שתף קטע נבחר
 

פיאג'ו MP3 היברידי - מתקדם, אבל לאט

יצרנית הקטנועים האיטלקית פיאג'ו חושפת גרסה חדשה וחזקה מתמיד לתלת-גלגלי עם הנעה היברידית. נכון, קטנוע עם מנוע בנזין גדול, ומנוע חשמל קטן. רשמי רכיבה ראשונה בפריז

גם לכם כבר נמאס לשמוע "היברידי"? תתרגלו, כי זה לא עומד להיעלם. קחו למשל את פיאג'ו, שהחלו לפני כשנה לשווק את ה-MP3, קטנוע תלת-גלגלי מקורי ומעניין בזכות עצמו, עם יחידת הנעה משולבת - מנוע בנזין בנפח 125 סמ"ק, ומנוע חשמלי קטנצ'יק. ההצלחה לא הייתה גדולה, בלשון המעטה. מה שעשוי היה ללמד על גניזה עתידית של הרעיון לטובת שעת כושר טובה יותר. מה שכנראה מבהיר מדוע הגענו לפני ימים אחדים לפריז, כדי לרכב על דגם היברידי חדש, עם מנוע בנפח 300 סמ"ק.


 

אגב, בחירה בהשקה מחודשת לרעיון ההיברידי דווקא בפריז, עשויה להיראות מוזרה. אחרי הכל, הקונצרן האיטלקי ממקום בלב-ליבה של מדינת-קטנועים טהורה. אלא שמסיבות שחלקן ודאי תרבותיות, ה-MP3 שנתפס במדינות מסוימות כ"פחות גברי", זוכה להצלחה עצומה ברחובות פריז, בהם אפשר לראותו באמת ובתמים בכל פינה.

 

מכיוון שאירוע השקת הגרסה ההיברידית החדשה, העניק ליצרנית הזדמנות לעדכן מעט גם דגמים קיימים, רכבנו מעט על הגרסה ה"רגילה", זו עם מנוע בעירה פנימית בודד. הפתעות מרעישות לא היו שם. את ה-MP3 יוצא הדופן אנו מכירים היטב, בין היתר תודות למבחן ארוך-טווח שעברה כאן גרסת ה-250 לפני כשנתיים וחצי, ומודעים ליתרונותיו בתחום הבטיחותי.

 

גם עם מנוע בנפח 300 סמ"ק, הקטנוע הכבד מרגיש איטי ומגושם בעת יציאה מהמקום, עד שהמנוע מגיע לסל"ד גבוה יותר, ומעניק האצה נאותה. עם תוספת של מנוע חשמלי - אותו אחד שמוקם בקרבי ה-125 - שמייצר עוד 3.5 כ"ס, זה לא הרבה יותר טוב. לא ממש מפתיע, בהתחשב במשקל עצמי של 257 ק"ג.


 

אז נכון, כשהוא מונע רק בעזרת חשמל, ה-MP חרישי לחלוטין. אלא שהעדר הכוח הופך אותו ללא יותר מקלנועית גדולה וכבדה. וברחובות פריז הסואנים, עמוסי צרפתים שלא לוקחים שבויים, אתם לא רוצים להתנייד עם קלנועית. המהירות המרבית תחת הנעה חשמלית עומדת על כ-40 קמ"ש תיאורטיים, ואילו השימוש בתיאור "זינוק מהמקום" עלול להטעות -בואו נקרא לזה "תחילת תנועה".

 

כדאי רק להזכיר בהקשר זה, כי המנוע החשמלי ניזון ממצברי ליתיום. ובכך הופכת פיאג'ו ליצרנית ראשונה שמציעה כלי רכב כלשהו עם שילוב של אפשרות טעינת-שקע חשמל ביתי, ומצברי ליתיום. תוך שלוש שעות בלבד תקבלו מצברים מלאים, שיספיקו למרחק של כ-20 ק"מ נקיים מזיהום. אגב, אל תזלזלו ביכולת הזו, למרות הביצועים העצלים. במרכזי מספר ערים באירופה כבר אסורה התנועה לכלי רכב שאינם חשמליים.


