הממשלה תצביע על יישום תוכנית השבת המוחות
אם לא יחולו שינויים בדרך, יתחיל יישום הפרויקט להשבת האקדמאים הישראלים ארצה כבר בחודשים הקרובים, כך שיפעל באוניברסיטאות כבר בשנה הבאה. העלות: מיליארד וחצי שקלים
התוכנית הלאומית לבלימת "בריחת המוחות" האקדמיים יוצאת לדרך. הממשלה תצביע היום (א') על פרטי הפרויקט, שיישומו צפוי להתחיל כבר בחודשים הקרובים והקמתו תימשך לאורך חמש השנים הקרובות. "תחומי המצוינות" הראשונים שייזכו לשדרוג משמעותי באקדמיה בישראל, על-פי התוכנית, הם מדעי הסביבה, מדעי המחשב, המדעים המדויקים ומדעי החיים.
עלות הפרויקט כולו עומדת על מיליארד וחצי שקלים, ולפיה יוקמו כל אותם מרכזי מצוינות כבר בשנת הלימודים האקדמית הבאה, בניסיון למשוך אליהם אקדמאים יורדים שבשל כך יוכלו לשוב ארצה.
על-פי ההערכות במועצה להשכלה גבוהה, עשוי הפרויקט להשיב ארצה חלק ניכר מאותם 2,000 מדענים וחוקרים ישראלים השוהים בעיקר בארצות-הברית, ומסווגים כלב-לבה של אוכלוסיית ה"מוחות הבוחרים". עם הגעת יישום התוכנית ליישורת האחרונה, אמורים לקום במוסדות האקדמים בישראל כ-30 מרכזי מצוינות, בהם יעסקו במחקר בנושאים מעמיקים ופורצי דרך, כשעלותו של כל אחד מהם עומדת על 45 מיליון שקלים.
"התוכנית מבטאת ציונות ומצוינות שיחזקו את המחקר המדעי בישראל, ותחזק את מעמדנו בעולם", אמר סער. "השחיקה בתקציבי ההשכלה הגבוהה בעשור האחרון האיצה את בריחת המוחות בישראל. התקופה הקרובה היא מכרעת לעתיד ההשכלה הגבוהה ומחייבת תוספות תקציביות, שצריכות לבוא לידי ביטוי כבר בתקציב השנתיים הבאות".
יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב, פרופ' מנואל טרכטנברג, הוסיף כי "הקמת מרכזי מצוינות מחקרית תוביל לקיבוצם של חוקרים ישראליים מצטיינים מישראל ומחו"ל במסגרת מוסדית אחת שתוביל להשבת המוחות ועידוד שיתופי פעולה בין המוסדות בישראל. בשלב הבא יתקיים תהליך תחרותי להקמת המרכזים, כשבעוד כשבוע יפורסם קול קורא המפרט את תנאי הקמת המרכז ובהמשך, תבחן ועדה מקצועית בינלאומית את ההצעות השונות על פי קריטריונים מוגדרים".
כמו באמריקה
בחודשים האחרונים הביעו במכללות תרעומת על כך שהתוכנית תופעל רק באוניברסיטאות. במסגרת הפרויקט, תשונה גם שיטת הלמידה, כך שתתאם את זו המקובלת בארצות-הברית. היעדר השיטה הזו היא אחד הגורמים העיקריים לבריחת מדענים מוכשרים מישראל.
במסגרת התוכנית יוקמו בתי ספר בינלאומיים לתארים מתקדמים, ותבוצע מהפכה של ממש בלימודי התואר: לא יהיה עוד תואר שני מחקרי ותואר שני לא-מחקרי (בלי תזה) כנהוג היום, אלא לימודים לתואר שני לא-מחקרי, ולימודים נפרדים מובנים לתואר דוקטור. בלימודים הנפרדים לדוקטורט ייכלל התואר השני עם התזה. המסלול לדוקטורט יהיה חלק מתוכנית הוראה בינלאומית למתקדמים.