שתף קטע נבחר
 

מי יציל את מטרופולין תל-אביב?

600 אלף כלי רכב פרטיים נכנסים מדי יום לתל-אביב, ומספרם רק הולך וגדל משנה לשנה. אם לא יחול שינוי מיידי ודרמטי, קריסת תשתית התחבורה בכל איזור המרכז היא רק עניין של זמן. אריק טפיירו, רכז התחבורה בחברה להגנת הטבע, מסביר

מטרופולין תל-אביב הוא המנוע הכלכלי של ישראל. מתגוררים בו כמעט מחצית מתושבי המדינה - יותר משלושה מיליון בני-אדם. מדי יום נכנסים לתל-אביב כ-600 אלף כלי רכב פרטיים, ויותר מ-900 אלף נוסעים באוטובוסים. נתון מרשים, אולם רק לפני כשני עשורים מספר הנוסעים באוטובוסים היה גבוה הרבה יותר. אם פעם כ-40% מהציבור השתמשו בתחבורה הציבורית במטרופולין ו-60% השתמשו ברכב פרטי, הרי שהיום יחס זה עומד על 20% משתמשים בתחבורה ציבורית לעומת 80% משתמשים ברכב פרטי.

 

 

נתונים אלה מקבלים משמעות מעשית מדי יום - די להביט בכבישים העמוסים לעייפה בכניסות לעיר ולמטרופולין, כדי להבין כי תשתית התחבורה הקיימת קורסת. רמת השירות של התחבורה הציבורית בישראל נמוכה, ושביעות רצון המשתמשים יורדת. התוצאה: הציבור מצביע ברגליים, ומתמכר לשימוש בכלי הרכב הפרטיים. אם תימשך המגמה, התחבורה הפרטית תהיה האמצעי הכמעט-בלעדי לנסיעה במטרופולין - מה שכמובן רק יחריף את הגודש בכבישים.


"נדרש שינוי דרמטי במערכת התחבורה הציבורית" (צילום: שאול גולן)

 

על מנת לשנות את המגמה ולהגדיל את מספר המשתמשים, נדרש שינוי דרמטי במערכת התחבורה הציבורית של מדינת ישראל ומטרופולין תל-אביב בפרט. מיזם הארגון מחדש של התחבורה הציבורית בתל-אביב, שאמור לצאת לדרך באוגוסט הקרוב - ובמסגרתו יפרסו מחדש קווי האוטובוס בעיר - הוא מן המשימות הראשונות במעלה בחשיבותן ובדחיפותן. ניהול נכון של התהליך יוכל לסייע בקידום מטרות סביבתיות וחברתיות, שישפרו את איכות חיי התושבים.

 

תועלותיו הסביבתיות של המיזם יהיו, בין היתר, הפחתת חשיפת התושבים לרעש וזיהום אוויר, באמצעות פריסה מחדש של הקווים והחלפת חלק מהאוטובוסים. עם זאת, ראוי לזכור כי קהל היעד של התכנית הוא הציבור הרחב - גם משתמשי התחבורה הציבורית, אך גם מי שבוחרים כיום להשתמש ברכב פרטי.

 

על-מנת שהתהליך ישיג את מטרותיו, לא די ביידוע הציבור באשר לצעדים הצפויים. צריך לשתף את הציבור לאחר כל שלב בתהליך, על-מנת להפיק לקחים, לשפר את התכנית ולהתאימה לצרכי הנוסעים. יש לדאוג כי במסגרת התכנית תינתן התייחסות מרבית לקבלת משוב מהציבור, וזאת כחלק מיצירת מערכת אוטובוסים שמטרתה - שירות טוב יותר למשתמשי התחבורה הציבורית. כחלק מכך יש להקים ועדה ציבורית, שתלווה את יישום התכנית ותטמיע את המשוב שיתקבל מציבור הנוסעים.

 

יישום הפעימה הראשונה של התהליך הוא צעד מבורך, אולם יש לזכור כי מדובר בנקודת פתיחה בלבד, לקראת הסדרה כוללת של התחבורה הציבורית, שחייבת לכלול את הצעדים הבאים:

 

  • שיפור בזמני הנסיעה של התחבורה הציבורית, באמצעות מתן עדיפות בכבישים.
  • הקמת מרכז מידע משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית.
  • הטמעת כרטיס משותף לכל המפעילים.
  • הגדלת מספר נתיבי התחבורה הציבורית, והגברת האכיפה נגד נהגים הנוסעים בהם בניגוד לחוק.

 

אם לא ייושמו צעדים אלה, הציבור ימשיך להדיר את רגליו מהתחבורה הציבורית. אסור להסתפק בסיסמאות נדושות - זה הזמן לפעול לקידום התכנית ולשיפור השירות בתחבורה הציבורית. כל חלופה אחרת משמעותה עוד רכבים פרטיים, עוד כבישים, עוד רעש וזיהום אוויר, ועוד חניונים על חשבון המרחב הציבורי. הגיע הזמן לשינוי.

 

הכותב הוא רכז תחבורה בחברה להגנת הטבע

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שיפור השירות - צעד הכרחי
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים