בשורה לרוכבים: הקץ לצבע החלק במעברי חציה
משרד התחבורה יחייב רשויות מקומיות להשתמש בצבע סימון עם מקדם-חיכוך גבוה. במידה ולא יעשו זאת, לא ישלם המשרד עבור סימון הרחובות. האם הגיע הקץ לאחד מכשלי הבטיחות הגדולים עבור רוכבי דו-גלגלי בעיר?
לא עוד החלקות על מעברי חציה עם סימון מחליק ומסוכן? משרד התחבורה החליט לחייב בצביעה עם חומר בעל מקדם חיכוך גבוה, את האחראים לסימון כבישי הערים. זאת לאחר שח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' הגיעה להסכמה עם שר התחבורה ישראל כץ, בדבר הצעת חוק המחייבת סימון בטיחותי יותר בעתיד. ממשרד התחבורה נמסר ל-ynet כי חובת הסימון החדשה נכנסת מיידית לתוקף.
- הצעת חוק: החליפו את הצבע המסוכן
ההצעה הוקפאה, ובכל זאת
רוכבי אופנועים וקטנועים חשופים לסיכונים ופגיעות בעיקר בתנועה עירונית. בכך אין כל חדש. זה שנים שהרוכבים טוענים כי הצבע המשמש לסימון בכבישים, ובעיקר זה בו מסומנים מעברי החציה בעיר, חלק במיוחד ועל כן מסוכן ומגביר את סכנת איבוד השליטה והחלקה.
לאחרונה הגישה ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) הצעת חוק פרטית, הקובעת חובת שימוש בצבע סימון בעל מקדם חיכוך גבוה - לטובת בטיחות כלי רכב דו-גלגלי. הצעה זו הוקפאה אמנם בוועדת שרים לענייני חקיקה, אך בימים אלה הושג סיכום בין ח"כ שמאלוב-ברקוביץ לבין שר התחבורה ישראל כץ.
על-פי סיכום זה, יחייב משרד התחבורה את הרשויות המקומיות להשתמש בצבעים בעלי מקדם חיכוך גבוה, כפי שאושרו על-ידי ועדה בינמשרדית להתקני תנועה ובטיחות. עוד סוכם כי משרד התחבורה ידרוש מהרשויות המקומיות להוכיח לא רק את השימוש בצבע התקני, אלא גם כי אופן הסימון עומד בתקנים. יש לציין כי עד היום לא נאכפו התקנים הללו, למרות שהיו מחייבים.
ממשרד התחבורה נמסר ל-ynet כי רשויות שלא יעשו שימוש בצבעים בעלי החיכוך הגבוה, לא יקבלו החזרים על הוצאות סימון כבישים. "במידה ומשרד התחבורה יגלה כי רשות כלשהי החליטה על דעת עצמה להמשיך ולצבוע את הרחובות בצבע המחליק, לא יוחזרו לה כספים על הוצאות עבור צביעה, המוגשים למשרד לצורך החזרים", כך אמר אבנר עובדיה, דובר המשרד.
ח"כ שמאלוב-ברקוביץ' ציינה כי דו"חות משרד התחבורה משנים קודמות, מציינים בבירור כי סימוני הצבע עלולים לגרום להחלקת רכב דו-גלגלי, וכי עד היום נמנע משרד התחבורה מלאכוף את התקנים שהוא עצמו קבע. מכאן ואילך תהיה הרשות המקומית מחוייבת לעמוד בסטנדרטים של מע"צ. אחת המשמעויות של ההסכם שהושג, היא כי רשויות מקומיות שלא יקיימו את דרישות משרד התחבורה, יהיו חשופות לתביעות מצד רוכבים שיפגעו.
ממכון התקנים נמסר ל-ynet, כי התקן העוסק בצבעים המשמשים לסימון הדרכים "הוכן על סמך ניסיון שהצטבר בארץ מאחר שלא נמצאה תקינה אירופית העוסקת בתחום", עם זאת "יש לציין שבמקרים שבהם הייתה תקינה אירופית בנושא סימון דרכים" אומצו תקנים אלו.