שתף קטע נבחר

 

GTA במערב הפרוע: Red Dead Redemption

המשחק המיתולוגי GTA הפך את רוקסטאר לחברה הכי פורצת-דרך בשטח. ואז היא בחרה לשרוף עשרות מיליוני דולרים על הימור מפתיע: משחק המתרחש במערב הפרוע. כך הפך ‭Red Dead Redemption‬ למשחק הקונסולה הכי טוב של השנה. מתוך "ידיעות אחרונות"

ייתכן שהסיפור הזה יישמע לכם מוכר: יוצר מוכשר, שמאחוריו להיטי ענק, מתעקש להפיק סרט בז'אנר שקצת יצא מהאופנה. הוא חורג מלוחות הזמנים ומהתקציב, וכולם - כולל החברה המפיקה-מפיצה-מממנת שלו - מתחילים לחשב כמה הוא יפסיד, מה יקרה לקריירה שלו ואיך לעזאזל יוצאים מהפיאסקו הזה. ומה קורה בסוף? ההימור מצליח, הסרט הופך להיט היסטרי בקנה מידה עולמי, המבקרים מתפעמים מהרף החדש שקבע היוצר הנועז. בקיצור, הפי אנד.

 

חושבים על אווטאר ועל ג'יימס קמרון? עכשיו תחליפו את המילה "סרט" במילה "משחק‭."‬ במקום הבמאי המזוקן הכניסו חברה קטנה בשם רוקסטאר. במקום חייזרים כחולים בתלת ממד, דמיינו קאובוי מצולק וחמוש בשם ג'ון מרסטון, פושע לשעבר, שנאלץ לרדוף את חברי כנופייתו הישנה.

 

‭Red Dead Redemption‬ היה אמור להיות כישלון. לוחות הזמנים שלו יצאו מכלל שליטה, התקציב שלו תפח בעשרות מיליוני דולרים - והבעלים של רוקסטאר, חברת טייק-טו, התכוננה לרשום הפסד צורב על המשחק. ההערכות בתעשייה דיברו על כך, שהחברה תצטרך למכור ארבעה מיליון עותקים ממנו - מספר דמיוני - רק כדי להחזיר את ההשקעה העצומה. ואז, לפני כחודש, הגיע המשחק לחנויות.

 

ההצלחה הייתה סנסציונית: הביקורות יצאו מגדרן, וכך גם הגיימרים. חמישה מיליון משחקים נחטפו תוך שלושה שבועות בלבד. המשחק לא רק שהחזיר את ההשקעה אלא גם מרוויח ועוד ירוויח. ורוקסטאר הצליחה להשיג עוד יעד קטן: להיפטר, אולי, מהתווית של "החברה שעושה את ‭.(Grand Theft Auto) "GTA‬

 

זה לא שהחברה לא פיתחה משחקים אחרים, אבל עיקר הפרסום של רוקסטאר בא בזכות סדרת ‭,GTA‬ שהגדירה מחדש את המשחק לשחקן יחיד באשר הוא, קונסולה או מחשב. רוקסטאר יצרה עולם אורבני חי ונושם, שאיפשר לשחקן להסתובב בו ולבצע משימות, או לעשות ככל העולה על רוחו. ההצלחה היתה, ועודנה, עצומה. כותרים מהסדרה ממשיכים להימכר היטב עד לרגע זה. אבל ברוקסטאר רצו לגוון.

 

אפשר להגדיר את הבחירה שלהם ב‭Red Dead Redemption-‬ כ‭GTA"‬ פוגש את סרג'יו ליאונה‭."‬ במקום עבריין בעיר גדולה ועכשווית יש לנו כאן פושע מהמערב הפרוע של ‭,1911‬ שחזר למוטב ובנה חיים חדשים. אלא שסוכנים פדרליים חוטפים את אשתו ובנו, ומאלצים אותו להפוך לצייד ראשים. הוא נע בין טקסס למקסיקו, כדי לתפוס ולחסל את שותפיו לשעבר. התוצאה היא מעין נישואים מוצלחים בין מערבון הספגטי לבין סגנון המשחק הפתוח שרוקסטאר שכללה כמעט עד לשלמות. ומדובר בבחירה שהיא כל דבר מלבד מובנת מאליה.

 

להתערב או לא

המערבון הוא ז'אנר שכמעט ולא ייצר עד כה משחקי מחשב או קונסולה. אולי כי המשחקים הללו, והדור שגדל עליהם, נולדו הרבה אחרי שהמערבון עבר את שיאו הקולנועי והחל לגווע. אם תסתכלו מסביב תגלו המוני משחקים המאוכלסים בחייזרים, בחיילים, בחברי כנופיות או בגמדים וטרולים.

 

לא תמצאו אינדיאנים ובוקרים. רוקסטאר החליטה ללכת נגד המגמה, ועוד בכותר מושקע ושאפתני. למה? אולי כדי לבדל את המשחק החדש שלהם, שאמור להיות הפתיח לסדרה חדשה ומצליחה לא פחות מ‭.GTA-‬ ואולי זה קשור למה שאמר אחד ממייסדי החברה, דן האוסר, לניו-יורק טיימס: "מערבונים הם סרטים על מקומות. הם לא נקראים סרטי פושעים, או סרטי בוקרים ואינדיאנים, אלא מערבונים. הם על גיאוגרפיה. ואם יש משהו שהמדיום שלנו יודע לעשות טוב יותר מכל מדיום אחר, זה להציג גיאוגרפיה‭."‬

 

וזה אולי מה שהכי מרשים במה שבנתה כאן רוקסטאר. ‭Dead Redemption Red‬ מציע עולם חי נושם ועצום בגודלו. לא שמשחקים אחרים לא ניסו לעשות את זה קודם. נהוג לכנות משחקים כאלה כ"קופסת חול‭:"‬ כלומר משחקים שמאפשרים לך להסתובב ללא גבולות בעולם המשחק, ולעשות לכאורה כל מה שתרצה. אבל אף משחק לא מתקרב למה שרוקסטאר הצליחו להשיג כאן. ‭Red Dead Redemption‬ מגדיר מחדש את גבולות הז'אנר, ואת חוויית המשחק שלו.

