שתף קטע נבחר
 

מחטף שלילת הרישיון של כץ - עורכי הדין זועמים

לפני מספר ימים הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי החליט לשלול לחמש שנים את רישיונם של נהגים שעברו חמש עבירות חמורות או 30 עבירות "רגילות". מדוע מכנים עו"ד בכירים את התקנה החדשה בשם "המחטף של כץ"? ynet מנסה להסביר

האם נסיעה ללא אורות בחורף, זהה לנהיגה במהירות 70 קמ"ש ליד בית ספר? בשבוע שעבר פרסם משרד התחבורה תקנה חדשה, לפיה ישלל רישיונם של נהגים שיצברו במשך חמש שנים 30 עבירות תנועה מכל סוג, או חמש עבירות "חמורות במיוחד". "מדובר בנהגים עבריינים שביצעו עבירות תעבורה חמורות, וממשיכים לצפצף על חוקי התנועה", הסביר את ההחמרה שר התחבורה, ישראל כץ.

 

מיד עם פרסומה עוררה התקנה החדשה ביקורת חריפה בקרב מומחי משפט. עורכי דין המתמחים בדיני תעבורה, מציינים כי התקנה מבחינה רק בין עבירות "רגילות" ו"חמורות במיוחד", תוך יצירת מדרג לקוי: כך למשל, נהיגה במהירות 20 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית, נחשבת פחות מסוכנת ("עבירה רגילה") מנהיגה במהירות 40 קמ"ש מעל המותר בכביש מהיר ("חמורה במיוחד").


שר התחבורה, ישראל כץ: "נהגים מצפצפים על החוק" (צילום: הלל פוסק)

 

גם חלוקת העבירות ה"רגילות", מעוררת תמיהה בקרב מומחים לדיני תעבורה: כך למשל, לא מבחינים במשרד התחבורה בין נהיגה ללא אורות בשעות היום בתקופת החורף, ונהיגה בשוליים או ביצוע פניית פרסה המסכנת נהגים אחרים. למעשה, כך מציינים מומחי משפט, התקנה יוצרת מצב לפיו אין קשר בין מסוכנות העבירות שמבצעים נהגים - והעונש המוטל עליהם.

 

"השר מיהר להתקין את התקנה"

מומחים לדיני תעבורה מציינים כי ישנה בעיה נוספת בתקנה החדשה, הנוגעת לאופן אישורה: במסלול "מקוצר" - על-ידי השר בלבד - וללא הליך מסודר בוועדות הכנסת, כמקובל בתקנות בעלות השפעה משמעותית על חיי האזרח. "בעניין כה מהותי, כאשר מדובר בפגיעה חמורה בזכות יסודית, ראוי לערוך דיון ציבורי מסודר בוועדות הכנסת", אומר ל-ynet עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין.

 

לדבריו, "השר כה מיהר להתקין את התקנה, עד כי זנח את הוראות בית המשפט העליון, שקבע כי יש לקבוע אמות מידה ברורות וענייניות לפסילת רישיון - ותחת זאת קבע כללים שאינם משאירים מקום לשיקול דעת".

 

עו"ד אילון אורון, מומחה לדיני תעבורה, מסביר מדוע בכל זאת נחוץ שיקול דעת: "הטענה לפיה, כתוצאה משלילת הרישיון יאבד אדם את פרנסתו ומשפחתו תהא רעבה ללחם, אסור לה - על-פי התקנות החדשות - שתילקח בחשבון על-ידי הפקיד. כל מה שנשאר לאותו נהג הוא לקפוץ ממשרדו של פקיד הרישוי, ולחזור אליו כשהוא נכה - כיוון שרק במקרה כזה יהיה הפקיד מוסמך לקצר את תקופת הפסילה שלו".

  

"ההחלטות חוטאות בחוסר שוויון"

יש לציין כי התקנה החדשה שאישר השר כץ, נועדה לתקן ליקויים חמורים בהתנהלות משרד התחבורה: ב-2008 יזם שר התחבורה דאז, שאול מופז, מבצע לשלילת רישיונם של "עבריינים סדרתיים" - כ-120 נהגים שצברו מספר רב של עבירות תנועה. "יש לנו גיבוי מוחלט של שר המשפטים ומערכת המשפט", הצהיר אז מופז, "המלחמה שלנו בתאונות דרכים היא רב-תחומית, ואחד הנדבכים הוא בתי המשפט. הם חייבים לעזור במאבק הזה".

 

אלא שכשנה וחצי לאחר מכן, הכריז בית המשפט העליון כי מבצע שלילת הרישיונות של מופז נעשה "ללא אמות מידה וכללים ברורים... ההחלטות חוטאות בחוסר שוויון ולעתים בשרירותיות מעצם טיבן, ונוגדות את כללי המינהל התקין". לאור קביעתו זו, ביטל בית המשפט העליון את שלילות הרישיון, תוך שהוא מורה למשרד התחבורה להסדיר את הטיפול בעברייני התנועה.

 

"רוב הנהגים הם אנשים נורמטיביים"

מסיבה זו, נראית הדרך שבה בחרו השר כץ ופקידי משרדו להסדיר את הטיפול בעבריינים, כמעין מחטף מהיר שמנע דיון ציבורי ראוי. "מה שמעורר סימני שאלה, הוא המגמה להרחיק את הטיפול בעברייני התעבורה מבתי המשפט - ולהעניק סמכויות נרחבות לפקידים, אשר יממשו את האמור בתקנה ללא יכולת להפעיל כלל שיקול דעת", אומר עו"ד גלעד. "נראה שבזירוז תהליך התקנת התקנה לא שם השר לב, כי מטרת החוק היא להרחיק נהגים המהווים סכנה לעוברי הדרך - ולא כל נהג שצבר כמות של עבירות כלשהן".

 

עו"ד אורון מוסיף: "ניתן לבדוק מה העבר התעבורתי של קבוצת ביקורת אקראית, של כ-50 עד 100 נהגים שהורשעו בגרימת מוות בתאונה. מניסיוני, רוב נהגים הם אנשים נורמטיביים, ורובם נכשלו בגרימת תאונה קטלנית עקב טעות של רגע, ורשלנות שלא קדמה לה התפרעות בכביש. די באמצעי הענישה הקיימים בכדי למצות את ההרתעה הנדרשת, במידתיות הראויה. אם השר חפץ להוכיח פעילות, ראוי שיבדוק וישכלל את שיטת הניקוד הקיימת - מה גם שהשיטה כלל אינה מופעלת כיום נגד נהגים אשר צוברים מספר חריג של נקודות".

 

"לא צריכים אישור"

תגובת משרד התחבורה, כפי שהועברה ל-ynet, מבהירה כי התקנה "אינה טעונה אישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ואין בסמכותה של הועדה לאשרה. מדובר בסמכות מנהלית של אגף הרישוי". עוד אומרים שם כי "החוק קובע מתי תקנה מצריכה אישור של ועדה בכנסת, והדבר אינו נתון כלל לשיקול דעתו של משרד התחבורה".

 

בהקשר לתגובה זו, יש להזכיר כי באפריל האחרון, הבטיחו במשרד התחבורה ל-ynet כי התקנה החדשה תובא לאישור ועדת הכלכלה: "משרד התחבורה, בשיתוף אגף התנועה ומשרד המשפטים, גיבש אמות מידה וקריטריונים שישמשו בסיס לתקנות תעבורה לשלילת רשיון הנהיגה לנהגים עבריינים. בכוונתנו להגיש את (התקנות) לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם פסילת רישיון דורשת שיקול דעת?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים