשותפת (כשנה לפני כן). אז למה להחליף לחדש כשהקודם עדיין עובד ותקין?
עוד בנושא: האייפון הרביעי: הנחשק ביותר, או שעדיף לוותר?
אורך חייו של טלפון סלולרי יכול להגיע, אם שומרים עליו, למספר שנים. המגבלה האמיתית היחידה היא מקרה בו ספק הסלולר החליט לשדרג את הרשת לכזו בה לא תומך מכשירכם המיושן. ובמקרה זה, על החברה עצמה לספק לכם תחליף.
ספקית הסלולר, מצידה, תנסה לדחוף לכם מכשיר חדש (ואיתו, חבילת תשלומים "אטרקטיבית" חדשה) בכל הזדמנות. למה? "כי זה הכי חדש, זה כבר דור רביעי, זה ממש כמו מחשב", תענה נציגת השירות. לעיתים, ינסו לדחוף לכם אותו כשתבואו לתקן דבר-מה שהתקלקל במכשירכם הישן.
קחו בחשבון שהיצרניות וספקיות הסלולר מתענגות ובונות על תפיסת ה"חייב להשיג את זה" של הטכנופילים.
ישנם טכנופילים שיטענו שסלולרי מתקדם הוא צו האופנה. מחפשים אמירה אופנתית ואישית? מי קבע שאמירה זו חייבת לכלול גם את הטלפון שבכיסכם? אם היה מדובר בלבוש, היתה לטכנופילים אלטרנטיבה: לכל בגד מעצבים יש אינספור חיקויים, אשר נמכרים בחנויות קטנות ועלומות שם.
קניית חיקויים אלו תאפשר לכם להראות מספיק אופנתיים גם בלי לחרוג ממסגרת האשראי.
מצד שני, טלפון סלולרי הוא כלי עבודה מכשיר אלקטרוני מתקדם. גם בתעשייה זו יש לא מעט חיקויים, אולם בסופו של דבר אין אלטרנטיבה זולה (וזהה בתכונותיה ובעיצובה) למכשיר HTC HERO או מוטורולה מיילסטון חדש.
לא משדרג. למה מה תעשו לי?
ונעבור לתינוקות שנשבו, לאלו שלא מבינים למה גם חבריהם בעלי הסמארטפונים וגם חברות הסלולר קוראים להם לשדרג. ישנם לא מעט צרכנים שמאמינים בהפרדת רשויות סלולרית: רשות מטלפנת, רשות מצלמת ורשות גולשת - וכולן בנפרד, במכשירים שונים.
חשבו על כך, רבים מבני ה- 45 ומעלה כלל אינם משתמשים בהודעות SMS. איזה צורך יש להם באפליקציה שמאפשרת כתיבת סטטוס בטוויטר ובפייסבוק בו זמנית? (רק שני דולר באפסטור, מחיר היכרות).
ישנם גם לא מעט צרכנים צעירים יותר, אשר צורכים מולטימדיה במחשב, מצלמים תמונות במצלמת פוקט, שומעים מוזיקה בנגן mp3 וממש לא חשוב להם לשאת טלפון נייד סופר-חכם ומעוצב.
הסלולרי המיושן, אשר מונח לו לצד הסמארטפונים הנוצצים, ומדי פעם משתעל צלצול באיכות של חצי פולי, הוא די והותר למילוי צרכי התקשורת הניידת שלהם.
אני יכול לנחש מה חושב טכנופיל ממוצע הקורא את מילותי: "זה מה שאתה חושב? אתה סתם מקנא. שבועיים עם האייפון 4 או כל סלולרי נבון אחר, ותבין כמה עשיר יכול להיות עולמך באפליקציות, מולטימדיה, משחקים ואיכות תקשורת מכל הסוגים".
לראייתי, טלפון נייד צריך לתת לכם, בראש ובראשונה, מענה לצורך שלשמו הומצא: תקשורת ניידת בדיבור ובטקסט. ובריא יותר לארנק שלכם להסתכל עליו בתור מכשיר שימושי ולא בתור אמירה אופנתית.
בסופו של דבר, לא המכשיר שבכיסכם קובע אילו אנשים אתם. צרכן נבון רוכש מה שמתאים לו, ולא בגלל "אופנה" שהמציאו היצרנים, הספקים והמעריצים.