 

ובכל זאת, אם אתם דווקא רוצים לרכב במהירות, קחו בחשבון כי מצב "חשמלי" הוא רק אחד משלושה מצבי תנועה לפנים (כן, יש גם אחד לאחור). הבחירה בין השלושה מתבצעת באמצעות מתג על הכידון, ומאפשרת העברה גם למצב "משולב", המעניק לרוכב כוח משני המנועים גם יחד. וזה גם המצב המועדף, שכן המנוע החשמלי שמייצר מעט כוח, מעניק מומנט כבר מסל"ד אפס. בדיוק מה שצריך כדי למלא את החסר במנוע הבנזין, לטובת זינוק נמרץ.

 

כאשר מתרוקנים המצברים - הנטענים גם על-ידי אנרגיית בלימה - לאחר כ-30 ק"מ במצב "משולב", אפשר לעבור למצב שלישי - "טעינה". כאן עובד רק מנוע הבנזין, הטוען במקביל את המצברים. כדאי לציין בהקשר זה שדי מוזר לגלות כי בעידן הנוכחי, מפתיע ומעט מאכזב לגלות כי בכלי שמותיר מבחינה טכנולוגית את כל העולם הדו-גלגלי מאחור, נדרשת בחירה ידנית בין מצבי הטעינה, ומפתיע חסרונה של מערכת דימום-התנעה אוטומטית. בפיאג'ו טוענים כעי היא תייקר ותסבך, אלא שיצרניות אחרות - הונדה למשל, עם ה-PCX - מוכיחות כי טענה זו אינה מדויקת.

 

ומה בנוגע לנקודה החשובה מכולן, הזיהום? ובכן, ה-MP3 ההיברידי אכן מציע חסכון משמעותי בצריכת הדלק, וקיצוץ תואם בפליטת CO2. כמה משמעותי? תלוי בפרופיל השימוש. על-פי הניתוח של פיאג'ו, אפשר להגיע לנתונים מרשימים של עד 60 ק"מ לליטר, ולא יותר מ-40 גרם CO2 לק"מ. נתונים מרשימים אמנם, אך אלו מושגים בתנאים לא ממש ריאליים: שני-שליש במצב "משולב", שליש ב"חשמלי". פרופיל ראוי אולי לרכיבה עירונית באירופה, אך לא אצלנו.


 

הוסיפו לכך גם את העובדה שהוספת הרכיבים החשמליים חייבה ויתור על תא אחסון מתחת המושב, ומחיר רכישה גבוה בכ-30% מ-MP3 "רגיל, ותקבלו סיכויי הצלחה קטנטנים מאד אצלנו. אלא אם הקטנוע ההיברידי יזכה בהטבת מס בדומה למכוניות היברידיות, אבל על כך אין עדיין ליבואני פיאג'ו תשובות מהרשויות.

 

מה שמסביר מדוע לא יכולנו לקבל בינתיים מועד הגעה מדויק או תג-מחיר משוער, למעט העובדה שהוא אכן יהיה יקר יותר, ושיגיע ככל הנראה לקראת סוף השנה. חדשות טובות לשוחרי איכות הסביבה, גם אם לא ממש ריאליות עבור הרוכב מהשורה. זה יאלץ להמתין כנראה עד שהקדמה המבורכת של פיאג'ו, תמצא דרכה לדגמים נוספים, כמו-גם ליצרנים אחרים. הגיע הזמן.

 


פיאגו MP3 היברידי

פיאג'ו MP3 היברידי
מנוע בנזין חד-צילינדר, קירור מים, הזרקת דלק, 22.4 כ"ס
מנוע חשמלי 3.5 כ"ס
תמסורת רציפה, ואריאטור
צמיגים קדמיים 120-70-12
צמיג אחורי 140-60-14
בסיס גלגלים 1,490 מ"מ
מיכל דלק 12 ליטר
משקל 257 ק"ג
טווח נסיעה משולב (מוערך)

כ-270 ק"מ

מחיר עדיין לא ידוע

 

הכותב היה אורח חברת פיאג'ו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים