הנגבי לא המציא את הגלגל: מנימוקי השופטים
אורה נמיר איימה על מנהל: "אם לא תקבל אותם תלך הביתה". רפול מינה עובדת תחת לחץ של מרידור. על דליה איציק העיד עובד במשרד כי יכלה להתחרות בהנגבי במינויים, והוסיף כי היה מקובל במשרד ששרים יבקשו מידע על משרות פנויות. זו "הגנה מן הצדק" לפי שופטיו של צחי הנגבי: הוא זוכה - כי לא היה היחיד
המשרד לאיכות הסביבה הוקם ב-1988 - ומהר מאוד הפך למוקד מינויים פוליטיים. כך עולה מהכרעת הדין, בה זיכו היום (ג') שופטי בית המשפט השלום בירושלים את השר לשעבר צחי הנגבי בפרשת המינויים הפוליטיים. השופטים פירטו את המינויים של השרים שקדמו להנגבי במשרד, כפי שעלה בעדויות במשפט - ואלו היוו את הבסיס לזיכויו של הנגבי, בין היתר לפי טענת ה"הגנה מן הצדק", הקובעת כי נהג כפי שהיה מקובל.
זיכוי הנגבי - כל הכותרות ב-ynet:
- המינויים מדברים: "העלימו כוכב פופ"
- הנגבי על משפטו: "מדינת ישראל הרוויחה"
- בפרקליטות המומים - ונאחזים בקלון
- יואל חסון: צחי יעזור לנו לחזור לשלטון
- משפטנית: הישג גדול מאוד להנגבי
"בתקופת הנגבי במשרד, התנהגות כגון זו היתה נפוצה בשירות המדינה", כתב בהכרעת הדין השופט יואל צור. "גורמי אכיפת החוק ובכלל זה היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, מבקרי המדינה ונציבות שירות המדינה ידעו אודות קיומה של ההתנהגות והיותה בבחינה 'חזון נפרץ'. הגורמים השונים שהיו אמורים להתריע על התנהגות השר לא העירו דבר, שכן ראו התנהגות זו כבלתי חורגת מהבחינה המינהלית ובוודאי שלא ראו בכך התנהלות בעלת אופי פלילי. הנגבי לא עבר על כללים מינהליים שהיו בתקופת היותו שר. איש לא חשב שמדובר בעבירה". הכרעת הדין רצופה בדוגמאות לכך. אנו מביאים כאן כמה מהן.
- מסמך: קראו את הכרעת הדין
(1,018 עמ') או את התקציר
(70 עמ')
בנוסף, בפסק הדין מבקר השופט יואל צור את התנהלות המשטרה, וכותב כי לא חקרה משרדים ממשלתיים נוספים, אלא רק את המשרדים בהן כיהן הנגבי. "ניצב יואב סגלוביץ', שהיה ראש צוות החקירה המיוחד בתיק זה, אישר שנעשו פניות למשרדים ממשלתיים נוספים, אך הדבר היה כדי לחקור משרדים בהם כיהן הנגבי. הוא לא בדק את המשרד לאיכות הסביבה לפני תקופתו של הנגבי. הנושאים הנ"ל לא עניינו אותו", כתב השופט. "היתה פה חקירה בררנית ואף מגמתית".
חבר מביא חבר
השר הראשון במשרד היה רוני מילוא, בימים בהם היה יצחק שמיר ראש הממשלה. מילוא קידם את מינויים של שרי צימרמן, הדוברת הראשונה של המשרד, ושל נפתלי כהן ואמיר לוין שהיו חברי מרכז הליכוד. לוין, ששימש כמפקד ה"משטרה הירוקה", העיד במשפטו של הנגבי על היותו ליכודניק ועל חברותו עם השר מילוא.
את נמיר החליף במשרד יוסי שריד, שגם הוא הוזכר כאחד שקידם מינויים. לפי עדותו של סמנכ"ל המשרד דאז יורם הורוביץ, קידם שריד את מינויים של נפתלי רז ואסתר כהן אנקרי כעובדי המשרד. הסמנכ"ל העיד, ששריד "הביא אחד בשם נפתלי רז. גם אז לא בדקנו זיקות פוליטיות, מסתבר בדיעבד שהוא חבר מרצ, והוא מינה אותו כממונה על שנת איכות הסביבה במשרד".
