האיחוד האירופי אסר כניסה לרוב מטוסי איראן
שני שלישים מצי המטוסים של איראן אייר הוכנסו ל"רשימה השחורה" של רשויות התעופה האירופיות. מדינות הגוש מבהירות: הסיבה היא ליקויי בטיחות ולא הסנקציות
האיחוד האירופי הודיע היום (ג') כי רוב מטוסי הנוסעים של איראן הוכנסו ל"רשימה השחורה" של רשויות התעופה. בניגוד לטענות שנשמעו ביממה האחרונה, לפיהן האיסור נובע מהסנקציות האחרונות, מתברר שהסיבה לצעד התקיף היא ליקויי בטיחות במטוסים האיראניים.
רשויות התעופה באירופה יצרו את "הרשימה השחורה" ב-2006 ומאז הן מעדכנות אותה על בסיס קבוע. ברשימה כלולות 278 חברות תעופה, רובן מאפריקה ומאסיה, שנאסר עליהן לטוס באופן חלקי או מלא בשטחי 27 המדינות החברות בגוש האירופי.
לא חוזרים, בינתיים. מטוס "איראן אייר" בפריז (צילום ארכיון: AFP)
בהודעת האיחוד האירופי נמסר כי שני שלישים מצי המטוסים של "איראן אייר", חברת התעופה הלאומית של הרפובליקה האיסלאמית, לא יוכל להיכנס לאירופה. בעקבות בדיקת בטיחות הוחלט לאסור את כניסת המטוסים מסוג בואינג-727, בואינג-747 וכן אירבוס-320.
דוברת מטעם האיחוד הדגישה שהצעד לא קשור לסבב האחרון של סנקציות שהוטל על איראן במועצת הביטחון של האו"ם. "אנחנו עוסקים אך ורק בנושאי בטיחות. המגבלות שלנו מתמקדות בבטיחות בלבד, ולא באף דבר אחר", אמרה הלן קירנס.
הצעד אמנם לא קשור באופן ישיר לסנקציות, אך אין ספק שניתן לתלות את ההחלטה בצעדי הענישה האמריקניים כלפי משטר האייתוללות. צי מטוסי הבואינג של "איראן אייר" טס מאז שנות ה-70, אך טהרן מתקשה לתקן ליקויים בגלל האיסור שמטילה ארה"ב על מכירת חלקי חילוף.
מזכיר איגוד חברות התעופה באיראן, מהדי עליארי, טען אתמול שנמלי תעופה בגרמניה, בריטניה, איחוד האמירויות וכווית אינם מספקים דלק למטוסים איראניים
מאז יום חמישי האחרון, כחלק מיישום הסנקציות. לטענתו, נאלצים מטוסים איראניים לתדלק או לבצע נחיתות ביניים במדינות אחרות, מה שמכפיל את עלויות הטיסה.
אלא ששעות ספורות אחר כך כבר הכחישו רשויות תעופה וחברות המספקות שירותים לנמלי תעופה בבריטניה, גרמניה ובאמירויות את הטענה. אליהן הצטרפה איראן עצמה שמיהרה לפרסם הודעה בנושא: "לא הוטלה כל הגבלה כזו. פרסום ידיעות לא נכונות כאלה נועד ליצור אווירה שלילית נגד איראן כחלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגדה".