נהגים היכונו: יותר אכיפה, והרבה יותר ענישה
על רקע העליה הניכרת במספר ההרוגים בתאונות, חושפים היום (ד') משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תכנית חדשה-ישנה להגברת הבטיחות. בבסיסה: יוזמות חקיקה המחמירות עם עברייני תנועה
אין חדש תחת השמש - הפתרון המוצע לתאונות הדרכים הוא הגברת אכיפה והחמרה בעונשים. משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הציגו היום (ד') תוכנית להגברת הבטיחות בדרכים, על-רקע עלייה במספר ההרוגים בתאונות מתחילת השנה. התוכנית, המוגדרת "עיבוי פעילות הרשות", כוללת מספר יוזמות חקיקה, המחמירות את העונשים המוטלים על עברייני תנועה:
- מ-500 ל-1,000 שקל: הקנס המוטל על נהגים שמסכנים הולכי רגל החוצים כביש יוכפל.
- מינימום חצי שנת מאסר: עונשו של נהג שייפגע בהולך רגל בזמן חציית כביש.
- מ-1,000 ל-1,500 שקל: הקנס בגין דיבור בטלפון נייד בזמן נהיגה יוגדל משמעותית.
- קנס של 1,000 שקל: הקנס לנהג שרישיונו נשלל, ושלא הפקידו תוך שבוע.
- מ-1,000 ל-2,500 שקל: הקנס על חציית צומת באור אדום יוגדל משמעותית.
שר התחבורה, ישראל כץ: "אני רוצה רשות מאוד חזקה" (צילום: הלל פוסק)
בנוסף, התוכנית שהציגו היום שר התחבורה, ישראל כץ, ויו"ר הרשות, אוריאל לין, כוללת הרחבה משמעותית של האכיפה נגד נהגים העוברים על תקנות התעבורה:
- יורחבו סמכויות פקחים עירוניים, כך שיוכלו לאכוף עבירות תנועה שונות, ובהן: דיבור בטלפון נייד בזמן נהיגה, שליחת מסרון (SMS) בזמן הנהיגה, סיכון הולכי רגל במעבר חצייה, עצירת כלי רכב במקום אסור, כניסה לצומת באור אדום, ואי-ציות לתמרור עצור.
- הפעלה נרחבת של ניידות משטרה סמויות, במטרה לאכוף באופן ממוקד עבירות "בעייתיות" לאכיפה כיום, כמו למשל דיבור בטלפון נייד בזמן נהיגה או סיכון הולכי רגל.
- איסור מוחלט על שתיית אלכוהול בקרב נהגים צעירים עד גיל 24.
ראוי לציין כי השר כץ קורא להחמרת האכיפה והענישה מאז נכנס לתפקידו. בסיום 2009, הבטיח כץ כי "ניישם החמרה משמעותית של הענישה נגד עבריינים, ונרחיב את סמכויות המשטרה". גם יו"ר הרשות לין, קורא להחמרת הענישה מאז נכנס לתפקידו, לפני כחודשיים.
"להחמרת הענישה - משקל משמעותי"
"יש שאומרים שהחמרת הענישה נגד עברייני תנועה לא יעילה", אמר היום השר כץ, "אבל אני מצדד בעמדת יו"ר הרשות לבטיחות, לפיה להחמרת הענישה יש משקל משמעותי במלחמה בתאונות. אי אפשר בלעדיה. הפטור מאחריות שנותנים כל מיני גורמים לנהגים, אינו נכון. אם הנהג לא ינהג באחריות - לא יעזור דבר". לדברי השר, המדינה משקיעה מאות מיליוני שקלים בשיפור תשתיות בטיחות בכבישים עירוניים ובינעירוניים. "השקעה בתשתיות אינה שולית ואינה צדדית", אמר. "יש כיום השקעות חסרות תקדים, גם במסגרת פרויקטים חדשים, וגם בשיפור תשתיות קיימות".
השר התייחס גם למעמדה של הרשות לבטיחות, אשר לדעת מומחים רבים אינה זוכה לעצמאות ואינה יכולה לאכוף את יישום התוכנית הרב-שנתית שגיבשה על גופים אחרים - כמו למשל החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) או אגף התנועה במשטרה. "אני רוצה רשות מאוד חזקה", אמר כץ. "הרשות היא עצמאית וצריכה להוביל את המאבק בתאונות". יש לציין כי למרות דברים אלה, בכירים ברשות עצמה - ובהם ממלא מקום המנכ"ל, דוד עוזר - הודו בעבר בפומבי כי הרשות אינה זוכה למידה מספקת של עצמאות.
"אלה צעדים אופרטיביים"
תוכנית העיבוי של הרשות אינה כוללת בשלב זה לוח זמנים מוגדר ליישום, או אף הקצאת תקציבים. למרות זאת, משוכנע יו"ר הרשות, אוריאל לין, כי כבר בחודשים הקרובים ייושמו חלק ניכר מהצעדים הכלולים בה. "אלה צעדים אופרטיביים מוגדרים", הסביר לין. "יישומם יקבע בשיתוף עם משרד התחבורה, שקיבל את התוכנית רק לפני כיומיים".
יש לציין כי חלק מהצעדים המוצעים בתוכנית כבר נכללו בתוכנית הרב-שנתית של הרשות, שהוצגה ב-2007:
- יישום "רישיון נהיגה מדורג" לשיפור מערך ההכשרה של נהגים חדשים: ב-2009 אמור היה להסתיים הליך החקיקה, שיאפשר את יישום הרישיון המדורג - צעד עליו ממליצים מומחי בטיחות מזה שנים רבות. אולם, עד היום לא הובא החוק לאישור הכנסת.
- הפעלת "מרכזי לימוד נהיגה" (מל"נים) להכשרת נהגים: במאי 2010 אמור היה משרד התחבורה ליישם רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, הכוללת העברת מורי נהיגה בודדים לפעילות תחת "מל"נים". עד היום לא יושמה הרפורמה, הנתקלת בקשיי חקיקה רבים, וכן בהתנגדות נמרצת מצד חלק ממורי הנהיגה.
- התקנת "קופסה שחורה" בכלי רכב כבדים וציבוריים: לאור התנגדות נמרצת להתקנת מכשיר הנקרא "טכוגרף דיגיטלי", המאפשר אכיפה יעילה נגד נהגי רכב כבד העוברים על החוק, החליטו ברשות ליזום התקנה של "קופסה ירוקה". ההבדל: המערכת המוצעת על-ידי הרשות אינה מאפשרת אכיפה משטרתית, ולכן לא ברורה יכולתה לשפר את ההרתעה.
גם איסור שתיית אלכוהול בקרב נהגים צעירים כבר נכלל בתוכנית הרב-שנתית של הרשות, אלא שעד היום לא הסתיימה הכנת החקיקה הרלוונטית. למעשה, ברשות ובמשרד התחבורה תומכים כיום בהצעת חוק פרטית, של ח"כ חמאד עמאר, לפיה תקטן משמעותית כמות האלכוהול המותרת לנהגים צעירים, וכן לנהגים של כלי רכב כבד וציבורי.
"אנחנו לא גורם מבצע"
לפי נתוני הרשות, מתחילת השנה ניכרת עלייה של 10% במספר ההרוגים בתאונות, בהשוואה לנתוני 2009. עם זאת, ראוי לציין כי ספירת הרשות - המסתמכת על נתוני משטרת ישראל - אינה כוללת את כל הרוגי התאונות. על-פי נתוני-אמת שאוספים ynet ואתר hnn, מתחילת השנה נרשמת עלייה ניכרת של כ-19% במספר ההרוגים בתאונות.
ברשות לא יודעים להסביר מה הגורמים לעלייה השנה במספר ההרוגים, או מה הסיבה לירידה ב-2009, שהסתיימה עם מספר ההרוגים הנמוך ביותר מאז קום המדינה. "אני לא יודע להסביר למה הייתה ירידה ב-2009", מודה יו"ר הרשות לין. "זו (כנראה) תוצאה של כל מה שנעשה, ושל עבודת כל הגורמים שעברו יחד". לדבריו, יישום התוכנית שהוצגה היום, "תשדרג מאוד את המאבק בתאונות".
אלא שיישום התוכנית במלואה - שכאמור אינה נסמכת על הסברים ברורים בעניין העלייה במספר ההרוגים - אינו צפוי להיות קל. גם לאחר שתאושר על-ידי שר התחבורה והנהלת המשרד, נדרש הליך חקיקה ארוך מורכב ליישום חלק מהצעדים, כמו למשל בעניין הגדלת הקנסות לעבירות תנועה. תהליך זה יכול להימשך תקופה ארוכה, כפי שמוכיח ניסיון השנים האחרונות.
בעיה נוספת נוגעת לסמכויות הרשות לבטיחות: על-פי חוק שאושר בכנסת ב-2005, לרשות מוקנות סמכויות מעטות בלבד בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על עבודת גופי בטיחות אחרים, כמו משטרת התנועה או אגף הרישוי במשרד התחבורה. כפי שהודה היום לין במסיבת העיתונאים, "בחלקים גדולים, אנחנו לא גורם מבצע... אני לא יכול להתחייב למשהו טוטאלי, (בנוגע) למשהו שלא נמצא באחריותי".