לאחר מכן נכנס לתפקיד רפאל איתן ז"ל (רפול). בהכרעת הדין נכתב כי מהעדויות במשפט עולה, כי הוא קידם את מינויה של מיקי איתן, תחת לחץ של דן מרידור. גם הסמנכ"ל לאכיפה דאז העיד על מעורבות השר במינויו של מי שהיה "מפקח זיהום ים" באגף ים וחופים. רמי בן ארי העיד על עצמו שהגיע למשרד דרך חבר, שהיה מקורב לשר איתן.
אח של כבל
השרה הבאה במשרד לאיכות הסביבה היתה דליה איציק. מנהל הרשות לטבע וגנים באותה תקופה, סיפר בבית המשפט כי אבי בלשניקוב אמר לו לראיין את בועז כבל, אחיו של ח"כ איתן כבל, ואמר לו שאיציק עוזרת לרשות בתקציב ולכן יש לעזור לו. על-פי העדות, לשכת השרה איציק לחצה להשאיר גם את מתן אושרי בעבודתו ברשות - למרות שלא היה לה תקציב. אנשי איציק, כך על-פי הכרעת הדין, הוציאו אותו באמצע דיון ואמרו לו שאם אינו רוצה שהיחסים עם השרה יידרדרו, שישאיר את אושרי. המנהל פעל להשאירו עוד כמה חודשים.
מחומר הראיות עולים 15 מינויים, שלשכת השרה איציק היתה מעורבת בהם במשרד לאיכות הסביבה. עוד עולה מהכרעת הדין, כי במועצה הלאומית לאיכות הסביבה שהוקמה על-ידי איציק מונו נציגי ציבור ש-30 מהם היו חברי מפלגת העבודה. את איציק החליף בתפקיד צחי הנגבי.
עשו את זה קודם. הנגבי ורעייתו היום בבית המשפט (צילום: גיל יוחנן)
ד"ר יוסי ענבר, ששימש כסמנכ"ל תשתיות במשרד, סיפר בעדותו על המינויים במשרד: "בתקופת דליה איציק היו מספר - אני לא ספרתי - אבל היו מספר רב של מינויים יחסית". לדבריו, בתקופה השר איתן היו כמה מינויים ובתקפות שריד עוד פחות. "זה לא שהופתענו כשהגיע השר צחי הנגבי ויש מינויים פוליטיים. אנחנו חיינו עם זה כפקידים ממשלתיים והמשכנו הלאה", העיד. "אני חושב שהתקופה של הנגבי הייתה הבולטת ביותר, אבל גם בתקופת איציק היו די הרבה מינויים פוליטיים. אם אני צריך להשוות מכל השרים שעברתי, אז דליה איציק אני מניח יכלה להתחרות".
"משרות שהן מעבר למשרות האמון בלשכות"
עוד העיד הסמנכ"ל לשעבר, כי אצל שרים קודמים היה מקובל לבקש רשימות של משרות פנויות. "לא היה יוצא דופן אצל שרים קודמים להציג מועמדים מטעמם מול רשימת משרות פנויות", ציינו השופטים בהכרעת הדין. "אצל שרים קודמים ביקשו רשימות עובדים מכהנים ופירוט לגביהם.
מר ענבר הבהיר הבהר היטב כי הוא מדבר על משרות שהן מעבר למשרות האמון שבלשכות השרים".
השופטים הציגו את המצב בכמה מלשכות השרים, בנוגע למינויים הפוליטיים. "בניגוד לשר הנגבי, אצל חלק מהשרים היה עוזר מיוחד, שכל תפקידו לא היה אלא לפעול בתחום המינויים ולהציף מינויים של השר בפני הדרג המקצועי", כתבו השופטים. "בחלק מהמקרים הגדילו עשות במשרדים אחרים, שבהם הופעלו לחצים על הדרג המקצועי לעוות את כללי ההעסקה ולסטות מהם, דבר שאפילו הפרקליטות איננה מייחסת לשר הנגבי. יועצים משפטיים במשרדים ידעו על מעורבות לשכות השרים בהליכי המינויים, ולא עשו את המוטל עליהם, כלומר, לא העירו שאל להן ללשכות השרים להתערב בעניינים אלה".