חיה ובועטת
למרות שלל ההספדים, אופנת הקוטור נהנית מרנסנס והעיצובים - מעולם לא היו טובים יותר. יפה עירון קוץ התרשמה, ובצדק
אומרים שהיא גוססת, מנבאים שתעלם, אך אופנת ה"הוט קוטור" חיה ומתקיימת למרות הכל. מאות קונות מאושרות, עיתונאים ופאשניסטים למיניהם, ביניהם עשרות בלוגרים צעירים, התקבצו בשבוע האחרון בפריז כדי לצפות בתצוגות ובמיצגים ועל הדרך גם לחגוג בלא מעט קוקטיילים ומסיבות שנערכו מדי ערב ברחבי העיר. שבוע אופנת עילית לחורף הקרוב הוא ללא ספק, חגיגה אמיתית.
בערב הפתיחה של שבוע האופנה אני מוזמנת למסיבה שאירגנה הקהילה הרוסית בפריז, שמתקיימת בחנות התכשיטים של שאנל. רקדניות מבלט בולשוי הנודע מפזזות בין כוסיות וודקה, קוויאר שחור מהים הכספי ומנות כבד אווז. חלק מהאורחים עסק במדידת תכשיטים שמחירם ההתחלתי עשרות אלפי דולרים וכולם נהנו מהארוח הנדיב של המארחים הרוסים. המסיבה הסתימה עם שחר, בהופעה של זמרת האופרה האוקרינית קאמליה.
גליאנו בגינה
אווירה אופטימית שררה למחרת בתצוגה המרהיבה שעיצב ג'ון גאלינו לבית דיור. התצוגה נערכה באוהל שקוף בגנים הנאים של מוזאון רודין. מקור ההשראה לתצוגה היה קו הטוליפ של כריסטיאן דיור משנות החמישים וגאלינו הציג שמלות עשירות בצבעי כתום, וורוד, סגול ,צהוב וירוק. הדגמים היו עשויים בין השאר מאורגנזה וצמר מוהייר, וגזרתן עוצבה בהשראת פרחים ועלי כותרת. שיערן של הדוגמניות עוצב כעלה וכוסה, כמקובל בזרי פרחים, בנייר צלופן צבעוני. בסיום התצוגה יצא גאלינו לבוש כגנן אנגלי, בחליפה מקולקצית הגברים האחרונה שלו.
איזה צבעוניות. איזה שיק. שמלות הקוטור של ג'ון גליאנו לדיור (צילום: יפה עירון קוץ)
איזה אוונגארד. שמלות הקוטור של ג'ון גליאנו לדיור (צילום: יפה עירון קוץ)
הקייזר של היער ומלך השכונות
פסל אריה בגובה של 12 מטר באורך של 20 מטר עמד במרכז המסלול העגול של תצוגת בית שאנל. קרני השמש המוזהבות של שעות השקיעה חדרו מבעד לשמשות התיקרה של הגראנד פאלה (Grand Palais), והעצימו את מראהו הנוצץ. אטיין רוסו, מפיק התצוגה, מספר לי שהאריה היה רעיון של לגרפלד. "הוא ביקש מאיתנו לבנות עבורו פסל על פי דגם שנמצא בדירתה של קוקו, שהייתה ילידת מזל אריה ואהבה את דמותם המלכותית", הוא טוען. הדוגמניות צעדו סביב ומתחת לגוף האריה כבטקס פולחני, שהזכיר זירת קרבות רומית. צבע הזהב בלט בשפע בבדים, ברקמות ובאביזרים השונים. את שימלת הכלה שהוצגה בסוף ליווה הדוגמן בפטיסט ג'אביקוני, חביבו של לגרפלד, שעטה על פניו מסכה ענקית של אריה.
ומקייזר קרל - לחביב העם, ומלך הרבעים והשכונות הפריזאיות, ז'אן פול גוטייה. גוטייה העלה בתצוגתו מחווה לאחד המראות האהובים עליו - הקוקטית העירונית של פריז, סטודנטית אינטלקטואלית ביום וחתלתולה סקסית בלילה. אביזר שיער בהשראת הסרט שהייתה חובשת הפילוסופית סימון דה בובואר עיטר את ראשי הדוגמניות. הצבע השחור שלט בתצוגה, לצד הבזקים של צהוב וירוק זרחניים, כחול קטיפתי וזהב. הצללית הזכירה פה ושם את שנות הארבעים עם קו כתפיים עגול ומודגש שירד לאורך הזרוע. לסיום קיבלנו את דיטה וון טיזה, אומנית הסטרפטיז והבורלסק שלבשה מחוך מרשים במבנה של שלד.
הכי בסגנון ז'וזפין בייקר. שמלה של גוטייה (צילום: יפה עירון-קוץ)
המאסטר והמחוך. גוטייה לצד וון טיזה (צילום: יפה עירון-קוץ)
אלגנט מאופק בארמאני, גולות מתכת ופנינים באון אורה טוט וו
מכוניות מרצדס שחורות הובילו את אורחיו של ארמני לתצוגת אופנת העילית של הבית, שהתקימה בכיכר וונדום היוקרתית. עשרות צלמים צבאו על הכניסה שכוסתה בשטיח, אדום. למרות עיצוב השער- בלונד פרוע של שנות השמונים - צללית הדגמים דווקא נטלה השראה מאופנת שנות הארבעים. לאורך מסלול התצוגה עברה קרן לייזר כלהבת אש שהעניקה לתצוגה מראה עכשווי.
החומרים מהם עשוייה אלגנטיות. שמלת קוטור של ארמאני (צילום: יפה עירון קוץ)
רואים את ההשראה מסוף עידן הדיסקו והאייטיז. שמלת קוטור של ארמאני (צילום: יפה עירון קוץ)
מהמראות והמכוניות בארמאני שם המשכתי לתצוגה המדוברת של "און אורַה טו וו" (On Aura tout vu), ובעברית - ראינו כבר הכל. ליידי גאגא רכשה לאחרונה מהמותג הצעיר הזה חמש מערכות לבוש, והיא יודעת למה. צמד המעצבים הבולגרים לויה ויאסן מציגים מזה מספר שנים (במסגרת תצוגות" האוף" של שבוע האופנת עילית בפריז) שמלות מפוסלות בסגנון תאטרלי עשויות מחומרים יוצאי דופן כפלסטיק , רשתות למניהן ונוצות. התצוגה הייתה האחרונה הייתה מוצלחת מאד – תנו הצצה בתמונות למטה ובצד ותבינו.
יותר ליידי גאגא מזה אין. שמלת קוטור של און אורַה טו וו (צילום: יפה עירון קוץ)
אולי בעצם יש. שמלת קוטור של און אורַה טו וו (צילום: יפה עירון קוץ)