 

מרשים לגלות שהתקציב בוזבז לאו דווקא על גרפיקה נוצצת או על מנוע חדש. למעשה, רוקסטאר משתמשת כאן באותו מנוע משחק ששימש את הכותר האחרון של ‭.GTA‬ הכסף הלך על תוכן, לא על אפקטים. עולם המשחק מזמין אתכם להתעלם מהעלילה ומהמשימות המרכזיות שלה - ויש כאן עלילה כתובה היטב, עשירה ומעניינת - ופשוט לצאת לרכוב.

 

המרחבים שבנתה החברה עצומים: אפשר לרכוב שעות, בין מדבריות ליערות, בין עיירות לחוות, בין מדינות אפילו. אתם יכולים לצוד, להשכיר את שירותיכם לעבודות חווה שונות, לשחק פוקר או בלאק-ג'ק בברים, או להפוך לצייד ראשים וללכוד פושעים שפרס הוכרז על ראשיהם: פשוט גשו למשרד השריף או תחנת הרכבת וחפשו מודעות של עבריינים נמלטים.

 

חיות פרא, אקדוחנים שירצו לבדוק אם אתם מהירים מהם, נשים במצוקה, מורדים וכוחות צבא, כנופיות, נוכלים וחוואים - כולם מחכים לכם במערב הפרוע הדיגיטלי.

 

העולם מסביב מתנהל גם בלעדיכם: העיירות מלאות בני-אדם שמנהלים את חייהם. אתם יכולים לבחור אם להתערב או לא: האם לדהור לתוך חבורת חמומי-המוח שמנהלת קרב יריות לחיים ולמוות? ואם כן, לטובת מי להתערב? ומה לגבי הברנש התמים למראה, שמבקש את עזרתכם? האם הוא באמת אזרח מפוחד או שמא רק מחכה לרגע שיוכל לשדוד אתכם?

 

לכל פעולה יש מחיר. אם תבצעו פשע, החוק ירדוף אתכם. אם יוכרז פרס על ראשכם, קחו בחשבון שמעבר לפינת הסמטה מחכה מישהו עם רובה שלוף שישמח להסגיר אתכם. המוניטין שלכם יושפע גם הוא בהתאם למעשיכם ויקבע אם אנשים יתרחקו מכם או יפנו אליכם לעזרה, ואפילו אם מחירי הציוד בחנויות יהיו גבוהים או נמוכים. רוקסטאר מציעה משהו שמנסה להיות יותר ממשחק. ‭Red Dead Redemption‬ מכניס אתכם לעולם אמיתי ככל האפשר, ומעוניין להשאיר אתכם שם.

 

חוד החנית

וכאן המקום להזהיר: המשחק פשוט ממכר. בניגוד למשחקים אחרים שמייצרים אשליה של מרחבים ובחירה חופשית, ולמעשה מובילים אתכם במסלול ליניארי ותחום, ‭Redemption Red Dead‬ באמת מאפשר לכם לגלות מה נמצא בנקיק הבא, או בבניין המוזר ההוא בקצה העיר. הוא גורם לכם לרצות להתרחק מהמשימות הראשיות, אלה שיקרבו את העלילה לקיצה, ופשוט לחקור את העולם האדיר שנפרש לפניכם.

 

וזו אולי ההבטחה הגדולה ביותר של משחקי המחשב והווידאו – לספק לנו את הבריחה המושלמת לעולם חלופי. משחקי המחשב רבי המשתתפים ממלאים את ההבטחה הזו במובן מסוים, אבל מכריחים אתכם לעשות זאת בתיאום עם שאר השחקנים, כשאתם למעשה תלויים בהם: לא יבואו, לא יהיה מעניין. המשחק הקלאסי לשחקן יחיד לא הצליח להעביר עד היום חוויה בלתי מוגבלת של מקום חדש ואחר באמת. השחקן הרגיש תמיד מוגבל, נע במסלול שקבע לו המתכנת, עם גבולות מלאכותיים ובלתי נראים.

 

‭Red Dead Redemption‬ הוא הסנונית הראשונה האמיתית, שמבשרת כי יש אפשרות אחרת. הגבולות של העולם הם הגבולות הפיזיים ה"אמיתיים" שלו - נהרות, הרים קשים לטיפוס ועוד. כל השאר, כמעט, בידיים שלכם. רק לעלות על הסוס ולהחליט לאן לרכוב ובמי לירות.

 

נכון להיום ‭Red Dead Redemption‬ נראה כמו חוד החנית של משחקי המחשב והקונסולה. הוא מצליח להציג כיסוי להמחאה שכלכך הרבה משחקים לפניו לא הצליחו לפרוע: להציע מעבר לעולם אלטרנטיבי שלם, מרתק ומקיף.

 

רוקסאטר מזמינה אתכם לבדוק את הגבולות, ולוודא שלא מדובר באשליה, אלא בעולם וירטואלי של ממש. המערב הפרוע נוסח קלינט איסטווד, על המסך בסלון שלכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים