רמת המינוע בישראל: נמוכה וללא שינוי
צי הרכב הישראלי גדל ב-68 אלף מכוניות בלבד ב-2009, ונותר ישן יחסית לעולם המערבי. עם 326 כלי רכב לכל 1,000 תושבים, גם רמת המינוע נותרה נמוכה משמעותית ממדינות המערב. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתונים לא מעודדים כלל
צי הרכב הישראלי נותר ב-2009 כמעט ללא שינוי - 2.5 מיליון כלי רכב. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. החדשות הרעות: הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל נותר ללא שינוי - 6.9 שנים - ואילו רמת המינוע עומדת על 326 כלי רכב לכל אלף תושבים, מספר נמוך משמעותית מהמקובל במדינות המערב. המשמעות היא כי כלי הרכב הישראלי פחות מודרני, ומצויד על כן גם בפחות אבזור בטיחות. ויש גם חדשות טובות: זיהום האוויר מתחבורה ירד במקצת, כתוצאה משימוש בממירים קטליטיים ומנועים יעילים מבעבר.
המכונית בישראל: בדרך כלל יפנית, כמעט בת 7 ומזהמת (תצלום: רויטרס)
- 2008: בישראל מעט מכוניות ביחס למערב
מנתוני הלמ"ס עולה כי במהלך 2009 נוספו למצבת כלי הרכב בישראל 236 אלף כלי רכב, מהם כ-200 אלף חדשים לחלוטין. אלא שתוספת ניכרת זו אינה מתבטאת במצבת כלי הרכב, אשר גדל ב-68 אלף מכוניות בלבד. זאת מכיוון שלא פחות מ-168 אלף כלי רכב נגרעו מהמספר, בין היתר כתוצאה מתאונות, גריטה ועוד.
בין כלי הרכב על כבישי ישראל, נותרה ההתפלגות לארצות ייצור פחות-או-יותר זהה ל-2008, אך מגמת המעבר ממכוניות אירופיות ליפניות וקוריאניות, ניכרת במהלך השנים האחרונות. מ-37.3% מכוניות יפניות על כבישי ישראל ב-2003, הגענו ל-39.1%. בכלי הרכב הקוריאנים - יונדאי וקיה בעיקר - ניכרת צמיחה גדולה עוד יותר: מ-8.1% ב-2003, ל-11.4% בשנה החולפת. באותה תקופה ניכרת ירידה בולטת בחלקם של כלי רכב מתוצרת ספרדית, צרפתית, גרמנית ואיטלקית בצי הרכב הישראלי.
הגיל הממוצע של הרכב בישראל דומה לזה שנרשם בסוף 2008, ועומד על 6.9 שנים. רחוק מהמקובל במדינות המערב, ומעיד בין היתר על רמת בטיחות נמוכה יחסית, פוטנציאל זיהום גבוה ושימוש מוגבר במוסכים וחלפים. אלא שנתון זה נראה עדיין ורוד בהשוואה לתחום המשאיות והאוטובוסים הזעירים בישראל - שני כלי רכב האחראים אף הם לרמת הבטיחות בכבישי ישראל. הגיל הממוצע של הרכב הכבד בישראל עלה ל-7.6 שנים, כמעט שלוש שנים יותר מהגיל הממוצע בסוף שנות ה-90. האוטובוס הזעיר - זה המשמש להסעות - מבוגר פי 4 לעומת גילו לפני 15 שנה. גם כאן יש נסיגה ניכרת ברמת הבטיחות ובזיהום האוויר.
ובעניין זה, העליה הניכרת במחיר הסולר לתחבורה בשנתיים האחרונות, מתבטאת היטב באחוז כלי הרכב המונעים בסולר על כבישי ישראל - 15.7%, פחות מחלקם במצבת כלי הרכב בשנים קודמות. בין כלי הרכב הפרטיים מדובר ב-2.8% צרכני סולר (55 אלף מכוניות), בדיוק כמו ב-2008. בישראל גם 6,700 כלי רכב מונעים בגז, מתוכם כ-5,000 כלי רכב פרטיים. עליה של 1,000 ו-800 כלי רכב בהתאמה.