התחרות בתחבורה הציבורית תימשך
ביום ראשון הקרוב ייחתם הסכם בין אגד והממשלה, לפיו 17% מקווי החברה יועברו לידי חברות אוטובוסים חדשות. שר האוצר: "שיפור התחרותיות ורמת השירות של התחבורה הציבורית והרחבתה הם יעד מדיניות מובהק"
פחות קווים, שיפור בשירות? במסגרת הסכם שצפוי להיחתם ביום ראשון הקרוב בין משרדי האוצר והתחבורה וחברת אגד, נקבע כי 17% מקווי החברה יועברו לידי מפעילים חדשים בחמש השנים הבאות. בנוסף, ההסכם קובע כי פעילות אגד ברחבי הארץ תחולק ל"אשכולות" קווים - כפי שנהוג מאז שנת 2000 בקווים המופעלים על-ידי חברות חדשות - ורמת השירות בכל אשכול תבוקר באופן שוטף על-ידי משרד התחבורה.
במשרדי האוצר והתחבורה מבהירים היום (ד') כי בכוונתם לפקח באופן הדוק על רמת השירות שמעניקה אגד לנוסעיה: "אי-עמידה בסטנדרטים הנדרשים של דיוק ואמינות עשויה לגרור חיוב של אגד בקנסות גבוהים, וכן הוצאת נתחים נוספים של פעילותה לתחרות". יש לציין כי על-פי הסכם שנחתם ב-2009 עם חברת דן, גובה הסובסידיה התפעולית שמקבלת החברה מדי שנה נקבע - לפחות בחלקו - בהתאם לרמת השירות.
"אגד לוקח על עצמו עמידה ביעדים בתחומי השירות" (צילום: צבי וינשטוק)
יו"ר חברת אגד, גדעון מזרחי, מברך היום על ההסכם, ואומר כי "במסגרת ההסכם יוצאו 17% מקווי אגד לתחרות, ומתוכם הוסכם כי 3% יופעלו על ידי חברת הבת, אגד תעבורה. אגד לוקח על עצמו, במסגרת ההסכם, עמידה ביעדים מדידים בתחומי השירות, מתוך אמונה מלאה ביכולתו לעמוד במדדים אלה".
"מטרה חברתית ראשונה במעלה"
הוצאת הקווים מידי אגד היא חלק מהליך התחרות בענף האוטובוסים, שהחל לפני כעשר שנים. בשנות ה-2000 הועברו מאות קווי אוטובוס ברחבי הארץ לידי מפעילים חדשים: עד 2009 הסתיימה העברת כ-27% מקווי אגד וכ-25% מקווי דן למפעילים חדשים. יש לציין כי מלבד ההסכם החדש עם אגד, צפויים משרדי האוצר והתחבורה להעביר בשנים הקרובות עוד כ-10% מקווי דן לידי מפעילים חדשים.
לקראת החתימה על ההסכם ביום ראשון, אומר היום שר האוצר, יובל שטייניץ, כי "שיפור התחרותיות ורמת השירות של התחבורה הציבורית והרחבתה הם יעד מדיניות מובהק של משרד האוצר. זוהי מטרה חברתית ראשונה במעלה שתשפר את רמת החיים של כל שכבות האוכלוסייה, תייעל את זמינות השירות ואף תוזיל מחירים". על-פי נתוני משרד התחבורה, בקווים שהוצאו מידי אגד ודן בעשור הקודם, נרשמה הוזלה ממוצעת של כ-25% בתעריפי הנסיעה.
לצד הוצאת הקווים, ההסכם עם המדינה מעניק לאגד גם כמה תנאים משופרים: "לפי נוסחת ההתחשבנות מההסכם מ-2005, הגידול בהכנסות עקב עלייה במספר הנוסעים הועבר ברובו המכריע לממשלה", אומרים היום באגד. "ההסכם החדש קובע נוסחה חדשה, המותירה את פירות הגידול בידי אגד". באגד גם מציינים כי "ההסכם קובע מנגנון להתחשבנות ולפיצוי בגין פגיעה אפשרית עקב הפעלתן של המטרונית בחיפה והרכבת הקלה בירושלים". ההסכם גם קובע כי כספים שקוזזו ב-2009, בהתאם להסכם הקודם, יוחזרו לאגד.
"אגד חרגה במידה ניכרת"
ראוי להזכיר בדו"ח מבקר המדינה מ-2009, נמצאו ליקויים רבים בתפקודה של אגד: "אגד חרגה במידה רבה בתחומים הבאים - אי-ביצוע נסיעות ואי-עמידה בלוח זמנים, מפגעים וניקיון לקוי בתחנות מוצא, דיווח חסר למשרד התחבורה, ביצוע נסיעות בניגוד לתכנון, דיווח לקוי על מצב אוטובוסים, שילוט לקוי בתחנות, (ו)חוסר מידע לציבור".
בדו"ח גם נמתחה ביקורת חריפה נגד משרד התחבורה, שלא ביצע בקרה בהיקף ראוי לפעילותה של אגד: "נמצא כי בהסכם הבקרה לא נקבעה בקרה על אגד... בנובמבר 2005 הוחל בבקרה מדגמית על חלק מקווי אגד... (ב)היקף נמוך בהרבה מזה של מפעילים חדשים, ואינה מייצגת את כלל הפעילות של אגד".