מסתמן: ב-2011 תחויבו בהתקנת חיישני חניה
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק, לפיה החל ב-2011 יחויב כל כלי רכב חדש בהתקנת מערכת חיישנים, המתריעה מפני קירבה מסוכנת לעצמים בעת נסיעה לאחור. עלות המערכת: כמה מאות שקלים
מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית, הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, לפיה החל ב-2011 יחויב כל כלי רכב חדש בהתקנת "חיישני חניה" - מערכת חיישנים המודדת בעת נסיעה לאחור את המרחק בין הרכב ועצמים סביבו. בתחילת השבוע תמכה ועדת השרים לענייני חקיקה בקידום הצעת החוק, הזוכה לתמיכה גם מצד משרד התחבורה.
לדברי ח"כ מקלב, מטרת הצעת החוק היא לצמצם את מספר התאונות שבהן נפגעים בני אדם - ובמיוחד ילדים - בעת נסיעת מכוניות לאחור. "הצעת החוק ודאי תגביר את הבטיחות לילדים", אמר מקלב לחברי הכנסת, וציין כי הצעת החוק נועדה גם לצמצם את מספר התאונות שבהן נגרם נזק לרכוש בלבד. יש לציין כי עלות המערכת היא כמה מאות שקלים, ובאיגוד יבואני הרכב מציינים כי לא ידוע על מחקרים שהוכיחו את יעילותה במניעת תאונות.
זהירות מאחור (צילום אילוסטרציה: דן לוין)
"תאונות רבות בין כלי רכב"
על-פי הצעת החוק, ההגדרה של המערכת המוצעת היא "מערכת אלקטרונית המודדת את המרחק בין הרכב ועצמים סביבו בעת נסיעה לאחור, ומדווחת לנהג באמצעות התראה חזותית או קולית על המרחק מעצמים אלה". יש לציין כי מערכות מעין אלה מותקנות כיום בכלי רכב רבים - אם כחלק מהאבזור הסטנדרטי, המותקן על-ידי יצרניות הרכב, ואם כאביזר המתווסף לכלי הרכב בהתקנה מקומית.בדברי ההסבר של הצעת החוק, כותבים חברי הכנסת מקלב וגפני כי "תאונות רבות בין כלי רכב, בין כלי רכב לעצמים אחרים, ובין כלי רכב לבני אדם, נגרמות בעת נסיעה לאחור, עקב טווח ראייה מוגבל מאוד של הנוהג ברכב. כתוצאה מתאונות אלה נגרמות אין ספור פגיעות ברכוש ובנפש, שאת מרביתן ניתן למנוע באמצעות התקנת מערכת החיישנים".
האפקטיביות של המערכת תיבחן
שר התחבורה, ישראל כץ, הביע תמיכה בהצעת החוק של מקלב וגפני. "מטרת ההצעה - צמצום מקרי התאונות בין כלי רכב ובני אדם", הסביר כץ לחברי הכנסת. עם זאת, השר הבהיר כי במהלך קידום הצעת החוק, והכנתה לקריאות נוספות במליאה, "ייבחנו היבטים שונים של זמינות (המערכת) והאפקטיביות של המכשירים האלה... (על-מנת) לוודא שלא מטילים על הציבור גזירה שלא ניתן לעמוד בה".
באיגוד יבואני הרכב אומרים היום ל-ynet כי אין כיום מדינה בעולם המחייבת התקנת "חיישני חניה". מנכ"ל האיגוד, יהודה רודד, מציין כי למיטב ידיעת חברי האיגוד, אין כיום תקינה בינלאומית למערכות מסוג זה, וגם אין כל מחקר מדעי המוכיח את יעילותן.
ח"כ אורי מקלב, מיוזמי החוק