הפיתוח המדעי בישראל: בתחתית מדינות OECD
התוכנית להקמת מרכזי המצוינות האקדמיים קורמת עור וגידים, אך במקביל הוצגו בכנסת נתונים קשים במיוחד באשר למצבו של הפיתוח המדעי בישראל - המדורגת במקום ה-28 מתוך 30
רוצים להשתתף בניסוי? יום אחד אחרי שהממשלה דנה בתוכנית להשבת המוחות הבורחים, הציג היום (ב') מנכ"ל המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, ד"ר רוני דיין, את הדו"ח השנתי של הארגון שבראשו הוא עומד. מנתוני המסמך עולה כי באשר לפיתוח כוח האדם המדעי בתחומה, מדורגת ישראל - מבין כלל המדינות החברות ב-OECD - בתחתית הרשימה, והיא ניצבת במקום ה-28 מתוך 30.
"תקציב הממשלה במימון המועצה ירד לכארבעה אחוזים בלבד, ופרט לנו - אין
מצוקה גורפת
משרד החינוך: חסרים סטודנטים להוראת מדעים
יהלי מורן זליקוביץ'
המדען הראשי במשרד, ד"ר גבי אביטל, אמר כי ה"מחסור החמור" יתבטא בקרוב בשטח והסביר כי הבעיה מתחילה בבתי הספר
כיום גוף שמפקח על חלוקת הכספים למדע", אמר דיין, כשהציג את הנתונים הקשים בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.
בשל אותם קיצוצים תקציביים רבים ותפקודה הבעייתי של המועצה, התפטרו 15 מחבריה, מומחים מתחומים שונים בנושאי מחקר ופיתוח אזרחי, ביטחוני ועסקי - שמילאו את תפקידם בהתנדבות מבלי שקיבל לשם כך שכר, בניסיון לייעץ לממשלה בגיבוש מדיניות שתוכל לנצל באופן ראוי את המאגרים המדעיים והטכנולוגיים האזרחיים של ישראל ופיתוחם.
בהתייחס לדירוגה הבעייתי של ישראל, אמר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ מאיר שטרית, כי "צמצום לימודי המדע בבית-הספר התיכוניים צריך לשמש עבורנו תמרור אזהרה באשר לעתידה המדעי של ישראל".
שטרית גם גרס כי "הדבר מצביע על מגמה שלילית באשר לאופן שבו ייראה דור המדענים הבא של המדינה. ישראל צריכה לשמור על הידע שלה. אנו משקיעים מיליוני שקלים בפיתוח מדעי - אבל אותו 'מפעל' לוקח את הידע והולך לייצר בחו"ל - מבלי שהמדינה רואה כל תמורה בעד ההשקעה".
מאיר שטרית. "תמרור אזהרה לעתידה של ישראל"
צילום: מאיר אזולאי
מומלצים