הצעה: איסור תיקון רכב במוסך בלתי מורשה
משרד התחבורה מעוניין למגר את תופעת המוסכים הלא מורשים, ועשוי להיעזר בהצעת חוק חדשה, לפיה טיפול במוסך כזה והפעתו, יגררו עונשים כבדים, כולל מאסר בפועל
אם אתם נוהגים לתקן את הרכב שלכם במוסכים לא מורשים וזולים יותר, הנקראים בשפת העם "מוסכי מדרכה", כדאי לכם להתכונן לשינוי. זאת מכיוון שהצעת חוק משותפת של הח"כים איתן כבל, אברהם מיכאלי ואורי אורבך, אוסרת תיקון רכב במוסך בלתי מורשה. הפעלת מוסך שכזה או טיפול בו, יגררו לפי הצעת החוק עבירה פלילית שעונשה מאסר של שנה וחצי, וקנס של 20 אלף שקל.
- לפני שנה: ההצעה המקורית
האיסור לא עובד
בעבר נאסר כזכור על תושבי ישראל לתקן את רכבם במוסכים הנמצאים בשטחי הרשות הפלסטינית. הצעה זו הגיעה בין היתר כדי למגר את תופעת המוסכים הפיראטיים, וכדי להחזיר את עם ישראל לזרועות המוסכים המורשים. אלא שהרעיון המוצלח, התגלה כלא ממש מצליח. בשנים האחרונות גדלה דווקא תופעת תיקון מכוניות במוסכים פיראטיים הפועלים ללא הסמכה ורישיון.
ההערכות הן כי כ-2,500 מוסכים כאלה חוגגים בחצרות ישובים בעיקר כפריים, באזורים שונים של הארץ ובמיוחד במגזר הערבי. משום שהם אינם מנהלים ספרים, לא נותנים קבלות, לא מצהירים על הכנסות ואינם חייבים לעמוד בדרישות הרישוי להפעלה וניהול מוסך, מסוגלים בעלי המוסכים האלה להציע תיקון זול משמעותית. ומאחר שאין עליהם פיקוח, אין כל מניעה שהחלקים בהם נעשה אצלם שימוש, מגיעים ממקורות מפוקפקים. למשל המכונית שנגנבה מהשכן שלכם ממש אתמול.
במשרד התחבורה אומרים כי הם מנסים להלחם בתופעה בעיקר בגלל ההיבט הבטיחותי של התיקונים, אבל מודים כי ידם קצרה מלהושיע עקב מחסור בפקחים. איגוד המוסכים מנסה אף הוא להאבק בתופעה הגוזלת פרנסה מחבריו, אבל העובדות שטח מוכיחות כי גם הוא לא ממש מצליח.
הסיכון יגדל, אבל
אז עכשיו מנסים להלחם בתופעה באמצעות חקיקה. על-פי הצעת החוק, הפעלת מוסך בלתי מורשה כמו-גם טיפול רכב במוסך בלתי מורשה, יהוו עברה פלילית שעונשה מאסר של שנה וחצי, או קנס כספי בגובה 20,000 ש"ח. וזה לא הכל. לפי אותה הצעת חוק אם תכניסו את רכבכם לתיקון במוסך בלתי מורשה, או אפילו תבקשו ממישהו אחר לעשות זאת עבורכם, יוגש נגדכם כתב אישום. חמור מכך - אתם עלולים לאבד את רישיון הרכב, לפחות עד שתוכיחו באמצעות מכון רישוי או מעבדה מוסמכת, כי הרכב שלכם תקין.
אלא שלכל הנוגעים בדבר אין אשליות. בלי פיקוח ואכיפה, אין כל סיכוי לחוק שכזה לחולל את השינוי הרצוי והמובטח. הסיכון שבהפעלת או שימוש במוסך כזה אמנם יגדל, אבל כל עוד פערי המחירים בין מוסכים מורשים למוסכי מדרכה יהיו גדולים כפי שהם כיום, התופעה ללא ספק תמשך. המשטרה יכולה כמובן לעשות את עבודתה ולאכוף את החוק, אבל למפכ"ל יש כנראה סדרי עדיפויות אחרים.