שתף קטע נבחר

 

עסק כלכלי

הסלבריטאים נותנים טיפים ומתראיינים על מוצרים שהם מקדמים, ערוץ 10 מספק את הבמה - אולפן "לילה כלכלי". ברשות השנייה כבר חוקרים חשד לפרסומת אסורה, ומנגד טוענים בערוץ: "התכנים עיתונאיים בלבד"

זה התחיל מהרמת גבה והפך לפנינה היומית-לילית של ערוץ 10. "לילה כלכלי", הלייט-נייט הפיננסית של הערוץ, המשודרת מדי לילה אחרי "היום שהיה", החייתה את שעות השידור המאוחרות של הערוץ וזוכה עד היום לנתוני צפייה נאים.


 

גילת אנקורי נותנת טיפים לאירוח ב"לילה כלכלי" (צילומים: ערוץ 10)

 

אבל משהו בתוכנית, שכבר נמצאת על המסך כמעט שנה וחצי, כנראה השתבש בדרך. למישהו נפתחו העיניים, ובחודשים האחרונים, ניתן לראות יותר ויותר אייטמים בתוכנית שמזכירים יותר פרסומת של ג. יפית או משדרים בערוץ הקניות. את הראיונות האקטואלים-כלכליים ואת כתבות השטח "מוציאות העיניים" אך חביבות של אביב פרנקל, מחליפים כעת מפעם לפעם ראיונות עם סלבס שמדגמנים מוצר כזה או אחר.

 

קפה, רהיטים, מגדלים וחומוס

מצפייה אקראית בתוכנית, הבחנו לאחרונה בראיון עם חנה לסלאו, שבאה כדי לספר על התכשיטים שעיצבה לחברת "רויאלטי". מבירור קצר שערכנו עלה שמדובר בפרויקט התנדבותי, מה שלא מנע איזכור למותג התכשיטים בשידור, אבל מילא.


סקעת בשידור. היתה גם הדמיה של המגדלים

 

בסוף מאי הגיעה גילת אנקורי לתוכנית כדי לספר למנחה שרון גל על תפקידה החדש כיועצת אירוח ביתי. "היא לא רק תנסה למכור לכם סלון, היא גם תסביר איך לארח בו", הבטיח המנחה בפתח הראיון. על המסך הופיע מיד שמה של חברת "ניקולטי" אותה הגיעה אנקורי לקדם, ואם לא די בכך היא עצמה הזכירה מספר פעמים את שם החברה בשידור.

 

גברי בנאי התראיין לאותה תוכנית, על תקן הפרזנטור של מותג "חומוס אחלה". בנוסף לתמונות מסט הצילומים שזכו לכיתוב על המסך "צילומי הפרסומת לחומוס" בתוספת שם המותג, בפתיח האייטם הזכיר שרון גל את שמו של המותג, שחזר גם תוך כדי הראיון עם בנאי כמה פעמים - כולל החברה המייצרת. בנוסף, הכיתוב על המסך שעלה לפרקים במשך הראיון, עשה שימוש בשמו של המותג.

 

במקרה אחר ראיין גל את אחד מבעליה של "ארומה", לאחר שהרשת ערכה תחרות ברמנים גדולה.

במהלך הראיון, לצד איזכורים של הבעלים לשמה של הרשת, נראו על המסך קטעי וידאו - מעין "השלמות" בהן שודרו קטעי וידאו מסניפי בתי הקפה של הרשת מרחבי הארץ. גם הברמנים עצמם שהתראיינו, היו לבושים בחולצות ממותגות והראיון עצמו הגיע, בנוסף לעניינים הקשורים לתחרות עצמה - גם לדיון במצבה של הרשת לאחר 15 שנה של פעילות.

 

חלק מהאייטמים, יש לציין, "נעטפו" בניתוח של פרשני התוכנית את הראיונות של גל, ובכך המשיך הדיון באייטמים גם מעבר לשיחה עצמה עם הסלבריטאי התורן, כאשר הכל נערך באולפני חדשות 10 בגבעתיים, אותם אולפנים המשרתים את כל מהדורות הערוץ. עם זאת, באף אחת מהפעמים לא צויין כי מדובר באייטם שעשוי לקדם מותג אחד בלבד.

 

לאחרונה הפציעו ב"לילה כלכלי" גם האסטרולוג ירון ליבנה, שניתח את מזלותיהם של אנשי הכלכלה הבכירים (כמו גם של אנשי התוכנית) ואחז לאורך הראיון כולו בספר החדש שכתב, וגם הראל סקעת שדיבר על הדירה שרכש במגדל הצעירים בתל אביב - על רקע צילומי הדמיה שלהם - וסיפר בשבחי הפרויקט הנדל"ני המוצלח.

 

"זה חמור במיוחד בתוכנית כלכלית"

"אף שקל לא עבר בין החברות לבין הערוץ", טען באוזנינו גורם בכיר בערוץ. "העניין עלה לדיון כמה פעמים במשרדי הערוץ, אבל לאחר שהובהר שלא מדובר בתוכן שיווקי ממומן, הוחלט להמשיך ולעשות את זה. עם זאת, בשיחות פנימיות בהחלט היו בין בכירי הערוץ כמה שהרימו גבה והביעו תמיהה לאור נוכחותם של האייטמים האלה בתוכנית".


גל ב"לילה כלכלי". "הצופה מצפה לקבל משהו טהור"

 

גם גורמים בתחום התקשורת מחוץ לערוץ 10, מתחו באוזנינו ביקורת חריפה על התנהלותה של "לילה כלכלי": "גם אם לא מוכרים שם תוכן שיווקי, יש עניין של מראית עין. חמור במיוחד הדבר, כשמדובר בתוכנית כלכלית. יושב צופה הדיוט, שמצפה לקבל משהו טהור, ואין לו מושג שהמומחה אינו אובייקטיבי אלא יש לו אינטרס כזה או אחר. יש פה טעם לפגם".

 

"ברור שכשאתה עושה אייטם, אתה מזכיר את המוצר. זה ידוע, וגם הצופה צריך לדעת באיזה מוצר מדובר", הוסיף ואמר אותו גורם. "אבל יש הבדל גדול בין להזכיר פעם אחת את שם המוצר, לבין להגיד מספר בולט של פעמים סלטי 'אחלה' כאשר בשידור נראה שולחן עמוס בסלטים של החברה".

 

"כללי המשחק בעיתונות הם ידועים", אמר מנגד ל-ynet גורם תקשורתי שדווקא יצא להגנת הערוץ. "היחצ"ן נותן לך לראיין אישיות מפורסמת רק כשהוא רוצה לקדם משהו. החוכמה היא לנצל את זה כדי להביא ערך מוסף עיתונאי. לדעתי, 'לילה כלכלי' עומדת במבחן הזה בכבוד, הרבה יותר מרוב העיתונים הכלכליים שמעתיקים הודעות לתקשורת מהיחצנים".

 

הרשות השנייה: "הפרות-לכאורה נוספות נמצאות בטיפול"

גורם המקורב לרשות השנייה סיפר היום (א') ל-ynet כי במהלך השנה האחרונה נבדקו מספר הפרות של חשיפה פרסומית אסורה ופרסומת אגב אסורה ב"לילה כלכלי".

 

מדובר בחשיפה של החנות "העולם הדיגיטלי" על ידי דני רופ, חשיפה של יועץ ההשקעות מאיר ברק, שטען בפרסום בעיתון "גלובס" שהוא משלם בגין השתתפותו בתוכנית וחשיפה מוגזמת לפרויקט רכישת הנדל"ן "אור סיטי נדל"ן" - הן בשל החשיפה של ענבל אור, מנהלת קבוצת הרכישה, והן זו של הראל סקעת שדיבר על דירה שרכש בפרויקט.


רופ. פרסומת אגב אסורה? (צילום: אבי ולדמן)

 

בנוסף, ל-ynet נודע כי הרשות בודקת בימים אלה את נושא חשיפת סלטי "אחלה" בתוכנית, ובאופן כללי יותר - את הגדרתה של "לילה כלכלי" כתוכנית מז'אנר התעודה, הז'אנר בו היא מוכרת נכון להיום בלוח שידורי ערוץ 10 על ידי הרשות.

 

מהנהלת הרשות השנייה נמסר: "הרשות מקפידה על הפרדה בין תוכן לפרסום, בהתאם לחוק ולכללים.

הפרות בעניין זה מטופלות בחומרה על פי דין. כנגד התוכנית 'לילה כלכלי' ננקטו צעדים חריפים, כגון נטילת זמן פרסום ודרישה להפרדה מוחלטת בין תוכן לפרסום. כמו כן, ישנן הפרות-לכאורה נוספות בתוכנית הנמצאות בטיפול בימים אלה ונבחנת מחדש ההכרה שהזכיין מבקש לז'אנר רלוונטי".

 

מערוץ 10 נמסר: "איכותה וערכה של התוכנית 'לילה כלכלי' אינם מוטלים בספק. התוכנית נתונה לעריכה קפדנית ומקצועית ותכניה נבחנים ונבחרים על פי אמות מידה עיתונאיות בלבד. בתוכנית אין שום הפרה של אף לא אחד מכללי הרשות השנייה, כפי שבוודאי תיווכח הרשות השנייה באם תבחן את הנושא".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גל. אולפן החדשות הפך לבמת פרזנטורים
צילום: ערוץ 10
הדמיית המגדלים מתוך "לילה כלכלי"
צילום: ערוץ 10
לאתר ההטבות
מומלצים