מתדלקי סונול משביתים את תחנות הדלק
הכניסה לחלק תחנות הדלק של סונול נחסמה, ונהגים אינם יכולים לתדלק גם בשירות עצמי. העובדים טוענים כי למרות שההנהלה הסכימה להקמת ועד בחברת הדלק, היא ממשיכה לבצע פעולות בלי להתייעץ אתו, כולל פיטורים וחלוקת בונוסים. ההנהלה: "אין פיטורים. העובדים מפרים הסכם בשביל תוספות שכר"
רוצים לתדלק? תדלקו בתחנות של פז, דור-אלון ודלק, כיוון שהכניסה למרבית תחנות הדלק של סונול נחסמה ולא ניתן לתדלק בה. מתדלקי סונול הפתיעו הבוקר (ד') את הנהלת החברה ופתחו בשביתה. עם זאת, היקף השביתה אינו ברור, כיוון שיש תחנות שבהן העובדים לא הצטרפו לשביתה ויש תחנות המופעלות על ידי המנהלים. בהסתדרות טוענים כי השביתה כוללת כ-160 מתוך 200 תחנות הדלק של החברה, ואילו בהנהלה טוענים כי מדובר בכ-30 תחנות בלבד.
הכניסה לתחנות המושבתות נחסמה הבוקר על ידי שלטי "כאן שביתה" והנהגים אינם יכולים לתדלק גם בעמדות שירות עצמי. גם חנויות הנוחות הצמודות לתחנות הדלק סגורות.
השביתה כבר הובילה הבוקר לעימותים, על סף אלימות, בין מתדלקים למנהלים בחברה. מתדלקים טוענים כי מנהלי מרחבים בחברה הגיעו למספר תחנות דלק - בירושלים, באר שבע, בני ברק, צומת נחלים וצומת כנות - מלווים במאבטחים, וניסו להפעיל אותה בעצמם במקום העובדים, והעובדים נאבקו בהם כדי למנוע את כניסתם.
יו"ר הוועד, שמעון שטרית, אמר: "לא ניתן לשבור את השביתה. אני קורא לעובדים להמשיך לשבות". נראה, כי המנהלים הצליחו להשתלט על חלק מהתחנות באזור המרכז ולהפעיל אותן.
עם זאת, ההחלטה אם להשבית את התחנה או לא היא החלטה עצמאית של הוועדים המקומיים בתחנות, וחלק מהוועדים, בעיקר בצפון ובדרום, החליטו שלא לשבות. גם כ-20 תחנות דלק שהחברה מפעילה באמצעות זכיינים פועלות כרגיל.
התחנה בגלילות מושבתת, הבוקר (צילום: ירון ברנר)
עובדי ספרינט מוטורס - חברה בת של סונול המפעילה את התחנות שלה - הקימו ועד עובדים לפני כשנה, בדרישה להפסיק את מדיניות ה"דלת המסתובבת" של החברה. לדברי העובדים מדיניות זו כללה פיטורים מחזוריים של עובדים עם ותק של כשנה בחברה.
בשלב הראשון ניסתה הנהלת החברה לפטר את מייסדי הוועד, בטענה שמדובר במנהלי תחנות שמעלו באמון החברה. לפני כמה חודשים הכירה ההנהלה בוועד וחתמה עמו על הסכם קיבוצי, שכלל איסור על פיטורים מחזוריים.
אלא שמאז, טוענים בהסתדרות, ממשיך המנכ"ל, תמיר פוליקר, להתנהל "כאילו אין בחברה ועד". בוועד טוענים כי ההנהלה העבירה כ-40 תחנות לשירות עצמי, תוך פיטורי עובדים והכבדת נטל העבודה על העובדים הקיימים, בלא להתייעץ עם הוועד כפי שנדרש בחברה מאוגדת.
עוד טוענים בהסתדרות כי ההנהלה חילקה בונוס לכל העובדים של החברה האם - עובדי מינהלה ותובלה - ואילו עובדי ספרינג מוטורס בתחנות לא קיבלו בונוס. עובדים בתחנות טוענים כי נאמר להם "יש לכם ועד, שהוא ידאג לכם".
גורם המקורב להנהלה מדווח כי בניגוד לנתוני ההסתדרות, חלק ניכר מתחנות הדלק של החברה פועלות כרגיל.
המנכ"ל פוליקר, מסר ל-ynet, כי אין שום פיטורים בסונול. לדבריו, העברת התחנות לשירות עצמי נעשתה בלא שפוטר אף עובד אחד. "הוועד מייצר פרובוקציות כדי לסחוט מאיתנו תוספות שונות שהוא מצפה להן, כמו בונוס, קרן השתלמות, ועוד. זאת, למרות שסיכמנו שעד לחתימת ההסכם הקיבוצי הסופי לא יינתנו לעובדים הטבות כספיות. יו"ר הוועד אמר לי בעצמו: 'אני יודע שאין לי זכות לדרוש את זה, אבל אני אשיג את זה בכל זאת'".