כמה פעמים יכול צג דיגיטלי להתקלקל?
לקוחה מסורה של סקודה, שרכשה פאביה בפעם הרביעית, לא תיארה לעצמה שתיאלץ לבקר במוסך לעתים כה קרובות. "במצב הזה חייבת החברה לבטל את העיסקה ולהחזיר לי את כספי", היא כותבת. תגובת היבואנית, צ'מפיון מוטורס: "החברה פעלה למציאת הפתרון המיטבי - כולל הזמנת חלק משופר מחו"ל, לאחר התייעצות עם היצרן"
ע' אוהבת סקודות. במיוחד היא מאוהבת בפאביה הקטנה. היו לה שלוש מכוניות כאלה בעבר, ומכולן היתה מרוצה. בנובמבר 2009, רכשה את הפאביה הרביעית שלה. אבל כשלוש שעות בלבד לאחר שאספה את המכונית החדשה, הצג הדיגיטלי בלוח המחוונים - הפסיק לעבוד. על מד האוץ נרשמו 86 ק"מ בלבד.
ע' מיהרה למוסך המרכזי. לדבריה, מלבד הבעיה בלוח המחוונים, גם נשמעו נקישות בתחתית הרכב ומקומות נוספים. במוסך החליפו את לוח המחוונים בפאביה החדשה, חיזקו ברגים, ושימנו את הגומי באחד החלונות. אלא שיום אחד לאחר מכן נאלצה ע' לחזור אל המוסך. הסיבה: ההגה "מושך" שמאלה.
במוסך קיבלו את הלקוחה המתמידה במאור פנים, וביצעו כיוון פרונט. שמחה וטובת לב יצאה ע' את שערי המוסך, אבל אז גילתה שפעולת המגבים רועשת - והם אינם עושים את מלאכתם כראוי. גם הפעם היא זכתה ליחס טוב במוסך: המגבים הוחלפו בחדשים.
אחרי פחות מ-700 ק"מ, שוב הגיעו ע' והפאביה למוסך, והפעם - בתלונה שכפתורי הקודנית שהורכבה בעת רכישת הרכב "נתפסים". כשמד האוץ הראה 3,621 ק"מ היא שוב ביקרה במוסך, ושוב התלוננה על משיכה של ההגה שמאלה. ושוב, במוסך "מירכזו" את ההגה וע' אפילו קיבלה פיצוי - ספויילר.
בפברואר 2010, עם כ-5,000 ק"מ, שוב הפסיק הצג הדיגיטלי לעבוד. באותה הזדמנות התלוננה ע' גם על רעשים מהדלת האחורית ומדיפוני הקורות. המוסך הזמין עבורה לוח שעונים חדש, ובוצעו תיקונים כדי להשקיט את הרעשים. גם את דלת תא המטען, שלדברי ע' לא "ישבה" במקומה, היה צורך לכוונן.
אלא שהפעם לא היה זה תיקון רגיל: במוסך החליטו לאשפז את הפאביה לתקופה ארוכה יותר, בת שבועיים, כדי לבדוק ביסודיות את התקלות. ע' קיבלה מהחברה רכב שכור לתקופה הבדיקה, אבל כבר ביום שבו זומנה לקבל את הפאביה לאחר התיקון, שבק - שוב - הצג הדיגיטלי. הפעם הגיעו אנשי השרות של החברה לביתה של ע', ואתחלו את הצג, על-ידי ניתוק אחד מקוטבי המצבר.
ושוב, הפאביה של ע' סירבה להיפרד מאנשי השירות של סקודה. אחרי 8,637 ק"מ, המכונית החלה שוב למשוך שמאלה - ושוב בוצע כיוון פרונט. ב-9,210 ק"מ הוחלף סליל הצתה, ובאותה הזדמנות גם תוקנו המזגן והמצערת. לימים יגידו בחברה שהצורך בכיוון הפרונט הנוסף נבע מנהיגה "אגרסיבית" של ע'.
למרות התיקון האחרון, המשיכה ע' להתלונן על בעיות "סחיבה". בדיקה שנערכת על ידי החברה במכון מ.מ.מ. לא העלתה ממצאים. אבל לדברי ע', יש בידיה ממצאים אחרים, המוכיחים שקיימת בעיה במנוע: נמצאו "פיספוסי" הצתה בכל הצילינדרים - ובעיקר בצילינדר שבו הוחלף סליל הצתה חודש לפני-כן. לדבריה, גם נמצאו תקלות בחיישן גל הזיזים.
בשלב זה ביקשה ע' פגישה עם בכירי היבואנית, צ'מפיון מוטורס, ודרשה לבטל את העיסקה. הבכירים סירבו, מאחר שלטענתם אין בפאביה "בעיה מאג'ורית". בצ'מפיון גם הציעו לע' למכור בעצמה את הפאביה, ואז לרכוש בחברה מכונית אחרת - בהנחה ועם טיפולים חינם. שלא במפתיע, דחתה ע' את ההצעה. לאחר שהצג הדיגיטלי הפסיק לעבוד בפעם החמישית ברציפות, דרשה ע' - שוב - לבטל את העיסקה. אבל בצ'מפיון - שוב - הציעו לה למכור את המכונית בעצמה, ולקבל הנחה בעת רכישת מכונית חדשה.
"איך אני יכולה למכור את הרכב אם מוטלת עלי חובה לספר את כל ההיסטוריה שלו לקונה פוטנציאלי?", כותבת אלינו ע'. "הרכב שהה במוסך 24 ימים לבדיקות ותיקונים, בנוסף לשבועיים שבהם 'אושפז' במוסך ל'בדיקה יסודית' שלא פתרה את הבעיות. אני סבורה שבמצב הזה חייבת החברה לבטל את העיסקה ולהחזיר לי את כספי".
ומה אומרים על כך בצ'מפיון מוטורס? "התקלה בלוח המחוונים הינה תקלה ייחודית ברכב הלקוחה, והחברה פעלה למציאת הפתרון המיטבי - כולל הזמנת חלק משופר מחו"ל, לאחר התייעצות עם היצרן". אכן, תשובה מצוינת - אבל אחרי כל כך הרבה פתרונות שכבר כשלו, מדוע נדרשת ע' להאמין שדווקא הפעם נפתרה הבעיה?
גם התשובה שקיבלה לגבי כיווני הפרונט התכופים - לפיה הם תוצאה של "נהיגה אגרסיבית" - לא נשמעת רצינית. האם נהיגתה הייתה כה אגרסיבית, עד שכבר אחרי 175 ק"מ היה צורך בכיוון פרונט? וזיכרו גם את סליל ההצתה, ואת המזגן, ואת הטענות על בעיות "סחיבה". ואל תשכחו גם את הרעשים, ואת הוספת הבידוד. הגדרת כל התקלות האלה כ"לא מהותיות", נראית כמו לעג לרש. גם הצעת צ'מפיון - שע' תמכור את המכונית בעצמה כתנאי לקבלת הנחה בעת רכישת מכונית חדשה - נראית מנותקת מהמציאות.
לדעתנו, צ'מפיון היא זו שצריכה לרכוש מע' את המכונית - ולנסות את "הפתרון החדש" על גבם של אנשי החברה, ולא על גב הלקוחות.