מסתמן: מתקן הגז הטבעי יקודם באזור חדרה
למרות שבעבר נקבע כי האתר בחדרה אינו בטיחותי להקמת מתקן גז בשל קרבתו לאזור התעשייה, כעת מסתמן כי זו החלופה שתומלץ למועצה הארצית. במקביל, מומחה בריטי שנשכר על ידי התושבים קובע: מתקן ימי יהיה בטיחותי ואמין
המאבק סביב מיקומו של מתקן קליטת הגז הטבעי מסרב להירגע: בימים אלה מסתמן כי דווקא האפשרות להקים את המתקן באזור חדרה זוכה לתמיכה בלתי צפויה בקרב גורמים מקצועיים. זאת, על אף שמיקום זה הוגדר בעבר על ידי רשות הגז במיקום בעייתי מבחינה בטיחותית - בשל קרבתו לאזור התעשייה בעיר, לתחנת דלק ולתחנת הכוח אורות רבין.
גורמים רשמיים אישרו ל-ynet כי בישיבה שקיימה אתמול (א') ועדת העורכים לתוכנית, הוחלט להמליץ בפני המועצה הארצית לקדם את חלופת חדרה ולזנוח במקביל את חלופת האסדה הימית. מתקן זה אמור לקלוט את הגז הטבעי שיגיע מקידוחי הגז הטבעי מול חופי ישראל - בהם "דלית", "תמר" וככל הנראה גם "לוויתן".
עמדה נוכחית זו מנוגדת לעמדה בה החזיקה הוועדה עד כה, וההערכות הן כי השינוי נובע מלחצים כבדים שמפעילה רשות הגז כנגד חלופת האסדה הימית.
עוד בנושא:
- המלחמה על הגז: כיצד קובעים איפה הגבול?
- שר החקלאות: מתקן קליטת הגז - רק בים
- דו"ח: חוף דור - המתאים ביותר למתקן
האתר בחדרה ממוקם צפונית למכון טיהור השפכים בעיר, במרחק של בין ארבעה לחמישה קילומטרים מהחוף ומזרחית לאזור התעשייה. אולם חלופה זו נבחנה בתסקיר הסביבתי שמימנו היזמים וזכתה בו לדירוג הנמוך ביותר מבין כל שש החלופות שהיו על הפרק.
הסיבות לדירוגה הנמוך של חדרה נעוצות גם בסיבות סביבתיות, גם בעיכוב שהיא צפויה לגרום בלוח הזמנים (בשל הצורך בהסטת קווי מתח גבוה - י.ד) - אך בעיקר בסוגיית הבטיחות של האתר.
בתסקיר הסביבתי נכתב במפורש כי "האתר קרוב לאזורי תעשייה, לתחנת דלק ותחנת כוח. אין עמידה במרחקי הפרדה על פי סקר סיכונים כנדרש". אולם לא רק עורכי התסקיר סברו כי מדובר בחלופה בעייתית. רשות הגז הביעה בעבר עמדה דומה, לפיה מדובר במיקום בעייתי בשל הקרבה לאזור התעשייה.
הדיון במועצה ארצית מתוכנן להתקיים מחר. עם זאת, למרות קידומה של חלופת חדרה, אין פירוש הדבר כי המועצה הארצית תאמץ את ההמלצה.
מומחה: אסדה בים היא החלופה המועדפת
החלופה הימית, לפיה מתקן קליטת הגז יוקם על גבי אסדה מול חופי חדרה ירדה כאמור מהפרק לעת עתה. אחת ההערכות הן כי הסיבה לכך היא הלחץ שהפעילה רשות הגז בנושא.
בחוות דעת רשמית שהוגשה לאחרונה למועצה הארצית, העריכה רשות הגז כי יהיה צורך בהקמת שתי אסדות לפחות וכי העלות למשק תעמוד על כ-10 מיליארד שקלים. סכום זה נובע בחציו מהעלות של הנזק הסביבתי - שיגרם כתוצאה משימוש בדלקים מזהמים.
מול חוות הדעת הזאת, מספקים בימים אלה תומכי האסדה חוות דעת מנוגדת. מומחה ותיק מתחום הגז בשם לסלי ניקולס, שפועל בתחום כבר כ-50 שנה, הובא לארץ לאחרונה על ידי מטה המאבק של תושבי חוף הכרמל. לבקשתם, בחן ניקולס את הנושא וגיבש חוות דעת לפיה אסדה בלב ים היא החלופה הטובה ביותר מבחינה בטיחותית ואסטרטגית וכי לא צפויה במתקן ימי בעיית אמינות אספקה.
ניקולס, שעבד בעבר בחברות כמו "של" ו"בריטיש גז", נכח בישיבת ועדת העורכים אתמול ושטח בפניהם את ממצאיו. בין השאר ציין ניקולס כי לו יוקם המתקן בלב ים, השטח שידרש להקמת מתקן יבשתי משלים לא יעלה על 10 דונם.
אחד הדברים המרכזיים שציין המומחה בחוות הדעת נוגעת לתהליך קבלת ההחלטות בנושא: ניקולס מציין כי בתהליך כזה יש לוודא כי הבדיקות נעשות באופן אובייקטיבי ולא על ידי גורמים בעלי אינטרס.
במשרד התשתיות אמרו בתגובה לקידום החלופה באזור חדרה כי "ההחלטה הסופית לגבי בחירת מיקום מתקן קליטת הגז נמצאת בידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה אשר תבחן את כל החלופות תוך עמידתן בסקרי הסיכונים ובתקני הבטיחות".
מהחברה להגנת הטבע, המשמשת כנציגת ארגוני הסביבה במוסדות התכנון נמסר בתגובה "אנו נקרא למועצה הארצית לקדם גם את בחינת האסדה בים, אשר על פניו נראית כטובה ביותר הן מבחינה סביבתית והן מבחינה בטיחותית.
אנו קוראים למשרד התשתיות לקדם תוכנית אב כוללת לכלל משק האנרגיה. הגיע הזמן שלמדינת ישראל תהיה מדיניות אנרגיה רחבה וארוכת טווח".