מה משתלם יותר: גז, בנזין, דיזל או היברידי?
תחשיב הבוחן את כדאיות שימוש באמצעי הנעה תחליפי לבנזין, מגלה כי מי שנוהג יותר מ-10,726 ק"מ בשנה עשוי להרוויח מהסבת מכוניתו לשימוש בגז. ומתי משתלם לקנות מכונית היברידית?
מהחישוב עולה כי האחזקה של מכונית המשלבת מנוע בנזין עם ערכת הסבה להנעה בגז, היא הזולה ביותר מבין כל האלטרנטיבות הקיימות כיום בשוק: הנעה בבנזין בלבד, הנעה בגז, מכונית היברידית או דיזל. עלות האחזקה של מכונית שנוסעת 8,500 ק"מ על בנזין ו8,500- ק"מ על גז עומדת על 2,864 שקל בחודש. ככל שהיא נוסעת יותר על גז, שמחירו 3.32 שקלים בלבד לק"ג - לעומת 6.48 שקלים מחיר ליטר בנזין לפי החישוב - עלות האחזקה יורדת.
סוג הנעה | בנזין | היברידית | גז | דיזל |
עלות אחזקה חודשית | 2,935 | 2,890 | 2,864 | 3,216 |
מתי כדאי להיגמל מבנזין?* | - | 15,206 | 10,726 | 42,834 |
* קילומטראז' שנתי
במקום השני במדרג עלויות האחזקה נמצאת המכונית ההיברידית, שמשלבת בין מנוע חשמל ומנוע בנזין. עלות האחזקה שלה עומדת על 2,890 שקל בחודש, אלא שבמקרה זה הנהג אינו יכול לבחור באופציה של הגדלת השימוש במנוע החשמלי, שכן הפיקוד על השילוב בין המנועים אינו בשליטתו.
עלות האחזקה לרכב בנזין רגיל היא 2,935 שקל בחודש. רכב הדיזל הוא היקר ביותר לאחזקה, זאת לאחר שעד לפני מספר שנים זו הייתה החלופה הזולה ביותר, עם עלות של 3,216 שקל לחודש. הסיבה להתייקרות היא העלייה החדה במחירי הסולר, שמחירו יקר כיום ממחיר הבנזין. התחשיב מבוסס על מחיר של 7.26 שקלים לליטר סולר.
ההערכות הן שבישראל יש כיום מעל ל5,000- מכוניות מונעות בגז. אחת הסיבות העיקריות לכך שאין מעבר מאסיבי של הישראלים לשימוש בגז, היא העובדה שרשות המסים לא מתחייבת לשמור על שיעור מס נמוך על הגז, כמו היום. סיבה נוספת היא העלות הגבוהה של התקנת ערכת גז, כ9,000- שקל. בנוסף, רכב עם ערכת גז לא יכול להיכנס לחניונים תת-קרקעיים לא מאווררים, והתקנת ערכת גז ומכל מצמצמת משמעותית את הגודל של תא המטען.
על-פי התחשיב, אם אתם מתלבטים בין מכונית היברידית למכונית בנזין רגילה, כדאי לכם לעבור לרכב היברידי רק אם אתם נוהגים מעל 15,206 ק"מ בשנה. אם ההתלבטות היא בין מכונית בנזין ודיזל, יהיה כדאי לכם לעשות את המעבר רק אם אתם נוסעים מעל 42,834 ק"מ בשנה.